Juhlat, hirveää läträystä alkoholilla!
Nyt kesällä on ollut muutamia juhlia, joita on vietetty iltapäivällä: molemmat alkoivat puolenpäivän jälkeen. Molemmissa juhlissa oli lapsia myös. Tarjolla oli viiniä, olutta, likööriä, konjakkia, boolia. Kiva viedä lapset juhliin, kun näkevät miten aikuiset selvästi alkavat päihtyä. Meilläkin oli lapset juhlissa mukana, mutta itse emme juoneet onnittelumaljaa enempää alkoholia.
Nyt yritetään olla niin sivistyneitä että. Viiniä ruuan kanssa jne. Joo ihan kiva, mutta kyllä seuraavalla kerralla menee meidän juhliinmeno harkintaan, en halua lähteä vapaaehtoisesti lapsilleni näyttämään kännäämistä.
Missä ovat entisajan juhlat, joissa päivällä oltiin selvinpäin? Akoholia ei siis ollut tarjolla. Illan pimetessä "miehet" saattoivat käydä saunan takana naukkaamassa jotain. Mutta siinä vaiheessa lapset olivat kyllä juhlista jo lähteneet.
Kommentit (51)
Minun kokemukseni on vahvasti mutua, mutta tosiaan, niissä juhlissa missä Suomessa olen ollut ja ulkomailla on ihan säännönmukaisesti selvä ero; ulkomailla ei humalaisia näkynyt, ellei joku suomalainen mokannut, ja Suomessa taas saa kuunnella työpaikan juhlissakin keski-ikäisten naisten seksijututkin kun 'sivistyneesti' vedetään pari pulloa viiniä.
Ja toinen juttu, monessa muussa maassa ei ole tarvetta alkoholittomille tilanteille, kun ihmiset eivät mokaa niin pahasti.
Ero on mielestäni sosiaalisessa kontrollissa. Maassa, missä oikeasti humaltumista pidetään typeryytenä, ei normaali ihminen juo itseään humalaan. Mutta maassa, missä se on hassua ja sille nauretaan jälkikäteen, ei sille ole mitään todellista estettä.
Meidän piireissä ei juurikaan humaltumista näe...
Täällä monien mielestä humalassa ollaan, jos jalat ei kanna, oksentaa tai sammuu. Kaikki muu on "sivistynyttä" illanviettoa.
Minun kokemukseni on vahvasti mutua, mutta tosiaan, niissä juhlissa missä Suomessa olen ollut ja ulkomailla on ihan säännönmukaisesti selvä ero; ulkomailla ei humalaisia näkynyt, ellei joku suomalainen mokannut, ja Suomessa taas saa kuunnella työpaikan juhlissakin keski-ikäisten naisten seksijututkin kun 'sivistyneesti' vedetään pari pulloa viiniä.
Ja toinen juttu, monessa muussa maassa ei ole tarvetta alkoholittomille tilanteille, kun ihmiset eivät mokaa niin pahasti.
Ero on mielestäni sosiaalisessa kontrollissa. Maassa, missä oikeasti humaltumista pidetään typeryytenä, ei normaali ihminen juo itseään humalaan. Mutta maassa, missä se on hassua ja sille nauretaan jälkikäteen, ei sille ole mitään todellista estettä.
taitaapa näiden tiukkapipoäitien teinit tulla hirveässä kunnossa ekoista kotibileistään kotiin... Sen verran älyttömiä kommentteja.
Mutta tässä sama suuremmalla auktoriteetilla sanottuna:
http://www.mll.fi/projektit/ept/lase/viesteja_vanhemmille/nuorten_alkoh…
Mutta tässä sama suuremmalla auktoriteetilla sanottuna:
http://www.mll.fi/projektit/ept/lase/viesteja_vanhemmille/nuorten_alkoh…
Taatusti on, kun vielä tiedetään se viininnaukkailuperinne. Siellä vain käytös on erilaista kuin täällä kotomaassa. Eli ääni ei kohoa, eikä aleta käyttäytymään huonosto.
Ja tuosta Englannista, ainakin lomaillessa juuri he ovat kauheimpia kännääjiä ja huutajia. Vaikea uskoa, että vain lomalla...
Eikä muutkaan pohjoismaalaiset tai virolaiset jää kovinkaan kauas taakse.
saunakaljan tai ruoan kanssa nautitun lasillisen verran. Ongelma tässäkin on se, että yleensä kohtuukäyttäjällä toleranssi on sen verran pieni, että esimerkiksi onnittelumaljasta tulee pikkuiseen hiprakkaan. Se tosin poistuu nopeasti, mutta voi olla kuitenkin lasten mielestä pelottavaa. Runsaasti alkoholia käyttävillä taas yhdestä annoksesta ei tule minkäänlaista vaikutusta. Itse jos joisin "normaalit ruokajuomat", eli alkumaljan, ruoan kanssa lasin tai kaksi ja jälkiruokajuoman, olisin aivan päihtynyt ja varmasti lasten mielestä pelottava, sillä ääni nousee ja muuttuu humaltuessa, samoin eleet, ja lapset huomaavat tällaisen kyllä. Eli se kohtuukäyttökin kannattaa sopeuttaa omiin rajoihin ja koko tilanteeseen! Lasia ei ole pakko juoda tyhjäksi...
jos mittarina kerta pidetään kovaa ääntä ja naurua.
lasten synttäreistä lähtien. Kirjoitin viime viikonloppuna 1-vuotispäivistä jotka olivatkin aikuisten ryyppyjuhlat ja lapsille ei tarjottu MITÄÄN!
Oletteko te sitten samanlaisia, että itseä ei voi muka hallita humalassa ja mitä sattuu tulee tehtyä?
Kyllä parin saunakaljan jälkeen tiedostaa käyttäytymisensä ja vaikka se kuinka ääni muka korottuis jne. pitää sitä osaa hallita! Ei tarvi kimittää tai nauraa katketakseen!
Tuollainen käytös on minusta ennemminkin teeskentelyä jos se tulee heti parin kaljan jälkeen ja muuten ei muka näin käyttäydy!
Pitää tiedostaa oma käytös..
pienen kuoharin (ehkä 10cl max) ja 12cl punaviiniä ruuan kanssa, niin ei ainakaan mun käytös siitä muutu. Kuoharin ja viinilasillisen välillä oli n. 1.5 tuntia aikaa, joten kuohari oli haihtunut verestä kun viinilasillisen otin.
Kun kirjoitin että 1-2 lasia viiniä ruuan kanssa on ok, en tarkoittanut tietenkään että joka päivä, joka aterialla... ...vaan että silloin tällöin, esim. muutaman kerran /kk.
t. 11
Minulla on ikäviä muistoja ihan siksi, että usein sain katsella sellaista "1-2 annoksen" päiväkäyttöä perheessäni. Tuli outo, pelottava tunne kun katsoi alkoholista piristyneitä vanhempia. Omasta mielestään olivat varmaan tosi hehkeitä, hyvää seuraa jne. mutta minua kauhistutti joka ikinen kerta: ääni nousi helposti ja sai koko ajan varoa tekemisiään, vaikkei koskaan mitään pahaa tapahtunutkaan. Tämän kirjoitan siis sille, jonka mielestä "lapsi ei huomaa".
Itse saatat kokea ettei käytöksesi muutu, mutta suurimmalla osalla ihmisiä se kyllä muuttuu...
niissä piireissä, missä humalahakuista juomista harrastetaan. Tiedän, että sellaista on, mutta asuinalueetkin eroavat niin vahvasti, ettei humalaisia joudu ikinä edes näkemään.
Kohtuukäyttö on mielestäni ok. Ongelma tässä on se, että osa näistä 'kohtuukäyttäjistä' ei ole kohtuukäyttäjiä, vaikka niin luulevat. Se on se ongelma, eivät oikeat kohtuukäyttäjät.
On maita, missä humalajuomista pidetään sallittuna, mutta Eurooppa jakaantuu oikeastaan, viini, olut ja viina-vyöhykkeisiin, valitettavasti Suomi köllöttää siellä viinavyöhykkeellä, missä sivistys on vain pintaa. Eli täällä ihan korkeasti koulutetut 'fiksut' ihmiset saattavat naureskella humalajutuilleen. Viinivyöhykkeellä Euroopassa se ei ole normaalia.
19
Runsaasti alkoholia käyttävillä taas yhdestä annoksesta ei tule minkäänlaista vaikutusta.
Olenko siis runsaasti alkoholia käyttävä, kun ei tule mitään vaikutuksia lasillisesta vaikkapa viiniä?
Älä viitsi täällä levitellä typeriä mielipiteitäsi.
ja näin matkan päästä katsottuna suomalaisten alkoholinkäyttö on humalahakuista ja koko ajan lisääntyvää. Olen itse juhlinut joskus nuorempana reippaastikkin mutta nykyään alkoholinkäyttö on hyvin hillittyä. Alkoholi voi kuulua juhlatilaisuuksiin mutta humala ei, tuntuu että Suomessa on monella vaikea erottaa näitä kahta asiaa. Surullista.
Vai mennäänkö taas tuttuun tyyliin mutu-linjalla?