Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on pohjalainen mies ja itse olette muualta

Vierailija
07.10.2009 |

onko miehesi pohjalaisen suorapuheinen? Millaisissa asioissa esimerkiksi?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
22/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei todellakaan puhu suoraan. Mun kanssa elämiseen se sopii, koska loukkaantuisin joka kerta, jos sanotaan ikävät asiat suoraan. Sukujuureni ovat Karjalasta, vaikka itse olen Helsingistä. Emme asu Pohjanmaalla, onneksi. En kestäisi sitä kykyä vinosti vedätää kanssaihmisiä. Uskon, ettei se ole pahan tahtoista, mutta sille en voi mitään, etten kestäisi silti sellaista enkä halua olla asian kanssa missään tekemisissä niin että se kohdistuu minuun. Mutta Duudsoneita ym. on hauska katsella, kun mies pystyy "suomentamaan" miksi ja mitä niissä vedätyksissä tapahtuu, etten luule niitä pahantahtoisiksi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-pohjalaiset eivät kykene nauramaan itselleen. Häjyt-leffastakin vedettiin herne niin syvälle nenään, ettei vieläkään ole tullut pois.

Vierailija
24/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta aiheeseen liittyen. Olen ollut muutaman vuoden Pohjanmaalla töissä. On kyllä ollut silmät ymmyrkäisenä, kun pomo kehuu jotain tyyppiä toiselle ja haukkuu toiselle. Myös muutamasta yhteistyökumppanista mielipide vaihtuu vähän väliä. Haukkuu näitä ja sitten kuitenkin suosittelee samoja projektehin mukaan. Aika vähän on selllaisia, joita ei ole kahvipöydässä vähintään pariin kertaan haukkunut. Itse olen savolainen syntyjäni ja monta kertaa ajatellut, että mekö muka kieroja?

Vierailija
25/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanko perustaa jokin suljettu vertaistukiryhmä meille eteläpohjalaisten kanssa eläville ;) Mä oon päässy jo pahimman yli vajaassa 20 vuodessa. Mutta aikoinaan oli ero lähellä lähinnä anopin käytöksen ja tuon vuosisataisen perinteen eli ikävien asioiden kieltämisen takia. Mies hätääntyi ja toiminnan miehenä järjesti keskustelut kirkon perheneuvontaan. Puhumalla ollaan saatu solmut auki. Mies on kiittänyt mua että liitossamme on oppinut puhumaan. Mä nostan kissan pöydälle.

Toivottavasti ollaan saatu sukuperinne katkaistua ja lapsemme eivät salaile ongelmia hulluuden partaalle sen vuoksi että kulissit on pidettävä pystyssä.

Miehelleni olen kiitollinen siitä että hän jaksoi mua rakastaa ja asettua puolelleni äitiäänvastaan caikka olin valmis lyömään hanskat tiskiin.

Vierailija
26/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 15:50"]

Mies ei todellakaan puhu suoraan. Mun kanssa elämiseen se sopii, koska loukkaantuisin joka kerta, jos sanotaan ikävät asiat suoraan. Sukujuureni ovat Karjalasta, vaikka itse olen Helsingistä. Emme asu Pohjanmaalla, onneksi. En kestäisi sitä kykyä vinosti vedätää kanssaihmisiä. Uskon, ettei se ole pahan tahtoista, mutta sille en voi mitään, etten kestäisi silti sellaista enkä halua olla asian kanssa missään tekemisissä niin että se kohdistuu minuun. Mutta Duudsoneita ym. on hauska katsella, kun mies pystyy "suomentamaan" miksi ja mitä niissä vedätyksissä tapahtuu, etten luule niitä pahantahtoisiksi :)

[/quote]

Mitähän tarkoitat vinosti vedättämisellä?

Hevosenleikkiä ehkä, joka täällä on ronskia huumoria, siinä vaan kokeillaan paljonko toinen kestää ns vinoilua, ei siitä saa suuttua tai loukkaantua muuten, ulkopaikkakuntaliselle joka ei ymmärrä mistä on kysymys voi olla ja varmaan onkin liikaa ja vedetää hernettä nenään.

Vierailija
27/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiton kirjvirheet, sori, ei pitäis halpaa läppäriä ostaa jossa on tunnoton näppis.

28

Vierailija
28/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalaista suorapuheisuutta typerämpää väitettä ei olekaan. Missään ei puhuta selän takana niin paljon paskaa ja kieroilla, kuin täällä Etelä-Pohjanmaalla. Oon asunut eteläsavolaisen mieheni kanssa pk-seudulla, Pohjois-Karjalassa, Savossa ja Hämeessä, mutta oltiin tyhmiä ja palattiin takas tänne mun kotiseudulle eepeelle. Vasta paluumuuton jälkeen on tajunnut, kuinka saatanan kieroa ja kaksinaamaista väkeä nimenomaan pohjalaiset on, verrattuna muuhun väestöön. Kaikki piiloutuvat tuon "suorapuheisuuden" myytin taakse, mut oikeasti, MISSÄÄN muualla ei juoruta esimerkiksi naapureista niin pahantahtoisesti kuin täällä! Kaikki yksityiskohdat pengotaan kaikista ihmisistä ja ulkopaikkakuntalaisiin suhtaudutaan vainoharhaisin ennakkoluuloin. Sisäsiittoisuus on jotain ihan karmeaa, monella lapsi on kuollut tauteihin jotka johtuu sisäsiittoisuudesta. Onneksi itse menin naimisiin miehen kanssa, jonka kanssa ei ole yhteisiä sukulaisia. Monelle lapsuudenkaverille ne yhteiset sukulaiset oman miehen kanssa on ylpeilyn aihe!!!

Vierailija
29/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2009 klo 20:39"]

päin Suomea olla niin kieroja kuin Pohjanmaalla! Mistään ei puhuta suoraan, varsinkin jos on jotain hampaankolossa. Mutta juoruaminen ja selkäänpuukotus on omaa luokkaansa! Miehet ovat juroja mököttäjiä ja avuttomia tossukoita mammanpoikia.

[/quote] Et taida tuntea Kainuusta ketään? Jumalauta miten kieroa ja valehtelevaa porukkaa. Jos kuulen jonkun olevan Kainuusta, niin juoksen karkuun ja lujaa.

Vierailija
30/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjalaiset miehet ovat ehkä ärsyttävintä sakkia missään?
Osaavat kaiken, tietävät kaiken, eivätkä pysty missään olosuhteissa myöntämään olevansa väärässä.

Vierailija
31/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2009 klo 20:39"]

päin Suomea olla niin kieroja kuin Pohjanmaalla! Mistään ei puhuta suoraan, varsinkin jos on jotain hampaankolossa. Mutta juoruaminen ja selkäänpuukotus on omaa luokkaansa! Miehet ovat juroja mököttäjiä ja avuttomia tossukoita mammanpoikia.

[/quote] Et taida tuntea Kainuusta ketään? Jumalauta miten kieroa ja valehtelevaa porukkaa. Jos kuulen jonkun olevan Kainuusta, niin juoksen karkuun ja lujaa.

[/quote]

No mun kokemuksen mukaan nää kainuulaiset vain marmattaa joka asiasta. Kateellisia nämä kyllä ovat, mutta hyvin suorapuheisen kateellisia. "Eipä se meikäläiselle lottovoittoa tule kuitenkaan, mitäpä se hyvejää veikata mut tuhlataan nyt kuitennii", sanoo nyt moni kun tänä viikonloppuna se tuohon yhteen pikkukuntaan osui. t. kainuulaisen miehen nainut. 

Vierailija
32/48 |
07.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut jurottaja, ennemminkin se suorasti kiero. Mut sukulaisensa oli kaikki jästipäisiä jurottajia. Ihan ihme porukkaa pohjanmaalla, luulevat olevansa niiiin fiksuja vaikka ainoa mitä ymmärtävät on tasan se kukka mikä omassa navassa kasvaa. Kun ei vilkuikka sivulle jotta niin ei huomata missä tunkiolla se kukkanen kasvaa.

Vierailija
33/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2009 klo 21:34"]

Mielestäni itte oon suorapuheinen ja osaan puhua jutusta kun jutusta. Pohjalaista väittäsin mieluumminkin juroksi ja sisäänpäinkääntyneeksi, jos nyt jotenkin pitäisi kuvailla. Puhumaan pitää houkutella, ja jos on sillä tuulella ettei keskustele niin ei tosiaankaan keskustele.

Ja perhanan iteppäinen on. Ajaa melkeen hulluks välillä, kun johonkin hommaan ei löydy mitään perusteluja, ollaan vaan jotain mieltä ihan siks ku aina on niin ollu....

Mutta vastuuntuntonen, hieno iskä, ja huomioiva mies kyllä. Ja huolehtiva. Ja osaa itkeä ja puhua ja jopa nauraa kun sille päälle vaan sattuu ja pikkusen taivuttelee :)

Suorapuheinen ja puhelias ei ole sama asia :)

Paljon puhuva ei välttämättä ole suorapuheinen.

Vierailija
35/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pohjalaisuutta ap mahtaa tarkoittaa etelä-. keski- vai pohjois-pohjalaisia?

Tyylliin Seinäjoki vai Kokkola vai Oulu? 

Vierailija
36/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2009 klo 19:36"]

Mielestäni itte oon suorapuheinen ja osaan puhua jutusta kun jutusta. Pohjalaista väittäsin mieluumminkin juroksi ja sisäänpäinkääntyneeksi, jos nyt jotenkin pitäisi kuvailla. Puhumaan pitää houkutella, ja jos on sillä tuulella ettei keskustele niin ei tosiaankaan keskustele.

Ja perhanan iteppäinen on. Ajaa melkeen hulluks välillä, kun johonkin hommaan ei löydy mitään perusteluja, ollaan vaan jotain mieltä ihan siks ku aina on niin ollu....

Mutta vastuuntuntonen, hieno iskä, ja huomioiva mies kyllä. Ja huolehtiva. Ja osaa itkeä ja puhua ja jopa nauraa kun sille päälle vaan sattuu ja pikkusen taivuttelee :)

[/quote]

Ihan kun puhuisit minun miehestäni :D On Pohjois-Pohjanmaalta ja itse olen karjalainen. Mies on tavallaan tosi juro ja joskus tuntuu että nyhtämälläkään ei saa juttukaveria tai vastausta johonkin. Joskus taas on ihan inhimillisen oloinen :D Ja just tuo itepäisyys on rasittavaa... samoin jahkailu, ratkaisuja ja päätöksiä tuntuu olevan tosi vaikea tehdä. Lisäksi on aika pihi.

Lasten kanssa on kyllä tosi hyvä, ja on vastuuntuntoinen. Ja muutenkin luotettava mies.

Vierailija
37/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yhden kauhajokelaisen miehen satakuntalainen vaimo. Aika hyvin olen saanut pohjalaisuuden poistettua mutta ehdottomuutta ja itsepäisyyttä ei saa millään pois. Puhumattomuus on tuttua eikä ikävistä asioista puhuta. Halaaminen ja romanttinen hömppäpuhe on todella harvinaista. Silti, tämä pohjalaisuus on hyvä homma :). Se pidetään mikä luvataan ja perhe on tärkeä. Avioliitto on tärkeä ja perheen eteen tehdään paljon.

Vierailija
38/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 18:01"]Pohjalaista suorapuheisuutta typerämpää väitettä ei olekaan. Missään ei puhuta selän takana niin paljon paskaa ja kieroilla, kuin täällä Etelä-Pohjanmaalla. Oon asunut eteläsavolaisen mieheni kanssa pk-seudulla, Pohjois-Karjalassa, Savossa ja Hämeessä, mutta oltiin tyhmiä ja palattiin takas tänne mun kotiseudulle eepeelle. Vasta paluumuuton jälkeen on tajunnut, kuinka saatanan kieroa ja kaksinaamaista väkeä nimenomaan pohjalaiset on, verrattuna muuhun väestöön. Kaikki piiloutuvat tuon "suorapuheisuuden" myytin taakse, mut oikeasti, MISSÄÄN muualla ei juoruta esimerkiksi naapureista niin pahantahtoisesti kuin täällä! Kaikki yksityiskohdat pengotaan kaikista ihmisistä ja ulkopaikkakuntalaisiin suhtaudutaan vainoharhaisin ennakkoluuloin. Sisäsiittoisuus on jotain ihan karmeaa, monella lapsi on kuollut tauteihin jotka johtuu sisäsiittoisuudesta. Onneksi itse menin naimisiin miehen kanssa, jonka kanssa ei ole yhteisiä sukulaisia. Monelle lapsuudenkaverille ne yhteiset sukulaiset oman miehen kanssa on ylpeilyn aihe!!!
[/quote]
Kerro vähän lisää noista kuolemantaudeista, alkoi kiinnostaa, ikinä kuullutkaan.

Vierailija
39/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 18:01"]Pohjalaista suorapuheisuutta typerämpää väitettä ei olekaan. Missään ei puhuta selän takana niin paljon paskaa ja kieroilla, kuin täällä Etelä-Pohjanmaalla. Oon asunut eteläsavolaisen mieheni kanssa pk-seudulla, Pohjois-Karjalassa, Savossa ja Hämeessä, mutta oltiin tyhmiä ja palattiin takas tänne mun kotiseudulle eepeelle. Vasta paluumuuton jälkeen on tajunnut, kuinka saatanan kieroa ja kaksinaamaista väkeä nimenomaan pohjalaiset on, verrattuna muuhun väestöön. Kaikki piiloutuvat tuon "suorapuheisuuden" myytin taakse, mut oikeasti, MISSÄÄN muualla ei juoruta esimerkiksi naapureista niin pahantahtoisesti kuin täällä! Kaikki yksityiskohdat pengotaan kaikista ihmisistä ja ulkopaikkakuntalaisiin suhtaudutaan vainoharhaisin ennakkoluuloin. Sisäsiittoisuus on jotain ihan karmeaa, monella lapsi on kuollut tauteihin jotka johtuu sisäsiittoisuudesta. Onneksi itse menin naimisiin miehen kanssa, jonka kanssa ei ole yhteisiä sukulaisia. Monelle lapsuudenkaverille ne yhteiset sukulaiset oman miehen kanssa on ylpeilyn aihe!!!
[/quote]
Kerro vähän lisää noista kuolemantaudeista, alkoi kiinnostaa, ikinä kuullutkaan.
[/quote]
Tauteja pliis.

Vierailija
40/48 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 18:01"]Pohjalaista suorapuheisuutta typerämpää väitettä ei olekaan. Missään ei puhuta selän takana niin paljon paskaa ja kieroilla, kuin täällä Etelä-Pohjanmaalla. Oon asunut eteläsavolaisen mieheni kanssa pk-seudulla, Pohjois-Karjalassa, Savossa ja Hämeessä, mutta oltiin tyhmiä ja palattiin takas tänne mun kotiseudulle eepeelle. Vasta paluumuuton jälkeen on tajunnut, kuinka saatanan kieroa ja kaksinaamaista väkeä nimenomaan pohjalaiset on, verrattuna muuhun väestöön. Kaikki piiloutuvat tuon "suorapuheisuuden" myytin taakse, mut oikeasti, MISSÄÄN muualla ei juoruta esimerkiksi naapureista niin pahantahtoisesti kuin täällä! Kaikki yksityiskohdat pengotaan kaikista ihmisistä ja ulkopaikkakuntalaisiin suhtaudutaan vainoharhaisin ennakkoluuloin. Sisäsiittoisuus on jotain ihan karmeaa, monella lapsi on kuollut tauteihin jotka johtuu sisäsiittoisuudesta. Onneksi itse menin naimisiin miehen kanssa, jonka kanssa ei ole yhteisiä sukulaisia. Monelle lapsuudenkaverille ne yhteiset sukulaiset oman miehen kanssa on ylpeilyn aihe!!! [/quote] Kerro vähän lisää noista kuolemantaudeista, alkoi kiinnostaa, ikinä kuullutkaan.

[/quote]

Esim. INCL. Googleta. Jokaisella tuttavallani, jolla on ollut INCL-lapsi, on myös puolisonsa kanssa yhteisiä suht lähisukulaisia, esim. yhteisiä toisia tai kolmansia serkkuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi