Mitä uutistapahtumia muistat lapsuudestasi?
Olen syntynyt -75 ja 80-luvulta mieleeni ovat jääneet Kekkosen kuolema, Dianan ja Charlesin häät, Tshernobyl ja se kun Jammu tappoi ne pikkutytöt. Viimeisen muistan erityisen ahdistavana.
Kommentit (73)
Ne kuvat nälkäänäkevistä Afrikan lapsisita ja ruoka-apukeräyksistä. Tilanne ei ole 40 vuodessa miksikään muttunut :(
Kun John Lennon ammuttiin. Olin ihmeissäni, kuka Lennon ja miksi näin tapahtui.
Samoin muistan Chaplinin ja Elviksen kuolemat.
Ja itsenäisyyspäivät, kun oli niinnrumia mustia iltapukuja.
Kenedyn murha. Kuuntelin Kaleidoskoopi-musiikkiohjelmaa pikkulikkana, kun ohjelma kekeytettiin radiossa ja kaikki aikuiset ryntäsivät kuuntelemaan järkyttäviä uutisia. Koko ilta ja yö kuunneltiin eri kanavilta tietoja (olivat rajalliset siihen aikaan). Ns.noottikriisi (liittyi todennäkösesti Kekkosen valtataisteluun). Taistolaisten ja "maolaisten" tulo lukioihin. Muistan, kuinka eräs hyvän perheen valkopellavapää heilutti maon punaista kirjaa historian tunnilla opelle, joka oli kiivas kokoomuslainen. Hänellä oli vain pukutakin yläosa päällä ja tietenkin muu varustus, mutta ei paitaa ja sai open raivon partaalle. Mainittakoon, että hän unohti maon, luki lääkäriksi, haki kotikuntaan, ja arvatkaapa, kuka lautakunnassa vastusti hänen valitsemistaan? Hänen entinen hissan ope!
9/11, muistan tarkalleen missä kohdassa olohuonetta seisoin, kun katsoin uutisia, ja äiti kauhisteli sohvalla. Noloa myöntää, mutta en silloin ihan tajunnut, miten vakavasta asiasta on kyse ja mitä se merkitsi. Taisin luulla sitä onnettomuudeksi.
Olen syntynyt 70-luvun lopulla ja muistan ainakin Tsernobylin onnettomuuden, Berliinin muurin kaatumisen ja Neuvostoliiton hajoamisen, Challenger -sukkulan räjähtämisen ja kun Jammu Siltavuori tappoi ne pienet tytöt.
Muistan WTC-iskut, tapaninpäivän tsunamin ja Arvi Lindin eläkkeelle jäämisen. Olen syntynyt -92.
Falklandin sota oli lopussa ja samoihin aikoihin taisi william syntyä. Muistan tuon lähinnä siksi että yksi täti mainitsi jossain mökillä lomaillessa kakarana että englannin sota loppui ja (tuleva) kuningas syntyi.
Kekkonenkin lopetti jossain välissä tuota ennen mutta en sitä draamaa niin seurannut.
Syyskuun 11. päivän, olin ala-asteella ja katseltiin uutisista että voi että mitä tapahtuu.
Tapaninpäivän tsunamin aikaan katseötiin lehdistä ja netistä kuvia kadonneista ja luettiin ihmisten tarinoita ja juttuja missä jotkut etsi omaisiaan.
Unkarin kansannousu, Bodomin ja Tulilahden murhat, Sputnik, kylmä sota, sen kun Hrutshev löi kengällä pöytää, Kennedyn murha, Porkkalan palautus, kotiini vedettiin sähköt, Kylli-täti, radion lastenohjelmat, Baskervillen koira.
Estonian uppoaminen, Dianan kuolema/hautajaiset, 9/11, Bin Ladenin löytyminen, Konginkankaan onnettomuus,
.. näitä on paljon. t. -88
Hatara muistikuva -92 WTC-iskusta, Thaimaan tsunami
Sylvi Kekkosen kuoleman muistan ja otti aivoon kun lastenohjelmat peruutettiin siltä päivältä. Seuraava muistamani on Lapuan patruunantehtaan räjähdys.
9/11. Muistan kun isäni sanoi että tämä on iso juttu kun katsoimme uutisia. Itse mietin että lentokone vaan lenti kerrostaloon. En tiennyt terroristeista vielä silloin.
-92