Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

masennus pilaa koko elämäni

Vierailija
02.08.2009 |

koko elämäni menee hukkaan, en saa elää tavallista elämää mitä muut. miksi en voi ikinä tuntea iloa tai onnea tai mitään positiivista.

pilaan vain muittenkin perheenjäsenten päivät olemalla näin negatiivinen ja surkea koko ajan. mitään en saa aikaan, mistään en iloitse, vain huonolla tuulella tai sängyn pohjalla.

mies on nyt lomalla, mutta sekin tuntuu minun kannalta hukkaan menevältä, kun ei mitään hyvää tai iloista ole vaikka tavallaan olisi mahdollisuus jos vain voisin paremmin ja jaksaisin asioita järjestää.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on muotisairaus tämä masennus tässä maassa nykyään. Ei voi kuin ihmetellä.

Vierailija
22/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en muutenkaan piittaa muodista, että täältä sais sit joku muodinorja hakee ihan ilmatteeks tän masennuksen. ei palautusoikeutta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin,

Siis kyllä on muotisairaus tämä masennus tässä maassa nykyään. Ei voi kuin ihmetellä.

Haistappa sinä idiootti vittu. Aina näihin ketjuihin tulee urpo, joka ei tiedän lainkaan mistä puhutaan.

Masennuksen sairastaminen on muodista kaukana. Toivottavasti et itse kuulu siihen osaan ihmisiä, jotka sen elämänsä aikana kokevat. Jos kuulut, saat sen todennäköisesti mummoiässä kun kaikki merkitykselliset ihmiset elävät elämäänsä ilman sinua ja miehesi on kuollut ja kuopattu.

Siinä vaiheessa tekisi mieli tulla rytyyttämään sitä sinun ruosteista rollaattoriasi ja huutaa korvaasi, että mitäs mieltä olet nyt, idiootti? Muistatko mitä silloin AV:lle kirjoitit?

Ja sitten asiaan -

Olen sairastanut syvän kliinisen masennuksen (myös parantunut siitä), ja sen pohjalta kommentoin oman kokemukseni pohjalta seuraavia:

LIIKUNTA

Liikunta on tärkeää, mutta jos ihminen makaa sängyssä, kuten minä, vieressään virtsa-astia, koska ei ole voimia mennä vessaan, lenkkeilyn vaatimus on epärealistinen.

TERAPIA

Ainoa asia, mikä todella ja oikeasti auttaa on ammattitaitoinen terapia, jossa paneudutaan masennuksen syihin ja pyritään korjaamaan niitä. Mutta - ja todella iso mutta - freudilainen psykodynaaminen terapia, joka perustuu niihin lapsuuden muistojen kaiveluun EI AUTA. Masennuksen keskeisiä oireita on kehämäinen ajattelu, jota freudpaska vain pitkittää ja pahentaa.

Tilastollisesti psykoanalyysin läpikäynyt tekee TODENNÄKÖISEMMIN itsemurhan kuin sitä käymätön - ja otosryhmä ovat siis masentuneet, ei koko normaaliväestö.

Hakeudu KOGNITIIVISEEN PSYKOTERAPIAAN, jonka teho on tutkimuksissa todistettu lääkehoitoon rinnastettavalla tavalla. Kognitiivinen psykoterapia pyrkii paneutumaan ja rikkomaan negatiivisia ja vahingollisia ajatuskulkuja ja käyttäytymismalleja.

NUKKUMINEN

Masennukseen liittyvä unirytmin hajoaminen on keskeisessä asemassa oireiden pahentuessa. Siksi masennukseen sairastuneiden tulee seurata ja pitää huolta unirytmistään.

LÄÄKKEET

Olin lääkehoidon vastustaja, ja pidin sitä heikkouden merkkinä, kunnes jouduin myöntämään, että joo, olen heikko ihminen. Lääkkeillä on tärkeä merkitys

Oman vakaumukseni mukaan esimerkiksi Cipramilin tai Cipralexin teho perustuu siihen, että ne poistavat sosiaalisia estoja ja yleistä ahdistuneisuutta, eivät niinkään lievitä masennusta.

Jos kuulut siihen ihmisryhmään, jolle lääkitys ei toimi, asia on surullinen.

LÄHEISET

Puhu läheisillesi. Pyydä ymmärtämään ja selitä. Tämä on todella vaikeaa, koska maailmassa on paljon tässäkin ketjussa nähdyn kaltaisia ihmisiä.

Tosiasia kuitenkin on, että masentunut pyrkii eristäytymään maailmasta ja ihmisistä ja jossain vaiheessa joudut sitten käymään tuplataistelua - sekä yrittää voittaa masennusta, että yrittää saada takaisin ihmisiä, jotka olet sen vuoksi menettänyt.

Sosiaalinen stigma on paha, mutta sen yli pitää vain päästä

ELINTASO

Masennus ei ole elintasosairaus. Ainoa varteen otettava vertaileva tutkimus masennusoireista, jossa YK:n rahoittamana tutkittiin synnytyksen jälkeistä masennusta Afganistanissa ja Mozambiquessa totesi loppuyhteenvedossaan, että synnytyksen jälkeinen masennus oli noissa maissa NOIN KOLME KERTAA YLEISEMPÄÄ KUIN POHJOISMAISSA.

Samalla tavalla, kun katsot kuvaa pakolaisleiriltä televisiosta, ja ihmiset istuskelevat siellä apaattisina, miksi näin on? Laiskottaako niitä? Onko siellä todella kuuma?

Niinpä, sherlock. Ne ihmiset ovat masentuneita, ja ovat tuskin kuulleet muodista tai elintasosta.

OMEGA 3

Ihan kiva, voihan sitä syödä tervekin. Mutta yritä terapiaan.

Vierailija
24/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt tälle idiootille sitten, mikä helvetti tätä kansaa oikein masentaa? Kun ei niitä oikeita ongelmia ole niin tarvitsee sitten kehitellä niitä väkisin? Joillain nyt tietysti on voinut olla suuria tragedioita, mutta silloin en enää puhuisikaan masennuksesta.

Ehkä kaikki masentuneet pitäisi viedä maailmalle katsomaan todellista kurjuutta, ehkä sitten herättäisiin siihen ettei se oma elämä niin kurjaa olekaan.

Ja ei, en tiedä mitä masennus on, enkä ymmärrä mistä sellainen voi kehittyä...

Vierailija
25/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niillä kolmannen maailman ihmisillä on syytäkin olla apattisia, ovat taatusti kohdanneet pikkasen enemmän vastoinkäymisiä elämässään kuin Suomen pullamössö-kansa.

Vierailija
26/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa tuo - ja pullamössökansaa olivat suuret ikäluokat, nykyiset vauvoja synnyttävät ovat pätkätyöihmisiä.

Miksi sinulle on muuten tärkeää yrittää loukata ihmisiä, joiden mielen tasapaino on jo valmiiksi järkkynyt? Eikö se ole mielstäsi lainkaan epämoraalista?

Vierailija
27/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silläkö erusteella, että omassa pikku prinsessamaailmassasi ei ole ongelmia?

Kun ei niitä oikeita ongelmia ole niin tarvitsee sitten kehitellä niitä väkisin? Joillain nyt tietysti on voinut olla suuria tragedioita, mutta silloin en enää puhuisikaan masennuksesta.

Vierailija
28/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meitähän on moneksi. Näköjään tällaisiakin idiootteja on.

Vierailija
29/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi esim. kalaöljykapseleita.

Minut ne pelastivat.

Vierailija
30/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

masentuu? Mitä silloin tehdään?

PS. Ihan ok, mutta en usko, että on todellista vaikutusta kliiniseen masennukseen - ainakaan ilman tieteellistä testausta.

Vierailija
31/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla aika sairas ihminen, että tulee tällaiseen ketjuun loukkaamaan ihmisiä mutta meitähän on moneksi. Näköjään tällaisiakin idiootteja on.

No nythän tämä hauskaksi meni :) Ai sairas idiootti? Kuka tässä loukkaa ja ketä :)

Ja ei, en ymmärrä miten ihminen, jolla on perusasiat kunnossa, voi masentua. En jaksa googlata, ihmettelen vaan. Enkä henkilökohtaisesti ole koskaan tuntenut masentunutta ihmistä.

Vierailija
32/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevankin ihan oma moraalinsa.

Vierailija
33/46 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoito auttaa tosiaan tutkitusti varsin hyvin GRAAVIIN masennukseen. Eli hoitoon tulevat potilaat ovat täysin psykiatrisessa hoidossa, lähes mihinkään reagoimattomia, täysin kyvyttömiä edes harkitsemaan kirjoittamista tälle palstalle. Heille hoito auttaa hyvin. Tätini oli tällaisessa tilassa, sai 10 kerran sähköhoidon ja muuttui todellakin eri ihmiseksi. Ei nyt masennuksesta toki ole kokonaan parantunut, mutta kykenee jo asumaan kotonaan ja hoitamaan asioitaan. Yhdellä viimeisistä kerroista olin mielenkiinnosta saattajana mukana(en tietenkään päässyt katsomaan itse hoitoa, tehdään nukutuksessa, eikä kuulemma ole kivan näköistä, vaikka potilas ei siitä kärsikään). Hoitaja kertoi sähköhoidon olevan heille varsin motivoiva hoito: potilaat ovat ekä kerroilla aivan zombeja ja viimeisillä kerroilla jo juttelevat. Ei siis mikään edes keskivaikean masennuksen hoitokeino.

Vierailija
34/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintymyssuhdetyyli liittyy masennukseen ja ahdistukseen. Joka toisella suomalaisella se on turvaton. Kiintymyssuhde muotoutuu pääosiltaan varhaislapsuudessa, mutta voi muuttua myös myöhemmin - yleensä negatiiviseen suuntaan.

Eiköhän kiintymyssuhdetyyli eli lapsuuden kodin ihmissuhteet selitä aika pitkälle ihmisen hyvinvointia. Kiintymyssuhdetyyli vaikuttaa siihen, miten ihminen suhtautuu itseensä, maailmaan ja muihin ihmisiin. Toki ihmisen oma persoonallisuus ja temperamenttikin vaiku´ttaa: siksi jotkut kestävät sairastumatta vaikeissakin olosuhteissa, kun taas jotkut sairastuvat "helpommin".

Joka kymmenes suomalaislapsi kärsii vanhempiensa alkoholismista, mutta myös esim. vanhempien mielenterveysongelmat heijastuvat lapsiin ja siten kiintymyssuhteeseen tehden siitä turvattoman. Masennus ja mm. sosiaaliset ongelmat usein mm. tästä syystä usein "periytyvät".

Vierailija
35/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulihan sieltä ihan asiallista vastaustakin. Kyllä tässä maassa surkeita lapsikohtaloita on ja nykymaailman meno ei niitä ainakaan tulevaisuudessakaan vähennä. Erotaan, otetaan uus ukko lasten kotiin, tehdään pari mukulaa lisää jne. Mutta tuo on tosiaan ihan "pätevä" syy.

En missään vaiheessa ihmetellyt masennuksen olemassaoloa silloin, kun elämässä on ollut tai on jonkinasteisia tragedioita. Itse käsitän masennuksen tilana, johon ei ole olemassa mitään varsinaista tiedostettua syytä.

Vierailija
36/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mua kai masentaa se, että mulla on pääasiassa voimakkaita negatiivisia tunteita, vuosia sitten kivoilta tuntuneet asiat ei enää tunnu yhtään miltään. Ei siis ole tulevaisuudelta mitään odotettavaa, koska se on samaa harmaata mössöä kuin nykyhetkikin. Jos päällä ei ole ahdistus tms, on olo lähinnä tyhjä. Päähän tulee kaikenlaisia ikäviä ajatuksia, joista en pääse eroon, vaikka tekisin mitä. En tiedä kuka olen ja mitä haluan, minä tuntuu vaihtuvan seuran ja/tai paikan mukaan. Terapiassa (psykologilla, psykiatrilla, kognitiivisessa psykoterapiassa, EMDR:ssä) olen käynyt viisi vuotta ja lääkkeitä syönyt/ollut syömättä sekä sairaalassa on tullut oltua ja homma vaan jatkuu, eipä oikein jaksa enää uskoa että tämä tästä paremmaksi muuttuisi.

Vierailija
37/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että niillä kolmannen maailman ihmisillä on syytäkin olla apattisia, ovat taatusti kohdanneet pikkasen enemmän vastoinkäymisiä elämässään kuin Suomen pullamössö-kansa.

ja masennuslääkkeitä on syöty ja muutakin pilleriä, nyt niistä irti päässyt. Syy, kaksi lasta kuollut, mutta en tällaisille palstoille ole kirjoitellut, olkoon tämä ainut poikkeus.

Vierailija
38/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sen verran kertoa, että olen alalla. Sähköhoidon tulokset ovat selkeimmät vakavassa masennuksessa, mutta kyllä se erittäin hyvin toimii myös keskivaikeaan ja lieväänkin masennukseen!

Älä hyvä ihminen nonseleeraa parasta saatavilla olevaa hoitoa!

ECT:tä ei suositella keskivaikeaan ja lievään masennukseen siksi, että jos suositeltaisiin, nukutuslääkäreitä ei Suomessa riittäisi kaikkien masentuneiden humautukseen.

Kuitenkin, jos esim. keskivaikeassa masennuksessa on huono vaste lääkkeille ja etenkin haittavaikutuksia lääkkeistä, tai kyse on pienten lasten vanhemmasta, tulisi ilman muuta pitää mielessä mahdollisuus myös sähköhoitoon!

Sähköhoito auttaa tosiaan tutkitusti varsin hyvin GRAAVIIN masennukseen. Eli hoitoon tulevat potilaat ovat täysin psykiatrisessa hoidossa, lähes mihinkään reagoimattomia, täysin kyvyttömiä edes harkitsemaan kirjoittamista tälle palstalle. Heille hoito auttaa hyvin. Tätini oli tällaisessa tilassa, sai 10 kerran sähköhoidon ja muuttui todellakin eri ihmiseksi. Ei nyt masennuksesta toki ole kokonaan parantunut, mutta kykenee jo asumaan kotonaan ja hoitamaan asioitaan. Yhdellä viimeisistä kerroista olin mielenkiinnosta saattajana mukana(en tietenkään päässyt katsomaan itse hoitoa, tehdään nukutuksessa, eikä kuulemma ole kivan näköistä, vaikka potilas ei siitä kärsikään). Hoitaja kertoi sähköhoidon olevan heille varsin motivoiva hoito: potilaat ovat ekä kerroilla aivan zombeja ja viimeisillä kerroilla jo juttelevat. Ei siis mikään edes keskivaikean masennuksen hoitokeino.

Vierailija
39/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ihmeessä edes kaksi asiallista tutkimuslinkkiä sen perustelemiseksi, että muka kiintymyssuhdetyyli olisi merkittävämpi vaikuttaja kuin temperamentti! Kyllä yleinen tieteellinen konsensus on, että genetiikka = temperametti vaikuttaa selkeästi enemmän. Toiset kestää mitä vaan, toiset ei juuri mitään, vaikka olisi miten ihana perhe.

Eiköhän kiintymyssuhdetyyli eli lapsuuden kodin ihmissuhteet selitä aika pitkälle ihmisen hyvinvointia. Kiintymyssuhdetyyli vaikuttaa siihen, miten ihminen suhtautuu itseensä, maailmaan ja muihin ihmisiin. Toki ihmisen oma persoonallisuus ja temperamenttikin vaiku´ttaa: siksi jotkut kestävät sairastumatta vaikeissakin olosuhteissa, kun taas jotkut sairastuvat "helpommin".

Vierailija
40/46 |
03.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äitisuhteeni on aina ollut paska. olen pienestä asti saanut kuulla kuinka huono olen. sen lisäksi sain 10-vuotiaana vieressä katsoa kun äidin mies veteli äitiä oikein kunnolla turpaan. sen jälkeen äijä tappoi itsensä. sen jälkeen vielä itse olin niin idiootti että seurustelin miehen kanssa joka hakkasi minut muutaman kerran oikein kunnolla. viimeinen oli ihan omaa syytäni, tyhmä kun olin niin seurustelin sellaisen tyypin kanssa, mutta kai minä sitten olen ihan pullamössö kun kerran tuollaisten "pikkujuttujen" takia masennun. omituista kyllä, tunnen että huono äitisuhteeni on eniten vaikuttanut masennukseeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän