Miten Jehovan todistajat eroaa ev.luterilaisista?
Tuli vaan mieleen tuossa kun joku huuteli JEE JEE Jehovaa..
Meidän äiti-lapsi -kerhossa on yks jehovantodistajaäiti lastensa kanssa, mut en oo kyllä heistä mitään " erikoista" vielä huomannut.
Eilen kyllä kun kyselin että tulevatko joulujuhlaan, niin tää nainen vastasi että eivät tule kun he ovat jehovan todistajia.
Miten heidän elämänsä eroaa meistä muista ja miksi he eivät vietä joulua?
Kommentit (58)
Tutkittiin kerran jotain juttua heidän raamatustaan mutta kas kummaa kun tuota kohtaa ei löytynyt ollenkaan meidän vihkiraamatusta.
" Jehovan todistajat käyttävät Raamatusta liikkeen omaa ja joissakin kohdissa muista käännöksistä poikkeavaa " Uuden maailman käännöstä" . Yhtenä apuvälineenä käännöstyössä on käytetty Johannes Greberin käännöstä. Englanninkielinen versio on edelleen käännetty sanatarkasti eri kielille. Tärkeimpänä erona käännöksessä muihin Raamatun käännöksiin on se, että nimi Jehova esiintyy kaikkialla, missä normaalisti käytetään sanaa " Jumala" tai " Herra" . Käännöksen arvostelijat sanovat sen myös tukevan tarkoitushakuisesti joitakin Jehovan todistajien kristinuskosta poikkeavia oppeja. Heidän mukaansa kaikkien käännöksien perustuminen englanninkieliseen käännökseen aiheuttaa epätarkkuuksia verrattuna siihen jos käännös olisi tehty suoraan alkukielistä.
Perinteisesti uskontotieteessä Jehovan todistajia ei lueta kuuluvaksi kristillisiin liikkeisiin. Jehovan todistajat poikkeavat tärkeimmissä opinkohdissa (Jumalan kolminaisuus, tärkeimpien kristologian dogmien kieltäminen) katolisesta eli yleiskirkollisesta kristinuskon tulkintaperinteestä. Jehovan todistajat eivät kuulu Kirkkojen maailmanneuvostoon (KMN). Tämän tulkinnan mukaan Jehovan todistajat siis edustavat kristillisperäistä uususkonnollisuutta."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovantodistajat
poika! miten voisi olla siis sama, miksi jumala itseään sanoisi jumalan pojaksi???eli kyllä kyseessä on kaksi eri asiaa. pyhähenki on jumalan vaikuttava voima ei jumala itse
Pyhä Henki:
1. Moos 1:2: Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.
Tuom. 3:10: Hänessä vaikutti Herran henki, ja hän johti tuomarina Israelia.
1. Sam. 11:6: Kun Saul sen kuuli, Herran henki valtasi hänet ja hänessä syttyi viha.
2. Sam. 23:2: Herran henki puhuu minun kauttani, hänen sanansa on minun kielelläni.
Joh. 15:26: " Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta.
Etsin Jeesuksesta kertovat kohdat hetken päästä...
Vierailija:
poika! miten voisi olla siis sama, miksi jumala itseään sanoisi jumalan pojaksi???eli kyllä kyseessä on kaksi eri asiaa. pyhähenki on jumalan vaikuttava voima ei jumala itse
Matt. 1:22-223: 22 Tämä kaikki tapahtui, jotta kävisi toteen, mitä Herra on profeetan suulla ilmoittanut: 23 -- Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja hänelle annetaan nimeksi Immanuel -- se merkitsee: Jumala on meidän kanssamme.
Mark. 2:7-12: 7 " Miten hän tuolla tavalla puhuu? Hän herjaa Jumalaa. Kuka muu kuin Jumala voi antaa syntejä anteeksi?" 8 Jeesus tunsi heti hengessään, mitä he ajattelivat, ja sanoi heille: " Kuinka te tuollaista ajattelette? 9 Kumpi on helpompaa, sanoa halvaantuneelle: ' Sinun syntisi annetaan anteeksi' , vai sanoa: ' Nouse, ota vuoteesi ja kävele' ?
10 Mutta jotta te tietäisitte, että Ihmisen Pojalla on valta antaa maan päällä syntejä anteeksi" - - hän puhui nyt halvaantuneelle --
11 " nouse, ota vuoteesi ja mene kotiisi." 12 Silloin mies heti nousi, otti vuoteensa ja käveli pois kaikkien nähden. Kaikki olivat tästä hämmästyksissään, ylistivät Jumalaa ja sanoivat: " Tällaista emme ole ikinä nähneet."
Joh. 8:23-25: 23 Jeesus sanoi heille: " Te olette lähtöisin alhaalta, minä ylhäältä. Te kuulutte tähän maailmaan, mutta minä en tähän maailmaan kuulu. 24 Siksi sanoin teille, että te kuolette synteihinne. Ellette usko, että minä olen se joka olen,* te kuolette synteihinne." [Tekstin ilmaus " minä olen se joka olen" viittaa Jumalan nimeen " Minä-olen" , 2. Moos. 3:14. Ks. myös Joh. 8:28, 13:19.] 25 " Kuka sitten olet?" he kysyivät. Jeesus vastasi: " Miksi minä ollenkaan puhun teille?
Joh. 8:42 Tähän Jeesus sanoi: " Jos Jumala olisi teidän isänne, te rakastaisitte minua, sillä minä olen lähtöisin Jumalasta ja tulen hänen luotaan. Minä en edes päättänyt tulostani itse, vaan hän lähetti minut.
Meille kun tulee JT ovikelloa soittelemaan, en suostu keskustelemaan enkä ota minkäännäköistä vartiotornia taikka muuta. Sanon, että meille ei näissä asioissa olla tervetulleita.
Olenpa harhautunut uskonnostani kauas, kun uskon häneen ja olen silti jehovantodistaja.... Ja kuullut hänestä 21 vuoden ajan jumalan poikana... Ei mutta sittenhän kaikki seurakunnassa ovat harhautuneet...
Hah!! Ihmiset jotka eivät tiedä tosi asioita sopisi olla viisastelematta.
Kolminaisuusoppi on mm. se, mikä erottaa JT:t kristityistä. Teille Jeesus on vain Jumalan Poika, meille Kristityille kolmiyhteinen Jumala.
Ymmärrän kyllä jos kiukuttaa kun he tulevat kuitenkin takaisin ennemmin tai myöhemmin. Mutta heillä on monia paikkoja joissa käyvät, ei ole mahdollista muistaa kaikkia paikkoja joissa on sanottu ei, tai paikkoja joissa ei ole ollut ketään kotona... Eteenkään jos käy alueella jossa ei ole käynyt aijemmin ei vain voi tietää.. Hyvät ihmiset: laittakaa vaikka kieltävä kyltti oveenne.
Mulle tuovat aina välillä niitä lehtiään (Vartiotorni ja Herätkää), ja kun nyt tarkistin, niin kyllä niissä ainakin on juttua myös Jeesuksesta.
En tiedä mistä syystä eivät joulua juhli. Ehkä siksi, kun raamatussa ei mainita tarkkaa syntymäaikaa eikä myöskään kehoteta Jeesuksen syntymäpäivää juhlistamaan. Käsittääkseni he lukevat raamattua hyvin kirjaimellisesti...?
Toisin kuin viimeisellä ehtoollisella Jeesus pyysi: tehkää tämä toistuvasti muistokseni.
Vierailija:
Ymmärrän kyllä jos kiukuttaa kun he tulevat kuitenkin takaisin ennemmin tai myöhemmin. Mutta heillä on monia paikkoja joissa käyvät, ei ole mahdollista muistaa kaikkia paikkoja joissa on sanottu ei, tai paikkoja joissa ei ole ollut ketään kotona... Eteenkään jos käy alueella jossa ei ole käynyt aijemmin ei vain voi tietää.. Hyvät ihmiset: laittakaa vaikka kieltävä kyltti oveenne.
Ja sitähän se onkin.
Elämämme eroaa eniten ehkä siinä, että meille Jumalan tahdon tekeminen on tärkeimmällä sijalla elämässämme. Noudatamme Raamatun periaatteita parhaan kykymme mukaan, ja haluamme puhua kaikille ja kaikenlaisille ihmisille Raamatun hyvästä sanomasta.
Meitä kohtaan on valitettavasti paljon vääriä ennakkoasenteita. Elämme kuitenkin normaalia elämää - käymme töissä, opiskelemme, huolehdimme perheestämme ja iloitsemme elämästä. Joulua emme vietä, koska se on alunperin pakanallinen juhla, eikä Jeesus edes ole syntynyt jouluna. Ainoa juhla mitä Jeesus käski viettää, on hänen kuolemansa muistonvietto. Tämä on Jehovan todistajien tärkein juhla.
Niin ja ihmettelen monien käsitystä siitä, ettemme muka usko Jeesukseen. Olemme kristittyjä, ja pidämme Jeesusta vapahtajanamme. Saamme syntimme anteeksi vain Jeesuksen Kristuksen välityksellä.
144 000 pääsee taivaaseen, ja loput hyvät ihmiset (=jt:t) paratiisiin maan päälle.
Suurin ero ev.lut.uskontoon on siis se, että jt:t eivät usko kolmiyhteiseen jumalaan, he eivät mene taivaaseen vaan paratiisiin, heidän mukaansa Jeesus on hallinnut taivaassa jo vuodesta 1914 ja tällä hetkellä Saatana hallitsee maan päällä..
No, eikös myös ev.luterilaisten mielestä Jeesus ollut Jumalan poika?
" ... nousi ylös tuonelaan, istuu Jumalan, kaikkivaltiaan oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita".
Vierailija kirjoitti:
Meitä kohtaan on valitettavasti paljon vääriä ennakkoasenteita. Elämme kuitenkin normaalia elämää - käymme töissä, opiskelemme, huolehdimme perheestämme ja iloitsemme elämästä.
Huolehditte perheestänne vain, jos perheenne jäsen ei jätä uskonlahkoanne. Jos perheenne jäsen päättää erota lahkosta, ette saa edes puhua hänelle (ellei kyseessä ole alaikäinen lapsi, joka asuu kotona).
Jehovat eivät ole kristittyjä, siinä suurin ero.
Vierailija: