Mites on joulusiivouksen ja leipomisten suhteen? Joko on kovastikin valmista?
Itse olen siivonnut aika pitkälti jo jouluksi, koko ajan vaan löytyy lisää siivottavaa.. =(
Mitä kaikkea muuten siivoatte jouluksi? Kaappeja?
Onkos kellään puuhellan päällä sellaista isoa vanhanaikaista liesikupua? Miten pesette sen?
itse pesin ulkopuolelta, sisäpuolelle on aika vaikea mennä, miten teette sen kanssa?
Itse olen juuri saanut tortut, piparit ja osan kuivakakuista valmiiksi.
Mitä kakkuja leivotte jouluksi? Täytekakku?
Mitähän vielä kannattaisi tehdä?
Asiasta vähän poiketen, miten koristelette kotinne? Lapsiperheet, tonttuja ikkunassa, lumihiutaleita?
Kommentit (37)
Laatikot meinaan tänä jouluna ekaa kertaa ostaa valmiina - vähän tuo tosin kirpaisee jättää ne tekemättä...
Leipoa en hirveästi viitsi, kun ei kauheasti syödä muuta kuin suklaata - ollaan vähän laihiksella jo toista vuotta. Jonkun kakun tai kaksi teen ensi viikolla.
Kinkku on vielä ostamatta, ostetaan kun sopiva sattuu eteen...
Tämä joulu taitaa mennä aika vähällä stressillä. Olen jouluihminen, mutta jotenkin saamaton tänä vuonna...
Eli mun piti myös vielä lisätä, että matot viedään ulos aikaisintaan keskiviikkona ja samalla pestään lattiat. Olen perhepäivähoitaja, joten olisi aika turhaa siivota jo nyt viikonloppuna..;)
Yläkertaa ajattelin ruveta siivoamaan jo nyt aikaisemmin, se ei mene niin sotkuiseen kuntoon, kuin alakerta. Tänään hoitolapset tulevat myöhemmin vain pariksi tunniksi, joten yläkerran vessaanhan voisi mennä pesuaineiden kanssa...
Omasta lapsuudenkodista muistan sen ihanan tuoksun, kun äiti oli siivonnut ja lattioilla oli tuuletetut joulumatot. Oli jo niin jouluista..
Me luultavasti laitetaan kuusi sisälle jo keskiviikkona tai torstaina, mutta se koristellaan vasta pe.iltana..haluan nauttia siitä ihanasta kuusen tuoksusta.
Mutta nyt pihalle!:)
Kovasti on nytkin pakkasta, mutta jäätyypähän järvet!
Missäs päin te?
Meille odotellaan neljättä. Monettasko teille?
Itse pidin tänään vapaamman päivän, kun on tullut niin paljon rehkittyä ettei käy huonosti!
Matot ja petivaatteet ulos pakkaseen, matoille hieman lumipesua, keittiön perusteellinen siivous, kaappien ja huonekalujen pesu, taulujen ja peilien kiillotus, imurointi, lattioiden pesu, kylppäri kiiltäväksi ja uudet ihanat lakanat sänkyyn. Voi että on nyt hyvä mieli!
Jouluherkuista vasta piparit on valmiina. Jouluntuoksua ja tunnelmaa ollaan tehty neilikka-appelsiineilla ja jouluvaloilla.
vuodevaatteet ulos jne...ensi viikolla loput, toivottavasti pakkaset ja lumi pysyy. Lahjat on ostettu, piparit leivottu ja syöty. Imelletyn perunalaatikon teen itse, loput Saarioinen. Aattona syödään joulupuuro kotona ja iltapäivällä suunnataan kohti mummolaa.
Tietysti vielä ensi viikolla imuroidaan ja järjestellään, mutta niinhän sitä tehdään joka viikko. Porkkanalaatikko on pakastimessa, perunalaatikon teen tänään. Piparit on paistettu, torttuja paistan sitten aattona. Torstaina mekin käydään kaupassa ja sitten teen rosollit ja muut tilpehöörit. Lahjat on käytännöllisesti katsoen hankittu, pieniä juttuja jäi vielä. Mutta ne kerkee!
En vaan saa mitään aikaiseksi! Koti on kuin pommin jäljiltä. Koko viikon on ollut joka ilta ohjelmaa. Jouluaskartelut vielä levällään. Edessä olisi ainakin 5-6:n tunnin rupeama. Illalla olisi tarkoitus kaikki olla valmista. Kohta aloitan...
Vierailija:
Meidänkin perhe asustelee täällä keski-suomessa!
Täällä on nyt ainaskin semmoiset -10 astetta pakkasta!
Eilen satoi vähän lunta ja puut on niin ihanan jouluiset tuolla ulkona!Itse tein tänään vielä tuollaisen jokapaikan imuroinnin ihan vaikka viikkosiivouksen nimikkeen alla ja puistelin petivaatteet!
On niin ihanan raikasta!Matot ois varmaan hyvä vielä tuulettaa viikon päästä uudestaan. Tuli puisteltua ne jo viikko sitten.
Se meinaa olla aika rankkaa hommaa.. Jos miehellä ois silloin jo joululoma niin joutais silloin autteleen!Minkähänlainen moppi ois kaikista kätevin siivotessa?
Meillä muuten masuasukin laskettuaika on maaliskuussa! meidän vauveli on aika kova liikkumaan!
ps miten olet jaksanut työelämää? Jos itse olisin ollut töissä, ei siitä olisi välillä tullut yhtään mitään!
t 22
Missä päin Keski-Suomea asustelette? Onko teille tulossa monesko lapsi?
Me lähdetään parin tunnin päästä hakemaan sitä joulukuusta..ihanaa.
Pitäis nyt viikonlopun aikana saada paljon aikaiseksi. Joku kirjoittikin, että " tolkuttoman kuuloista rehkimistä" , siltä se varmaan kuulostaa, mutta mulle se on joulun valmistelua.:) Ja tosiaan, kaikille se joulumieli tulee erilailla.:)
Ensi viikolla meillä siis mopataan lattiat. Keittiön lattia täytyy luultavasti vielä pestä uudestaan aatonaattona..sattuneesta syystä.;)
Tuosta jaksamisesta..mä olen siis perhepäivähoitaja, yksityinen sellainen, ja mun hoitolasten hoitoajat on tosi kivat. Eli ovat melko lyhyitä päiviä ja tulevat aikaisintaan yhdeksään. Ihan hyvin olen ainakin tähän asti jaksellut.
Pirtsu
Vierailija:
Eilen satoi vähän lunta ja puut on niin ihanan jouluiset tuolla ulkona!Itse tein tänään vielä tuollaisen jokapaikan imuroinnin ihan vaikka viikkosiivouksen nimikkeen alla ja puistelin petivaatteet!
On niin ihanan raikasta!Matot ois varmaan hyvä vielä tuulettaa viikon päästä uudestaan. Tuli puisteltua ne jo viikko sitten.
Se meinaa olla aika rankkaa hommaa.. Jos miehellä ois silloin jo joululoma niin joutais silloin autteleen!Minkähänlainen moppi ois kaikista kätevin siivotessa?
Meillä muuten masuasukin laskettuaika on maaliskuussa! meidän vauveli on aika kova liikkumaan!
ps miten olet jaksanut työelämää? Jos itse olisin ollut töissä, ei siitä olisi välillä tullut yhtään mitään!
t 22
Missä päin Keski-Suomea asustelette? Onko teille tulossa monesko lapsi?
Me lähdetään parin tunnin päästä hakemaan sitä joulukuusta..ihanaa.
Pitäis nyt viikonlopun aikana saada paljon aikaiseksi. Joku kirjoittikin, että " tolkuttoman kuuloista rehkimistä" , siltä se varmaan kuulostaa, mutta mulle se on joulun valmistelua.:) Ja tosiaan, kaikille se joulumieli tulee erilailla.:)
Ensi viikolla meillä siis mopataan lattiat. Keittiön lattia täytyy luultavasti vielä pestä uudestaan aatonaattona..sattuneesta syystä.;)
Tuosta jaksamisesta..mä olen siis perhepäivähoitaja, yksityinen sellainen, ja mun hoitolasten hoitoajat on tosi kivat. Eli ovat melko lyhyitä päiviä ja tulevat aikaisintaan yhdeksään. Ihan hyvin olen ainakin tähän asti jaksellut.
Pirtsu
Eilen satoi vähän lunta ja puut on niin ihanan jouluiset tuolla ulkona!
Itse tein tänään vielä tuollaisen jokapaikan imuroinnin ihan vaikka viikkosiivouksen nimikkeen alla ja puistelin petivaatteet!
On niin ihanan raikasta!
Matot ois varmaan hyvä vielä tuulettaa viikon päästä uudestaan. Tuli puisteltua ne jo viikko sitten.
Se meinaa olla aika rankkaa hommaa.. Jos miehellä ois silloin jo joululoma niin joutais silloin autteleen!
Minkähänlainen moppi ois kaikista kätevin siivotessa?
t 22
Että jouluna ei juurikaan kotona ehditä olemaan, vaan kierretään mummolat ja isomummolat. Meillä on siis tapana sukujoulut perhejoulujen sijaan molempien perheissä. Oman perheen joulu aloitetaan tosi etuajassa, kinkkua syödään tästä viikko eteenpäin, joulukuusikin haetaan huomenna tai ylihuomenna. Kyllähän se joulu ennen vanhaankin kesti tuomaanpäivästä loppiaiseen! :)
Pakko vaan malttaa ja jaksaa odottaa vielä, no onneksi enää vajaa viikko!!
mulle joulu tulee tekemällä, vaikka kuinka päättäisin että tänä vuonna jätän turhat körinät pois mutta ei muuta kun kaappeja yms. putsaamaan
Pipareita on leivottu ja syöty jo meneen otteeseen. Jouluvalot laitettu ja lahjat ostettu. Joulu saa tulla!
No, ehkä teille tulee joulumieli tuosta tolkuttoman kuuloisesta rehkimisestä ja oikein hyvä niin <]:)
Minä siivoan ihan niin kuin muulloinkin. Koirakin oli näköjään spytannut olkkarin matolle, siitä vielä ylimääräistä harmia (vaalea matto).
Jouluruokia en laita, koska äiti laittaa kaikki, no, makaroonilaatikon (siis ei lihamakaroonilaatikko) laitan itse. Piparkakkutaikinan teen tänään, että huomenna pääsee leipomaan.
Koristeet laitettiin jo Itsenäisyyspäivänä, kuusi pitäisi vielä jostain hommata.
Siellä vasta kamalasti löytyi lisä tekemistä ja puunaamista!!
Tuntuu vaan ettei jaksaisi enää panostaa enempää joulusiivoiluun..
Tuli vaan joulumusiikin seasta mainos noista sivuista ja oli pakko käydä kattomassa mitä siellä on. =)
Kaappeja olen kolunnut, mutta en ehdi kyllä kaikkia käydä läpi ennen joulua. Käyn ne sotkuisimmat. Perussiivous tehdään vähän tarkemmin kuin normaalisti, mutta sitä tehdään kyllä vasta ensi viikon torstaina ja perjantaina.
Joulukoristeet laitettiin jo ensimmäisenä adventtina ja meillä on koristeita paljon kun lapset tykkää ja ovat askarrelleet paljon ihania. Silloin kun lapset on pieniä, en viitsi miettiä mikä on tyylikästä ja mikä ei vaan arvostamme lasten tekeleitä ja ne laitetaan esille.
Jouluruokaprojektit ovat ihan vaiheessa vielä mutta menemmekin mummoloihin jouluna. Piparit pitäisi paistaa nyt viikonloppuna. Torttuja on syöty pitkin joulukuuta joten tuskin jaksamme enää jouluna.
Joululahjat on onneksi jo kaikki hommattu joten sellaista viime hetken stressiä ei ole odotettavissa.
Mukavia jouluvalmisteluja kaikille!