Miten atrodual-niminen lääke annetaan sairaalassa?
Kommentit (97)
Ja kuvitteletko ihan tosissasi, että kaikilla osastoilla on samat sopimukset kuin teillä?
hoitajat saavat antaa happea ilman lääkärin määräystä. Kyselepä koleegoiltasi.
että tulkitset näitä viestejä oudolla, ehkä jopa skitsofreenisella tavalla. Löydät niistä salamerkityksiä jne, vaikka missään viestissä ei ole väitetty, etteikö hoitajat kirjaisi lääkkeenantoja ym. Onko sinulla kaikki hyvin??
t. psyk. sh
tällaisen palstan perusteella.
Haluaisitko itse, että ollessasi sairaalan/terveyskeskuksen vuodeosastolla tai päivystyksessä kuoleman kielissä, hoitaja antaisi omin luvin (ja ilman riittävää ammattitaitoa arvioida terveydentilaasi ja sairauttasi) lääkkeitä, joista ei välttämättä edes tekisisi merkintöjä sairauskertomukseen (tosin opimme viestin 35 jälkeen, että tämä nimenomainen hoitaja tekee AINA KAIKISTA määräämistään lääkkeistä merkinnät...), vaikka kyseiset lääkkeet saattavat vaikuttaa jopa tappavasti?
asiallisesti potilaskertomuksiin.
t. 35
usko jo että hoitajalla on ammattitaitoa arvioida mitä lääkkeitä hänen valtuuksillaan voi tietyissä tilanteissa antaa. Lääkäriä kosultoidaan -tottakai- tarvittaessa.
Ymmärrätkö ollenkaan että meilläkin on tietoaitoa, toki lääkäri määrää lääkkeet yleensä, mutta hoitaja voi tietyissä tilanteissa saamiensa valtuuksien mukaan lääkitä omatoimisesti.
Vierailija:
tällaisen palstan perusteella.
Haluaisitko itse, että ollessasi sairaalan/terveyskeskuksen vuodeosastolla tai päivystyksessä kuoleman kielissä, hoitaja antaisi omin luvin (ja ilman riittävää ammattitaitoa arvioida terveydentilaasi ja sairauttasi) lääkkeitä, joista ei välttämättä edes tekisisi merkintöjä sairauskertomukseen (tosin opimme viestin 35 jälkeen, että tämä nimenomainen hoitaja tekee AINA KAIKISTA määräämistään lääkkeistä merkinnät...), vaikka kyseiset lääkkeet saattavat vaikuttaa jopa tappavasti?
Vastauksia:
-en halua, että lääkkeitä annetaan omin luvin, tai että ne jätetään merkitsemättä.
Mutta, tämän tietää jokainen hoitaja, että ne merkitään, usein jopa kahteen kertaan, kurvalle ja kertomukseen koneelle. Tämän on niin päivänselvä asia, että joka ikinen hoitaja sen tietää ja niin tekee, siksi on todella vaikea ymmärtää,. että sinä lääkärinä et tätä tietäisi. Kirjaaminen on meidän hoitajien työtä. Ja olen psykiatrinen sairaanhoitaja, akuuttiosastolla töissä.
se psyk. sh, en muista numeroani
lääkkeet ja hoito papereihin, kun hän ei meinaa millään uskoa että hoitajille se on ihan itsestään selvää. Hän oppi sen viestistä 35, hyvä että edes siitä.
Herää kysymys, eivätkö lääkärit tee, kun tämä tuntuu olevan niin uusi asia sinulle? Vai mistä johtuu, että et tiennyt tätä?
Eihän niitä valtuuksia muuten olisi kyseiselle hoitajalle annettukaan! Sitähän tässä olen yrittänyt rautalangasta vääntää: hoitaja voi määrätä vain sellaisia lääkkeitä, mihin hänellä on ammattitaito ja valtuudet. Hoitajakoulutus ei sellaista ammattitaitoa automaattisesti tarjoa. Eli jokainen lääkkeenmääräysvaltuus on erikseen arvioitava ja toisaalta ammattitaito todistettava. Näinhän monilla osastoilla juuri toimitaankin.
t. 35
Kuulehan lääkäri ;)
Tiedätkö että me hoitajat todellakin joudumme ihan omatoimisesti tekemään ratkaisuja, joskus jopa pelastaaksemme potilaan hengen.
Meillä ei ole erikoissairaanhoidossakaan koko ajan käsillä lääkäriä, ja vaikka olisikin, niin voin kertoa, että esim meidän sisätautien päivystäjä löisi luurin korvaan jos soittaisin yöllä kysyäkseni voinko antaa happea. Tai Panadolia. Tai Levolacia.
Olen ollut myös keuhkolla töissä, ja KAIKKI saivat Atrodualinsa maskilla tai piipulla, hapen kera.
Ambulanssin pojilta voit kysäistä, edes COPD-potilas ei mene ihan hetkessä hiilidioksidiretentioon, kyllä potilaan hapetus on aika usein yksi ensisijaisista kuntoon saatettavista asioista.
Vierailija:
Eihän niitä valtuuksia muuten olisi kyseiselle hoitajalle annettukaan! Sitähän tässä olen yrittänyt rautalangasta vääntää: hoitaja voi määrätä vain sellaisia lääkkeitä, mihin hänellä on ammattitaito ja valtuudet. Hoitajakoulutus ei sellaista ammattitaitoa automaattisesti tarjoa. Eli jokainen lääkkeenmääräysvaltuus on erikseen arvioitava ja toisaalta ammattitaito todistettava. Näinhän monilla osastoilla juuri toimitaankin.t. 35
Älkääs nyt tapelko. Ymmärrän että tänne kirjoittelevia hoitajia sieppaa lääkäri, joka epäilee heidän unohtavan merkitä hapenannot kertomukseen. En usko että kovin moni sitä jättää kirjaamatta.
Hapenannosta on tosiaan vaihtelevat käytännöt. Terveyskeskuksissa ja monilla vuodeosastoilla varmistetaan lisähapen aloitus lääkäriltä. Itse olen työskennellyt sekä yliopisto- että keskussairaalatason sisätautiosastoilla ja siellä tietyn saturaatioarvon alittaville hoitajat aloittavat lisähapen ilman eri määräystä, tosin kutsuvat ensi tilassa lääkärin paikalle selvittämään hapetuksen laskun syytä.
Samoin ensiavussa huonosti saturoiville voi keskivirtauksella lisähapen laittaa ihan ilman lääkärin määräystä. Kun lääkäri tulee paikalle, han voi määrätä hapelle lisäystä tai sen pois, tilanteen mukaan.
Näinhän se toimii, eikö niin? Jokainen hoitaa hommansa ja sovussa tätä työtä tehdään potilaiden hyväksi. Toki joskus tekee mieli kiroilla ja purkaa paineita, mutta itse tekisin sen muualla kuin tällaisella palstalla.
Antaa turhaan negatiivisen kuvan sekä hoitajista että lääkäreistä.
Mutta vapaastihan tänne saa kirjoittaa, joten...
terveisin lääkäri, joka ei ole aiemmin tähän ketjuun kirjoittanut
Miksi ihmeessä aina pitää kaikki keskustelut terrorisoida riitelyllä ja vielä ohi aiheesta? Kysyy opiskelija, joka ketjun aloitti.
taas hivenen viisaammaksi.
PS. Muistahan sinäkin lääkäri jatkossa merkitä kaikki antamasi lääkkeet potilaspapereihin, kun jotenkin jää tunne että et välttämättä näin ole aina toiminut...
että hoitaja voi määrätä lääkkeitä vain, jos siitä on erikseen sovittu ja jos asiasta tehdfään asialliset merkinnät potilaskertomukseen.
" määrätä" itse hapen annon aloitus ja jopa annos, ja kannamme siitä vastuun. Meillä on sen antamiseen ja arvioimiseen vaadittava ammattitaito. Miten tämä on niin vaikea käsittää? Minkä verran oikeasti olet työskennellyt sairaaloissa?