Toukotoiveiden alkuviikko ma-ke
Moi!
Pääsin niin aikaisin ylös sängystä että ehdin kerrankin aloittaa ketjun!
Loppuviikon ketjussa Pikkumiina kyseli painonnoususta, kun suurin osa tuntuu pysyneen niin píenissä lukemissa. Itselläni on tullut jo noin 5-6 kiloa. Painoindeksi ennen raskautta oli 21 joten kait sitä on tarkoitus tullakkin että jaksaa imettää.. Yritän olla ottamatta stressiä, katson vaan että en syö herkkuja. Ongelma onkin kyllä lähinnä se että tavallinen ruoka maistuu kahden edestä.. :-)
Minä en ole vielä tuntenut liikkeitä, kakkosultra on onneksi perjantaina, niin näkee miten masussa menee!
Lumista alkuviikkoa kaikille!
Genoveffa vkot 18 ja eka vauva tulossa
Kommentit (67)
Tuntuu että raskaus jurraa paikallaan. Mitään ei tapahdu. Parastaaikaa koskee ihan älyttömästi selkään. Viikonpäästä olisi vasta neuvola, jolloi pääsee kuulemaan sydän äänet. Ihanaa kun saa jouluna rauhoittua. Me mennään kotiin äitin ja isän luo. Tänään pitäisi käydä hakemassa kinkku.
Muuten on kaikki hyvin. Kirjoittelen myöhemmin lisää,kun ei oo nyt oikein kirjoitus tuulella.
Heidi 15+6
Niin, äkkiä se aika menee ja tällä viikolla juhlitaankin jo joulua. Eilen sain vihdoin kaikki loputkin lahjat ostettua ja illalla paketoin joten sen puolesta valmista on. Laatikot tein viikonloppuna, toivottavasti ne riittävät koko porukalle. Loppusiivo on tehtävä, mutta se saakoon jäädä likelle aattoa...
Aiemmin kyseltiin asumisesta. Minä sun 50 m2:n kerrostalokaksiossa. Kaikki on remontoitu ja saunakin löytyy. Kaikkein tärkein asia on iso aidattu piha. Lapsen kannalta se on todella mukava lisä asumiseen. Tänne me meinaamme majoittua kaksin asumaan. Uskon kyllä mahtuvamme hyvin.
Masussa ei mitään mullistavaa. Viime viikkoa oli väsymyksen kannalta jo huomattavasti parempi, ja samalta tuntuu tämäkin. Eli ehkä se on toistaiseksi voitettu. Ruokakin on maistunut jo paremmin.
Odotuksen täytteistä viikkoa kaikille!
Dolosa ja sintti 17+3
Pitkästä aikaa ajattelin kirjoitella tännekin... Olin viime viikolla työmatkalla ja sitä ennen on ollut niin kiirettä muuten vaan töissä, etten ole ehtinyt kuin nopeesti lukea muitten kuulumisia.
Ihana odotella joulua, kun vietämme sen ensimmäistä kertaa omassa kodissa. Miehen sukua tulee meille jouluksi, joten vilskettä riittää, kun mukana tulee myös kolme pientä lasta. Ainoo harmi on, että viikonloppuna, kun piti tehdä jo jouluvalmisteluja, sairastuin flunssaan enkä sitten jaksanut paljon mitään tehdäkään. (Paitsi käydä vähän jouluostoksilla miehen kanssa.)
Olen tuntenut jo " papun" liikkeet ja potkut parisen viikkoa. Erityisesti nyt viikonlopun aikana ja tänään potkut ovat voimistuneet hurjasti. Mitähän se onkaan sitten, kun vauveli kasvaa...? :) Äsken juuri oikein hätkähdin, kun vauva potkaisi tuonne alavatsaan. Työkaverille mainitsin asiasta, niin hän totesi heti, että selvästi poika tulossa, kun potkii jo nyt niin voimallisesti. No - se luultavasti nähdään torstaina, kun on rakenneultra.
Vatsakin on jo kasvanut niin paljon, etten enää tavallisia housuja voi päälleni laittaa. Olen ostanut parit mustat suorat mammahousut, mutta harmittaa, kun ulos ei oikein voi mennä kovilla pakkasilla, kun mitkään toppahousut ei mahdu jalkaan. Miten te muut aiotte selvitä talven ulkoiluista? Siis vaatetuksen osalta?
Soile ja papu 19+2
Väsyttää ja paikat kipeenä. kummallista tää kun on energinen olo mut sit alkaa paikat sattua ja on pakko pitää taukoo. huomasin kans perjantaina kun istuin 4h autossa et se on ihan mahotonta. selkään alkaa sattua ja veri ei kierrä melkein ollenkaan. joudun varmaan ostaa tukivyön kun tuntuu et taju lähtee jos seisoo kauan. torstaina neuvolaan niin katotaan miten tilanne on. ens viikolla on rakenneultra niin pääsee kattomaan vaavia. =)
Hyvää joulun odotusta teille kaikille ja voikaa hyvin!
my_selene ja Remppa rv17+0
Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen. On ollut niin kiirettä täällä töissä että viime viikolla pääsin tuskin edes vilkaisemaan palstalle. Meillä rekrytoidaan jo mulle sijaista, joten kandidaattien haastatteluun ja valitsemiseen kuluu aikaa. Tarkoitus olisi että sijainen pääsisi aloittamaan tammikuun lopulla että ehdin hoitaa perehdyttämisen rauhassa.
Soile05: Mulla on sama ongelma tuon ulkoilun suhteen. Omat ulkoiluhousut ei enää mene jalkaan eikä pikiä kävelylenkkejä viitsisi tehdä suorissa housuissa. Olen viime aikoina käyttänyt mieheni vanhoja ulkoiluhousuja ja rullannut lahkeita etten ihan kompastu. :) En vaan viitsisi ostaa vielä erikseen äitiysmallisia ulkoiluhousuja.
Vauva potkii kovasti masussa ja keskiviikkona mennään Femedaan 3D-ultraan. Se on vähän niin kuin meidän yhteinen joululahja miehen kanssa. Siellä se sukupuolikin todennäköisesti selviää, kun täällä Helsingissä sitä ei rakenneultrassa kerrota. Poikaolo on itsellä vahvasti päällä kuten olen aiemmin kertonutkin. Saas nähdä sitten keskiviikkona.
Painoa on mulle tullut nyt lisää n. 3 kg. Viime neuvolakäynnistä (rv 17) se on noussut noin 250g/ viikko. Ei siis mitenkään hurjasti mutta paremmin kuin alussa jolloin paino ei tuntunut nousevan laisinkaan. Mulla painoindeksi ennen raskautta 23 joten kyllähän sitä saa vielä tullakin. Mulla vaan ongelma on toi makeanhimo. Tuntuu että joka päivä on saatava herkkuja. En ole niinkään huolissani painosta vaan terveydellisistä seikoista (kuten hampaat). Tietääkö joku viisaampi saako raskaana ollessa syödä kromia?
Ihanaa että tulee joulu! Mulla töitä vielä torstaihin ja sitten on yli viikon kestävä loma, kun pidän talvilomani joulun yhteydessä.
Mukavaa maanantain jatkoa ja voikaa hyvin!
Emmi 21+2
täällä on todella upean näköistä pihalla. pakkasta n.13 astetta ja lunta reilusti puissa ja maassa! eilen tuotiin juolukuusi jo sisälle ja koristeltiinkin se jo. aateltiin että mitä järkee sitä tuoda aatonaattona kun sillon jo lähdetään mökille eikä muutenkaan olla joulun pyhiä kotona. näin saadaan ainakin hetki nauttia omasta upeasta kuusesta.
pitäkää peukkuja sillä mennään tänään katsomaan käytettyjä yhdistelmävaunuja ja toivotaan että ne ovat sen verran hyvät että kantsii ostaa :)
mä olen tuntenu koko viime viikon liikkeitä joka päivä ja mahan päältäkin tuntee välillä kunnon potkuja. mä olen pari kertaa kans pelästyny oikein kunnolla kun on masussa ollu sellane meno että oksat pois. ekaa kun odottaa niin liikkeetkin tuntuu niin oudoilta mutta niin ihanilta :)
mahaa voi jo sanoa MAHAKSI!
en mahu enää mihinkään vanhaan vaatteeseen, jos ei isoja t-paitoja ym. oteta lukuun. oon aina käyttäny vartalon myötäsi vaatteita enkä nytkään halua verhoutua telttoihin.
normaalien paitojen vyötäröt nousee mahan päälle ja ovat kauheita napapaitoja, sit kun menee erikseen ostaan tavallisiaki mammapaitoja, saa niistä pulittaa ittensä kipeeksi.
no nyt loppu valitus, mieli on kuitenkin onnellinen ja täynnä joulun odotusta!
eipä muuta tällä kertaa!
meppe81 ja ruoto21rv
Ihanaa, jouluviikko..=)
Saatiin eilen haettua kuusi metsästä, löytyi onneksi helposti niin ei tarvinnut kovin kauan rämpiä siellä.. Nyt pitäis lähteä miehen siskon kanssa kävelemään lumikengillä ( jotain sen koulujuttuja..), saa nähdä miten onnistuu kun normaali kävelykin on jo niin tuskaista.
Tuntuu että olisi joku vatsatautikin päällä, illalla alkoi oksettamaan tosi kovasti, vatsaa väänsi ja se oli ihan sekaisin muutenkin. Nyt aamulla on enää vaan kipristellyt, sain kahviakin juotua. Heti tuli mieleen kaikki listeria epäilyt, käytiin viikonloppuna yhdellä grillillä hampurilaisella enkä muistanut katsoa mitä juustoa siinä oli välissä. Mut en usko sen aiheuttaneen mitään, turha tarkkaillla joka suupalaa liian hysteerisesti =D
Vaavi on alkanut pitämään masussa jo melkoista mekkalaa, varsinkin illalla kun itsellä nukuttaisi niin vauva alkaa mahdottoman potkujen sarjan ja möyrimisen. Esikoisen kanssa oli sama juttu.
Keskiviikkona olisi sitten ultra ja neuvola, pelottaa että kuinkahan paljon on paino noussut.........
Kristiina 18+5
kärsiikö kukaan muu hikoilevista kainaloista?
mä en ole ikinä ennen kärsiny eikä hiki ole haissu. nyt kainalot ovat litimärät koko aja ja pelkään että kohta ne alkaa lemuaankin :( muuten ei ole erityisen kuuma tai mitään sellasta!
huomasin ihan äsken samaa. ja jos laittaa päälle jotain tekokuitu juttuja jotka ei hengitä yhtään niin " hanat auki" .. munkin vaatteet alkavat olla liian pienet mut en oo löytäny mitää niin mukavaa et vois satsata taas monta euroa. pitää oottaa joulun jälkeen kun on maksut, laskut ja sellaiset maksettu niin pääse ostoksilla. olen tosi paljon kotona niin sellaiset hyvät verkkarit olis kivaa.
m_s
huomasin ku tässä kotona oleilen ja kylpytakki vaan päällä että taitaa rinnat toimia. sellasta kirkasta nestettä niistä nyt yhtäkkiä alko tihkuaan. normaalia?
onko muuten vinkkejä rintojen hoitoon ym. rasvaukseen?
meppe taas...
Kannattaa suojata hyvin ettei palele ja ei kovia löylyjä saunassa. mun nännit " paloi" saunassa viikko ennen kuin esikoinen syntyi. kävin saunassa usein kun luulin et se auttaa. rinnat oli sit muuttuneet niin araks et paloi. yritin sit rasvata vielä synnytyssalissa mut ei auttanu. vauva sit ei osannu imeä kun syntyi mut jatkoin imettämistä vaik ei edes tullu maitoa. maito nous kun pääsin kotiin. ja itkin kun imetin kun oli niin rikki et luulin niitten irtoavan. jos ulkona tosi kylmää niin laita kaulaliina rintojen ympärillä. joku hajusteeton ja alkoholiton voide ehkä jos niitä tarvii rasvata...
m_s
Apua kun joulu on lähellä!!! Jouluostoksillekin pitäis vielä mennä... mutta ei tänään.
Ulkoiluhousuista kysyttiin. Mulla on ainakin vielä toistaiseksi mahtuneet yhdet toppahousut, vaikka masu onkin kasvanut huimasti. Olivat muistaakseni nuo toppikset vähän isot alunperin mulle. Niillä nyt ensin niin kauan kun voi.
Ja hikoilu on täälläkin lisääntynyt ihan selvästi... ei kiva. :(
Tää on niiiin ihanaa kun saa aamusta nukkua pitkään. Tänäänkin tuli nukuttua lähemmäs yhtätoista. Heräsin kun postinjakaja yritti ovesta läpi =D Jotain pakettia yritti tunkea luukusta väkisin, mutta ei saanut kun oli väliovi kiinni. Oven takaa löytyi sitten sellainen nuori poika ihan tulipunaisena postien kanssa kun mä menin hiukset takussa kylpytakissa avaamaan. Sai raukka elämänsä järkytyksen jouluksi =D
Mitenkäs muut toukoiset viettää joulua? Vai viettääkö ollenkaan. Olettekos kotona vai muualla?
Me ollaan tämä vuosi vielä samalla tavalla kun viime joulunakin. Kun ensi vuodesta alkaen kaikki sitten muuttuukin uuden perheenjäsenen myötä. Mennään aamusta mun vanhemmille puurolle ja mä jään sitten sinne ja mies lähtee omille vanhemmilleen. Illalla sitten tulee hakemaan mut ja loppuilta ollaan miehen vanhemmilla. Tänä vuonna meillä ei jouluna olekaan muita kun oma perhe. Vanhemmat ja isoveljen perhe (toivottavasti!! niin ainakin ymmärsin...). Kyllä odotan, että pääsee joulupöytään herkuttelemaan. Peruna- ja lanttulaatikko jää multa kyllä koskematta, mutta mä sitten taas tykkään hurjasti monien inhoamasta livekalasta =) Meillä kun isä liottaa sen itse vanhanajan koivuntuhkalipeässä niin hyvää on valkokastikkeen, suolan ja pippurin kanssa. Nam.
Niin ja lumiukko täytyy tietysti katsoa telkkarista taas tänäkin jouluna =)
Omassa navassa vilkas liike jatkuu =)
[color=red]pikku-milli & paco 21+3[/color]
Rinnat vuotaa täälläkin... kirkasta nestettä suurimmaksi osaksi, mutta välillä on ihan sellaista kellertävää paksumpaakin jo. Liivinsuojat piti ottaa käyttöön... välillä on monta päivää, ettei vuoda ollenkaan, mutta sitten esim. eilen illallakin kun olin jo sängyssä ja makasin kyljelläni niin kastui käsikin kun alkoi vuotamaan
joulun vietetään ihan vaan kotona. ei mennä mihinkään. lapset ovat isälleen päivällä. tulee kotiin varmaan kolmelta. syödään jouluruokaa, avataan lahjat ja syödään suklaata kunnes oksennus lentää. ihanaa viettää kerrankin stressitöntä joulua. uus vuos jatkuu samalla tavalla, kotona kattomassa raketteja..ja ihan vaan me 5 + kissat.
my_selene ja Remppa rv17 joka on ollu melko hiljaa nyt pari päivää..
mun täytyy varmaan laittaa patalaput rintsikoihin kun ei villapaidat ja kaulaliinakaan auta, vaan heti kun tulee vähänkin kylmä niin nänneihin sattuu niin prkleesti!
suojaisko ne liivinsuojat?
me vietetään joulu appivanhempien luona mökillä mutta joulupäivänä käydään syömässä mun äidin tykönä, äipän ruokia kun ei mikään voita :)
sit takasin mökille.
uudesta vuodesta ei ole viel tietoa.
kuinka paljon tukivyöt maksaa ja mistä niitä saa?
tulee olemaan lähiaikoina tarpeellinen :(
Tarvii töihin ilmoitella hyvissä ajoin, koska aion jäädä lomalle ja olen sitä tässä nyt pohtinut. Olihan se niin, että 30-50 arkipäivää (lauantait mukaan luettuna) ennen laskettua aikaa voi aloittaa äippäloman. Mulla on laskettu aika 13.5. Laskeskelin noita päivä tossa ja mietin, että voisin jäädä jo huhtikuun alussa eli 3.4., jolloin laskettuun aikaan tulisi kai noin 33 arkipäivää. Aiotteko pitää kesälomia ennen varsinaista äitiyslomaa?
Yksi puolituttu oli töissä vielä kolme päivää ennen laskettua aikaa, alkaako tällöin kuitenkin äitiysrahakausi viimeistään 30 pv ennen la.
yleensä seurailen sivusta toukoisten jutustelua, mutta ajattelin nyt itsekin osallistua.
Kerronpa heti vinkiksi muille että tuolta Kelan sivuilta löytyy sellainen laskuri joka laskee äitiys- ja vanhempainlomakaudet ja ilmoittaa myös koska aikaisintaa äippäloman voi aloittaa!:) eli linkki siihen:
http://kelaapp.kela.fi:8080/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication
Kerronpa vähän kuulumisiani... elikkä päivät ne kuluu hurjaa vauhtia esikoisen kanssa kotosalla. Nyt on päikkäreillä niin kerkeän vähän kirjoittelemaankin=)
Mulla onkin seuraava neuvola 2.1. ja kaikki ultrathan on jo takana päin. Masu on kasvanut aivan mielettömäksi, ja liikkeet ovat tuntuneet jo todella pitkään, jostain viikolta 15 muistaakseni. Nyt huomaan selvästi että masukilla on univaiheet yleensä päivällä ja iltaisin varsinkin innostuu möyrimään oikein kunnolla...on se ihana tuntea pienen liikkeet:)
Viikonloppuna esikoinenkin tunsi liikkeen kun uskalsi kokeilla...voi sitä ihmetyksen ilmettä kun potku osui hänen käteensä...intoutui itsekin sitten näyttämään miten hän potkaisee kun sanoin vauvan potkaisseen! tulipas vaikeasti selitettyä! oli hauskasti oivallettu mitä tarkoitin:)
Mukavaa joulun odotusta kaikille!:)
B.M ja vappu 21+0
Pitkästä aikaa. Alkuun neuvolakuulumisia, olin heti aamulla kahdeksalta. Kaikki on ok, painoa ei ole tullut yhtään lisää, ja sydänäänet kuuluivat hienosti (syke 160). Kyllä tuli itselle taas hyvä mieli, kun tietää että masussa on kaikki kunnossa. Liikkeitä en ole vielä tuntenut, joten sen takia pikkuisen huolestutti. Rakenneultra on ens viikon torstaina, nyt jaksan odotella sitä kaikessa rauhassa ja nauttia joulusta. Neuvolantätikin vaikutti tänään muuten paljon kivammalta kuin ekalla kerralla, ehkä hänellä oli viimeksi vain huono päivä. Korjaan siis vaikutelmaani positiivisempaan suuntaan.
Joulua vietämme niin, että aattona menemme minun vanhempieni luo, mutta tulemme illaksi omaan kotiin oman kuusen äärelle suklaata mutustelemaan, joulupäivänä menemme miehen vanhempien luo. Pääsen helpolla, kun jouluruuista huolehtivat vanhemmat, ei tarvitse itse kokata lainkaan. Siivoukseenkaan en ajatellut kauheasti panostaa, normaali viikkosiivous + lattioiden pesu saa riittää. Kynttilät luovat joulun tunnelmaa...
Mulla ei ole paino noussut yhtään, mutta masu on siitä huolimatta kasvanut ihan kivasti. Omat housut mahtuu edelleen, mutta uimapuku täytyy ostaa isompi ja pian. Hassua miten nopeasti se muutos tapahtuu, kun reilu viikko sitten vanhat uikkarit mahtu ihan hyvin, mutta nyt kiristää rinnoista ja vatsasta. Uintikaverinikin huomasi minun pyöristyneen vatsani. Niitä liikkeitä kovasti odotellaan.
Mukavia joulunodotuspäiviä!
Minttuli79 18+4
Yritin tossa jo aamulla kirjotella, mutta eikös esikoinen painanut jälleen kerran esciä ja pyyhki koko tekstin:(
Masuun ei muuta uutta, kuin nyt olen jo ihan varma, että aiemmin bongaamani muksaukset olivat vauvan potkuja. Tuntuvat nyt jo selkeämmin ja päivittäin, mutta vain makuulla ja korkeintaan pari päivässä, eli vielä vain ne suurimmat liikkeet erotan..
Me vietetään jouluaatto ensin mun vanhemmillani ja sitten ilta ollaan anoppilassa. Omaan jouluun otetaan jo varaslähtö 23. päivä, kun syödään silloin oman pöydän jouluruuat.
Huomenna ois vihdoinkin neuvola. Tuli vain ongelma, kun mies on töissä ja nyt esikko vaikutti vähän nuhaiselta niin en sitten tiedä uskaltaako sitä lähteä tytön kanssa neuvolaan. Harmittaa vaan kauheesti jos joudun perumaan ajan, kun viime sydänäänistäkin on kulunut jo 1.5kk!
Juuh, mutta tyttö heräsi, täytyy lopetella..
pricilla ja pampula 15+5
kaikille. Viimeinen työpäivä ennen jolulomaa! Huomenna suunnataan pojan kanssa kohti mummollaa ja iskä tulee perässä kun töiltää kerkeää. On ollut kyllä raskuden, työn ja oman terveyden kannalta raskas syksy, mutta nyt alkaa raskuden osalta helpottaa. Masu on alkanut kasvaa ja vauvan pienet ihant potkut tuntuvat jo alamasulla:) Viikkoja on 18+0. Kyseessä on toinen lapsi, että en tiedä jokso vaikuttaa. Olen tuntenut potkut jo noin 1,5 vkon verran. Olen muutenkin herkkä tuntemaan vatsallani useiden siihen kohdistuvien sairauksien takia..
Raskaus sujuu muutenkin loistavasti. Olo on onnellinen. Tähän tietysti vaikuttaa tämä vuoden aika. Poika odottaa joulupukkia kun kuuta nousevaa ja juuri lasten takia tämä jolun aika on niin ihanaa.
OIkein ihanaa jolua kaikille ja muistakaa levätä!
Terveisin Areza 18+0. LA 30.5