Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten atrodual-niminen lääke annetaan sairaalassa?

Vierailija
30.12.2007 |

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kaikille samalla tavalla, samasta syystä ja samalla annoksella. Sitten ihmetellään, kun niin ei olekaan! Lääkärihän määrää tilanteen mukaan lääkkeen, sen määrän ja antotavan ja joitakin lääkkeitä käytetään monissa eri tilanteissa. Siksi kysymys on vähän huvittava.

Vierailija
2/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi copd-potskuille. Useimmiten vaan annetaan ilman kautta jollei ole erityistä tarvetta hapettaa potilasta reilummin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

happi aiheuttaa usein pelko peikon kun annetaan monesti copd potilaille joita ei saa ylihapettaa, mutta ei tuon aikana kukaan ennätä liikaa saada. Ensiavussa usein annetaan hapella, niillä liikuteltavilla " pommeilla" jotka helppo kuljettaa odotusaulaankin.

Vierailija
4/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun teette niin kuin lääkäri määrää, ei teidän tarvitse itse sitä miettiä.

Vierailija
5/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaista työvaihetta, ja usin hoitaja tietää nämä käytännön jutut paremmin.

Vierailija
6/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse jos määrään atrodualia spiralla niin oletan, että se annetaan ilmalla ellen toisin ole maininnut. Toki sellaisen hoitajan kanssa, joka ei ole tuttu, tulee moni asia varmistettua vielä erikseen.

Vierailija
7/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan kyseinen tms. lääke?

Vierailija:

ja itse jos määrään atrodualia spiralla niin oletan, että se annetaan ilmalla ellen toisin ole maininnut. Toki sellaisen hoitajan kanssa, joka ei ole tuttu, tulee moni asia varmistettua vielä erikseen.

Vierailija
8/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka meille vastailee. Totuus on että atrodual annettuna vaikka 7l/min happea ei tod ole vaarallista muille paitsi copd-potilaille. Joten lääkäri on ihan huoleti siellä ja luottaa osaaviin hoitajiin.

Vierailija
9/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yliopistosairaalassa en ole ollutkaan kons. päivystyksessä töissä, keskussairaalankin sellaisesta on 3 v aikaa. Ja ambulanssissa en ikinä.

Nimenomaan se, että ei ole kokemusta, tekee minusta tarkan/varmistelijan ja niin varmasti kokemattomista hoitajistakin. Enkä tarkoittanut, että hapella antaminen olisi virhe, kerroin vain miten itse toimin. Jos olisin jossain paikassa x töissä ja hoitaja sanoisi, että heillä kyllä yleensä annetaan hapella vaikka on copd, sanoisin varmaan että tehdään sitten niin ;).

14

Vierailija
10/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happi on lääke, jos se annetaan eri pitoisuudessa kuin ilman pitoisuus. Ettekö te hoitsut edes sitä tajua? :o

Ja sitten vielä kehtaatte kuvitella tietävänne lääkäriä paremmin nämä " käytännön asiat" ... :o

Vierailija
11/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, itse olen aika kokematon (enkä edes suuntautumassa millekään sisätauti/keuhko/anealalle). 14

Vierailija
12/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai sen järkikin sanoo? Rutiinisti menevät vain ilmalla, akuutit hapella.

Vierailija
13/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin siis vain varmistaakseni, ettei tehty virhettä. Minä olen siis opiskelija ja antanut eri sairaaloissa hapen kautta tuon lääkkeen, ihan lääkärin määräämänä ja ohjauksen alaisena. En ollut törmännyt tuohon ilmalla antamiseen, joten asia oli minulle uutta opittavaa. Ja se kai on opiskelun tarkoitus, oppia uutta ja tulla päteväksi ammattilaiseksi, vai? Ap.

Vierailija
14/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin potilaat ovatkin yleensä lisähapen tarpeessa jo nukutuksesta.

Vierailija
15/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

annetaan Atrodualit kaikille hapen kanssa. Se 5 min minkä toimitus vie, ei uhkaa COPD-potilaan henkeä. Meillä ei edes ole paineilmapistokkeita kuin imuissa.

Vierailija
16/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

28:lle siis vastaan, enkä ole hoitaja itse. Ihmettelin joskus, kun lapseni oli sairaalassa ja hänelle annettiin lisähappea, että päästäkö ne hoitajat vain osaa heittää oikean happimäärän. =)

Vierailija
17/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos soittaisin jokaisesta hapen annosta lääkärille niin en muuta tekisikään kun puhuisin puhelimessa lääkärin kanssa. Osaan kyllä itse arvioida milloin potilas on hapen tarpeessa. Terv. hoitaja.

(jos kyseessä copd pot, olen varovaisempi ja konsultoin herkemmin lääkäriä)

Vierailija
18/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvemmin kuitenkaan on. Jos on copd-dg, niin tiedän millä annoksella hapettaa jos toisin ei ole määrätty. Meillä menee melkein joka potilaalle happi, joten emme todellakaan soita lääkärille jokaisesta hapesta, siihen todella jo lääkärikin hermostuisi. Ja tottakai happi merkitään seurantakaavakkeeseen, kuten lääkkeet jne. Luottoa nyt vaan, rakas lääkäri.

Vierailija
19/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä tämä meidän lääkärimme nro 35 on töissä? Arvaukseni kirjoituksestasi päätellen on että lääkäriasemalla kirjoittelemassa antibioottireseptejä.

Vierailija
20/97 |
30.12.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä oikein tarkoitat? Taidat tietää aika vähän hoitajien työstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi