Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlat, hirveää läträystä alkoholilla!

Vierailija
14.06.2008 |

Nyt kesällä on ollut muutamia juhlia, joita on vietetty iltapäivällä: molemmat alkoivat puolenpäivän jälkeen. Molemmissa juhlissa oli lapsia myös. Tarjolla oli viiniä, olutta, likööriä, konjakkia, boolia. Kiva viedä lapset juhliin, kun näkevät miten aikuiset selvästi alkavat päihtyä. Meilläkin oli lapset juhlissa mukana, mutta itse emme juoneet onnittelumaljaa enempää alkoholia.

Nyt yritetään olla niin sivistyneitä että. Viiniä ruuan kanssa jne. Joo ihan kiva, mutta kyllä seuraavalla kerralla menee meidän juhliinmeno harkintaan, en halua lähteä vapaaehtoisesti lapsilleni näyttämään kännäämistä.

Missä ovat entisajan juhlat, joissa päivällä oltiin selvinpäin? Akoholia ei siis ollut tarjolla. Illan pimetessä "miehet" saattoivat käydä saunan takana naukkaamassa jotain. Mutta siinä vaiheessa lapset olivat kyllä juhlista jo lähteneet.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa pätkääkään jos ihmiset ottavat alkoholia, tosin asumme Englannissa, täällä pubikulttuuri on vähän eri. Lapset näkevät että aikuiset juovat, ovat vähän hiprakassa, mutta ei täällä kyllä kukaan mitään ympärikännejä vedä.

Vierailija
2/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisten käyttävän alkoholia, mutta heillä on kyllä keskenään ihan muutakin tekemistä kuin tarkkailla sivusta miten kukakin setä tai täti juo...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ovat entisajan juhlat, joissa päivällä oltiin selvinpäin? Akoholia ei siis ollut tarjolla. Illan pimetessä "miehet" saattoivat käydä saunan takana naukkaamassa jotain. Mutta siinä vaiheessa lapset olivat kyllä juhlista jo lähteneet.

Mieluummin viiniä ruoan kanssa ihan kaikkien nähden.

Vierailija
4/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti, etteikö saisi juoda. Vaan se, että milloin sitä juodaan!

Vierailija
5/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei halua lastensa nähdä alkoholilla läträystä? Juokoot ne, jotka haluavat, mutta silloin kun lapset eivät ole enää paikalla.

Vierailija
6/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei halua lastensa nähdä alkoholilla läträystä? Juokoot ne, jotka haluavat, mutta silloin kun lapset eivät ole enää paikalla.

että juodaan alkoholia, vaikka ei muka juoda. Et sitten nähtävästi tajua yhtään mistään mitään...

Vierailija
7/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ällööttää, että aikuiset juo muka sivistyneesti alkoholia lasten läsnäollessa... Musta pienten lasten ei vaan kuulu olla sellaisessa paikassa, jossa alkoholia nautiskellaan. Ei aikuisen tarvi ottaa kuin pari lasia viiniä tai olutta niin sen kyllä huomaan jo käytöksestä. Meillä juodaan saunaoluet ja siideritkin vasta kun lapset nukkuu.

Alkoholin nauttiminen ja pikkulapset eivät sovi ollenkaan yhteen! Ja etteikö lapset muka huomaisi, mitä aikuiset tekevät kun leikkivät keskenään. Kyllä huomaavat ja aikaa myöten kiinnostuvat vaan noista alkoholijuomista liian aikaisin.

Kyllä tissuttelupirskeet saa jäädä, kun lapsia rupeaa tulemaan. Näin on, haukkukaa vaikka kuinka tiukkapipoiseksi, mutta tästä en anna periksi!

Vierailija
8/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti, etteikö saisi juoda. Vaan se, että milloin sitä juodaan!

että juodaan piilossa ja niin ettei lapsesi näe. Okei. Tapansa kullakin. Meillä kyllä otetaan lasilliset viiniä ruoan kanssa viikonloppuisin ja ihan lapsen nähden, hui kauhea.

Vierailija
9/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me oltiin tänään ravintolassa juhlimassa vaarin tasakymmeniä (synttärit). Kaikki aikuiset (7 kpl) joivat pienet kuohuviinimaljat sekä viiniä ruuan kanssa (1-2 lasillista). Keskustelimme sivistyneesti, nautiskelimme hyvästä ruuasta ja viinistä. Ja enkä usko että meidän 4v ja 1,5v mitään traumoja saivat. Meillä ei aikuisten käytös eroa juovatko he 1-2 lasia viiniä ruuan kanssa vai ihan vaan vettä. Ja ainakin lapset saavat sen kuvan ettei viinilasillisessa tai kahdessa ole mitään piiloteltava tai häpeiltävää, vaan se kuuluu normaaliin elämään.

Mua ällööttää, että aikuiset juo muka sivistyneesti alkoholia lasten läsnäollessa... Musta pienten lasten ei vaan kuulu olla sellaisessa paikassa, jossa alkoholia nautiskellaan. Ei aikuisen tarvi ottaa kuin pari lasia viiniä tai olutta niin sen kyllä huomaan jo käytöksestä. Meillä juodaan saunaoluet ja siideritkin vasta kun lapset nukkuu.

Vierailija
10/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ainakaan aikuisten käytös parista alkoholiannoksesta mene mitenkään huonompaan suuntaan. Päinvastoin iloista joukkoa ja lapsetkin nauttivat saadesssaan juhlia osana joukkoa.

Itselläkin on lapsuudesta kasapäin nimenomaan onnellisina piirtyvinä muistoja illoista, jolloin aikuiset viettivät iltaa seurueena alkoholiakin kohtuudella nauttien ja lapsijoukossa sitten iloittiin pitkistä illoista, leikeistä ja touhuista muiden lasten kanssa.

Käytin teini-ikäisenä alkoholia keskimääräistä vähemmän, olen hyvin koulutettu, perheellinen, alkoholia samaan tapaan kuin omat vanhempani käyttävä aikuinen.

Alkoholin nauttiminen ja pikkulapset eivät sovi ollenkaan yhteen! Ja etteikö lapset muka huomaisi, mitä aikuiset tekevät kun leikkivät keskenään. Kyllä huomaavat ja aikaa myöten kiinnostuvat vaan noista alkoholijuomista liian aikaisin.

Kyllä tissuttelupirskeet saa jäädä, kun lapsia rupeaa tulemaan. Näin on, haukkukaa vaikka kuinka tiukkapipoiseksi, mutta tästä en anna periksi!

Vierailija
11/51 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa kerroin noista juhlista, joissa tänä kesänä olemme olleet. Menimme valmistujaisjuhliin klo 14, siellä oltiin jo syöty ja boolinjuonti aloitettu. Aikuiset puhuivat kovalla äänellä (humalassa), nauroivat äänekkäästi (humalassa) ja puhuivat lapsille "kiusaavaan" sävyyn. Lapset eivät halunneet mennä asunnosta ulos ollenkaan takapihalle, jossa muut olivat. He eivät halunneet olla humalaisten seurassa. Ja nämä ihmiset eivät ole mitään deekis-porukkaa, ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät ymmärtäneet, että heidän käytöksensä ei ollut sopivaa lasten nähden.

Kyllä minäkin siiderin saunan jälkeen lasten nähden juon, mutta ikinä en humalaan asti itseäni lasten nähden juo.

Yritin siis alunperin sanoa sitä, että lapsia ei voi näköjään juhliin enää viedä vaikka ne olisivat keskellä kirkasta päivää.

Vierailija
12/51 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä ap:n kanssa. Nykyään alkoholi kuuluu kuvaan joka juhlassa. Jo luettelosi siitä eri alkoholilaatujen määrästä pitäisi antaa lukijoille kuvan, mistä oli kyse. Mistä tahansa juhlatilaisuudesta on otettu kuva tai näytetään tv.ssä, niin kyllä jokaisella on jonkinlainen malja kädessä. Nykyään ei osata enää juhlia ilman alkoholia. Ja tämän mallin lapset saavat ihan varmasti. Muualla maailmassa alkoholinkäyttö lienee vähentynyt, mutta Suomessa edelleen uskotellaan, että ollaan sivistyneitä, kun osataan juoda sitä viiniä ja kuohuviiniä sivistyneesti. En ole itse absolutisti, otan alkoholia joskus reippaamminkin (en lasten parissa) mutta on alkanut jotenkin tulla ikävä sellaisia juhlia, joissa oltaisiin iloisia ilman viinaa.

Vierailija
13/51 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä ap:n kanssa. Nykyään alkoholi kuuluu kuvaan joka juhlassa. Jo luettelosi siitä eri alkoholilaatujen määrästä pitäisi antaa lukijoille kuvan, mistä oli kyse. Mistä tahansa juhlatilaisuudesta on otettu kuva tai näytetään tv.ssä, niin kyllä jokaisella on jonkinlainen malja kädessä. Nykyään ei osata enää juhlia ilman alkoholia. Ja tämän mallin lapset saavat ihan varmasti. Muualla maailmassa alkoholinkäyttö lienee vähentynyt, mutta Suomessa edelleen uskotellaan, että ollaan sivistyneitä, kun osataan juoda sitä viiniä ja kuohuviiniä sivistyneesti. En ole itse absolutisti, otan alkoholia joskus reippaamminkin (en lasten parissa) mutta on alkanut jotenkin tulla ikävä sellaisia juhlia, joissa oltaisiin iloisia ilman viinaa.

Tuomitaan sivistynyt käyttö, mutta vedetään joskus reippaasti... Okei. Minä en taas koskaan vedä kännejä, mutta juon ihan sivistyneesti viiniä tai kuoharia, jopa lasten nähden.

Vierailija
14/51 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viinipullo pöydällä kaikken nähtävänä. Mieluiten pysykää ihan omissa oloissanne, ettei lapset vaan näe muutakin elämää ja tapaa elää ,kuin teidän aikamoisen mustavalkoinen ja ahdasmielisen tuntuinen.

Hei haloo, eläkää ja antakaa muidenkin elää, muuten lapsenne kasvavat melkoisessa pumpulissa.

Itse olen lapsuuteni viettänyt kodissa, jossa vanhemmat juhlistivat viinillä aterioita tai saattoivatpa ottaa ihan muuten vain pari lasillista. Koskaan en ole heitä humalassa nähnyt, suhteeni alkoholiin on normaali.

-Puhun tässä nyt tietysti normaaleista juhlista, en mistään "saunailloista" jossa ainoa tarkoitus on ryypätä.

Vierailija
15/51 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan juhlia joissa viina virtaa! Siksipä, onneksi, meidän sukumme juhlat ovat kaikki olleet sellaisia, että humaltua ei ole soveliasta ennen "iltaa". Eli kunnes syömingit on syöty ja "ohjelma" nähty, ei päihdytä. Juodaan kyllä siinä samppanjaa ja boolia, mutta ne riekkumiset alkaa vasta siellä iltapuolella, jolloin lapset jo nukkuu!

Itse lähden AINA juhlista itsekin silloin kun porukka humaltuu. Minä pelkään humalaisia (johtuu isoveljieni ja isäni uhkaavasta humalakäyttäytymisestä) ja siksi poistun aina paikalta. Lapseni kyllä näkevät normaalia alkoholinkäyttöä. Grillatessa ja ystävien kanssa iltaa istuessa juodaan olut jos toinenkin. Mutta ei se muuta käytöstä. Toki iloisempaan suuntaan, mutta ei uhkaavasti. Lapsia kohdellaan niin kuin aina muulloinkin!

Pointti siis oli se, että humalassa ei olla, sen verran, että rentoutuu. Siksi haluan lapseni opettaa käyttämään sivistyneesti alkoholia kun aikuistuvat, koska omat isoveljeni vetävät aina täydet överit ja siinä on sitten rattijuopumusta ja pahoinpitelyä edessä! Ja jos ei muuta niin sanallista solvausta ja haukkumista, riidan haastamista. Ja äitimme on aina vastustanut sitä saunaoluttakin! Isä sitten ottaessaan vetänyt överit niin, että oksentaa aamulla, ei mukavaa lasten silmille? Vanhemmat siis eronneet!

Alkoholilta ei voi välttyä, eikä tarvitsekaan. Sitä pitää oppia nauttimaan niin, että hallitsee itsensä! Jos ei koskaan näe alkoholia, ei sitä opi ymmärtämäänkään. Sitten kun tullaan siihen ikään vedetään täydet överit tajuamatta mihin se pystyy! Tai vastaavasti jos joutuu olemaan överivanhempien kanssa, pelkää mahdollisesti kaikkia, jotka sen yhdenkin oluen ottavat!

Meidän häämme olivat alkoholittomat siitä syystä, että omat sukulaiset eivät osaa käyttää sitä oikein.. Olis ollut hääpaikka palasina illalla ja kaikilla tylsää! Ja uskokaa tai älkää, suurin osa vieraista nautti. Häät olivat lähinnä sukulaisten yhteenkokoontuminen, jossa nautittiin herkuista ja vaihdettiin kuulumiset ja sitten lähdettiin kotiin! Itse korkkasimme viinipullon muutamien kavereiden kesken..

Vierailija
16/51 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ikäviä muistoja ihan siksi, että usein sain katsella sellaista "1-2 annoksen" päiväkäyttöä perheessäni. Tuli outo, pelottava tunne kun katsoi alkoholista piristyneitä vanhempia. Omasta mielestään olivat varmaan tosi hehkeitä, hyvää seuraa jne. mutta minua kauhistutti joka ikinen kerta: ääni nousi helposti ja sai koko ajan varoa tekemisiään, vaikkei koskaan mitään pahaa tapahtunutkaan. Tämän kirjoitan siis sille, jonka mielestä "lapsi ei huomaa".

Itse saatat kokea ettei käytöksesi muutu, mutta suurimmalla osalla ihmisiä se kyllä muuttuu...

Vierailija
17/51 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika lienee siinä, että suurin osa, jotka väittävät ottavansa "sivistyneesti" pari lasia viiniä lasten läsnäollessa juovat paljon enemmän, selvästi humalaan.

Mitä "sivistynyttä" alkoholin käytössä on?

Alkon käyttöä kyllä tullaan aikanaan tuputtamaan lapsillenikin aivan riittävästi, minä näytän omalla esimerkilläni, että elämästä, juhlista ja viikonlopuista voi nauttia selvinkin päin.

Vierailija
18/51 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti Englannista. Olen siellä asunut, ja liikkunut sellaisissa piireissä, että yhtään humalaista en koko aikana tavannut, vaikka olin juhlissa, missä alkoholia oli tarjolla, ja pubeissa, useamman kerran.

No joo, yksissä juhlissa oli yksi kovaääninen mies, 'hauska' mielestään, mutta juhlat olivatkin Suomen suurlähettilään residenssissä eli se siitä.

Saksassa olen kulkenut Weinsstubeissa, ja humalaisia en sielläkään nähnyt.

Mutta Suomessa on tosiaan ihmisiä, jotka eivät oikeasti hahmota omia rajojaan, ja lasten suojelu on tärkeintä. Sellaisten ihmisten lähelle en itsekään lapsiani halua. Omat vanhempani ovat asuneet pitkään ulkomailla, ja heitä en koskaan ole nähnyt edes hieman humalassa, vaikka alkoholia käyttävät, ruuan kanssa ja muuten. Siitä olen kiitollinen. Mieheni isä on alkoholisti, ja surullista on, että muistot nimenomaan juhlistakin on pilattu.

Miten joku voi pilata lapsensa joulut olemalla humalassa????

Vierailija
19/51 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika lienee siinä, että suurin osa, jotka väittävät ottavansa "sivistyneesti" pari lasia viiniä lasten läsnäollessa juovat paljon enemmän, selvästi humalaan.

Mitä "sivistynyttä" alkoholin käytössä on?

Alkon käyttöä kyllä tullaan aikanaan tuputtamaan lapsillenikin aivan riittävästi, minä näytän omalla esimerkilläni, että elämästä, juhlista ja viikonlopuista voi nauttia selvinkin päin.

joten väitän, että osaan juoda sivistyneesti viiniä ja muutakin alkoholia. Typerää heitellä tuollaisia kommentteja. Eiköhän ihmiset tunnista normaalikäytön rajat. Voisi melkein kysyä, mitä sivistynyttä on tuollaisissa kommenteissa? Ei yhtään mitään.

Jos et tiedä, mitä sivistynyt alkoholinkäyttö on, niin tässäpä muutama vihje: ei juoda humalaan asti, nautitaan pari lasillista ruoan kanssa, joka vähentää oleellisesti alkoholin imeytymistä vereen. Minä näytän omalla esimerkilläni lapselleni, että alkoholi ei ole kielletty hedelmä ja siitä voi nauttia humaltumatta.

Olen muuten itse alkoholisti-isän lapsi ja toki pelkäsin humalaista isää. Äitini sen sijaan joi hyvin harvoin ja pieniä annoksia, enkä häntä pelännyt koskaan. Erohan vanhemmille tuli. Joten enköhän tämän perusteella osaa sanoa, mikä on sivistynyttä ja mikä humalahakuista juomista, ja mikä pelottaa lasta ja mikä ei.

Vierailija
20/51 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa näistä 'sivistyneesti' juojista juo itsensä humalaan.

19