Mitä uutistapahtumia muistat lapsuudestasi?
Olen syntynyt -75 ja 80-luvulta mieleeni ovat jääneet Kekkosen kuolema, Dianan ja Charlesin häät, Tshernobyl ja se kun Jammu tappoi ne pikkutytöt. Viimeisen muistan erityisen ahdistavana.
Kommentit (73)
Muistan Kekkosen hautajaiset (oltiin katsomassa saattuetta), Tshernobylin, Berliinin muurin murtumisen ja Jammun.
Tshernobyl
Mathias Rust
Jammu
Miska -karhu Moskovan olympialaisissa =)
Opettajien lakko
S.1975
*Irakin ja Iranin sota
*Palmen murha
*Tsernobyl
*Lockerbie (747)
*Mikkelin panttivangit
Estonia-uutisia en muista, mutta muistan kyllä et niin tapahtui, olin silloin ekalla luokalla. Kosovon sota on ehkä eka minkä muistan kunnolla. Meillä ei ollut telkkaria, enkä lapsena lukenut sanomalehtiä, joten muistan naurettavan vähän uutisia...
-Berliinin muurin murtuminen ja Saksojen yhdistyminen. Serkkuni asuu Saksassa ja hän oli ollut tuohon aikaan Berliinissä ja otti palan Berliinin muurista muistoksi ja sitä sitten näytteli meille, kun tuli lomilla käymään.
-Balkanin sota.
-Neuvostoliiton hajoaminen.
-Estonian uppoaminen.
-Oklahoma Cityn pommiräjähdys.
-Britanniassa sattunut Jamie pojan murha.
-Dianan kuolema ja hautajaiset.
-90-luvulla pidetyt olympialaiset ja hiihdon MM-kisat.
Tshernobyliä en kyllä muista ollenkaan.
Muistan myös Persian lahden sodan.
omia muistikuvia ei kyllä ole tuosta Finnairin koneen kaappauksesta (kuulen nyt ensimmäistä kertaa!), Jom Kippurin sodasta, Lapuan patruunatehtaan räjähdyksestä eikä Elviksen kuolemasta.
" No nyt se sitten murhattiin" muistan 7-luokkalaisena ajatelleeni, kun näin Iltiksen lööpin jossa luki, että " Olof Palme murhattu" . Olin jostain aiemmin lukenut jutun Palmesta, jossa hän itse kertoi joskus saaneensa tappouhkauksia.
Noin 10-vuotias olin, kun otsikoissa oli lentoemäntiä kourinut Paavo Väyrynen (olin siitä silloin TODELLA järkyttynyt).
t. vm-72
Uusimmistä Bieslanin koulukaappaus kosketti kovasti.
mutta parhaiten on jäänyt mieleen Brezhnevin kuolema. Muistan tuijottaneeni kauppajonossa tiukasti Ilta-Sanomien kantta, jossa iso kuva Brezhnevistä ja lähinnä miettineeni miten kenelläkään voi olla niin yhteenkasvaneet kulmakarvat.
Muistan parhaiten ensimmäisistä isoista uutistapahtumista John Lennonin murhan ja sivuprofiilikuvan, jota hänestä näytettiin Ylen tv-uutisissa. Tiesin keitä olivat Beatlesit, ja surin kovasti että yksi heistä menehtyi. Olin muistaakseni 6-vuotias.
Uutistapahtumia en juurikaan muista: Tulilahden murhista puhuttiin, ensimmäinen laskeutuminen kuuhun, Lapuan suuronnettomuus.
Oli yksi kanava, mustavalkoinen. Beatlesia katsoin jossain lauantain musiikkiohjelmassa :)
Uutisia en muista ihan kuuskytluvulta.
Vierailija kirjoitti:
- Tschernobylin (sen jälkeen oikeesti pelotti vähän)
- Palmen murha
- Estonian uppoaminen (olin kyllä silloin jo aikuinen)
- Mogadischun lentokone kaappauksen
Taisi olla 70-luvun puolella
Mä taas muistan , kun Kekkosen kuolemasta kerrottiin radiossa. Oltiin autossa ja hetken päästä poimittiin kyytiin tienvarsiojasta raiskattu nainen :(
Muistan Mikkelin panttivankidraaman
Tsernobylin
Sarahin ja Andrewin häät ( perhepäivähoitajani katsoi niitä, ja oli harvinainen hetki, että hoitopaikassa oli televisio auki)
Palmen murhan
Challenger-sukkulaa ei taida moni muistaa. Ei ehkä ollut Suomessa niin iso uutinen.
Ensimmäisiä muistamiani uutistapahtumia oli Falklandin sota vuodelta 1982. Olin silloin noin 7-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
muistan lapsuudesta erityisesti Elviksen kuoleman vuonna -77. Oli kuuma elokuu, muistan kun katselin telkkarista uutisia, selkä hikisenä meidän uusilla nahkasohvilla.
Olen aina ollut sitä mieltä, että silloin kun Elvis kuoli, oli tosi kuuma, olin siis oikeassa (äitini ei muista tätä, mutta hän voi vedota siihen, että veljeni syntyi heinäkuussa - muistan senkin). Muistan siis Elviksen kuoleman uutisoinnin, ja muistan samana vuonna kuolleen Charles Chaplininkin kuoleman.
Olen siis näköjään selvästi vanhempi kuin suurin osa tähän ketjuun vastaajista. Olen toki katsonut Dianan ja Charlesin häät, mutta täytyy sanoa, että kotimaisista uutisaiheista en ole ollut kovin kiinnostunut. Lähinnä muistan Koijärvi-liikkeen synnyn ja tekoaltaisiin liittyvät mielenosoitukset, nuo lentokonekaappaukset eivät ole olleet kovin kiinnostavia.
MTV:n kymmenen uutiset alkoivat -81? Katsoin sen ensimmäisen lähetyksen isäni kanssa.
Aldo Moron kohtalo järkytti lapsena.
Erityisesti se, että 12(?) lasta jäi orvoksi. Taisi kuitenkin kyse olla puoliorvoista?