Olisiko kuolemantuomio hyvä Suomessakin? Esim. lapsensa tappanut ronja.
Kommentit (27)
Kun heille lopullisesti valkenee, mitä he ovat tehneet ja varsinkin jos mielentilatutkimus toteaa heidän olleen täydessä ymmärryksessä, he haluavat kuolla. Monet lapsensa tai muun läheisensä murhanneet tappavatkin itsensä heti tilaisuuden tullen. Yhteiskunnan varoja poltetaan aivan hukkaan, kun heitä hyysätään eristysselleissä erityisen valvonnan alla, etteivät pääse hirttäytymään...
Mutta olen sen sijaan sillä kannalla, että vankeusrangaistuksia ja niiden kestoa pitäisi aivan ehdottomasti pidentää. Tässä maassa saa tehdä ihan mitä tahansa ja varmaan kukaan ei todellisuudessa istu yli kymmentä vuotta. Se on kyllä vääryys. Esim. Eveliinan tappaja on jo vapaudessa, nuori kaveri, jolla on kyllä aikaa tappaa vielä monta ihmistä. Elinkautinen pitäisi oikeasti olla elinkautinen.
Vierailija:
Minä tunnen useamman. Sekä ennen, että jälkeen teon ja tuomion. Joku juovuksissa tehty tappo miesten kesken nahistellessa, ei se ihminen ole muille vaaraksi linnareissun jälkeen. Normaaleja ihmisiä, jotka tekivät virheen.
Sinullahan on mielenkiintoinen ystäväpiiri:( Miten voit puolustella kännissä tehtyä tappoa? Kyllä täytyy ihmisessä olla vähän enemmän vikaa päässä, jos tappaa ihmisen, oli sitten kuinka kännissä tahansa.
Mutta mun mielestä toikin on tosi vaikea asia. Tuskin se olis itselläkään helppoa olla päättämässä kuinka pitkiä tuomioita jaetaan.
Eveliinan murhaajahan oli siinä rajoilla että edes tuomittiin kun oli niin nuori. Ja onhan siinä se että jos nuori poika on vankilassa kymmenen vuotta niin miten luulette että sopeutuu enää tähän normaaliin elämään?
Ei vankilassa kasva yhteiskuntakelpoisia ihmisiä. Pakkotyö voisi olla jopa parempi ratkaisu nuorten ihmisten kohdalla.
Ja kuolemantuomio taas..mä ehkä ottaisin mielummin sen ruiskun kun istuisin kymmenen vuotta vankilassa miettimässä tekojani.
Ja kuka haluaa tehdä teloittajan työtä..eihän kukaan terve ihminen pysty semmosta hommaa tekemään.
Oletetaan nyt vaikkapa esimerkiksi, että joku jäisi kiinni huumeiden salakuljetuksesta. Mikä on se silmä, joka tästä silmästä pitäisi ottaa?
Kuolemantuomio on täysin brutaali valtiokoneiston toimeenpanema murha. Jos lähdetään kannattajien mieleksi siitä, että kuolemantuomion saavat ovat psykopaatteja ja ilkeitä ihmisiä, pahan ruumiillistumia, niin silloin myös kuolemantuomiota käyttövä valtio on ilkeä, psykopaattinen pahan ruumiillistuma. Samat säännöt koskevat valtiotakin.
Olen sitä mieltä, että tarkkailu, rankaiseminen vapausrangaistuksella ja kasvatukselliset toimenpiteet ovat oikea suunta.
Jos joku on aidosti läpeensä paha ja parantumiskelvoton, hänelle on Suomessakin paikka: vankimielisairaala. Sieltä tullaan pois sitten kun ollaan terveitä; pysyvästi sairaat eivät koskaan.
Vain täysin barbaariset yhteiskunnat ovat institutionalisoineet murhan. Jos murhasta tehdään virallinen koston väline, miksei yksityishenkilötkin sitten saisi murhata kostaakseen? Aina on mahdollisuus, että syyttömiä tuomitaan. Toisen hengen ottaminen on väärin, väärin väärin.
halvempaa valtiolle tappaa rikolliset kuin paapoa niitä vuosikausia täysihoidossa.