Jippoja 1.5 vuotiaan hampaiden pesuun kaivataan
On kokeiltu kahdella harjalla, lapsi omalla ja minä omalla, isä harjaa ja minä ja sisarukset hauskuuttaa, on kokeiltu peilin edessä ja ihailtu puhtaita hampaita, lapsi on jopa minun hampaita harjannu ja minä parhaani mukaan lapsen.On kokeiltu luovaa paussia asiasta, nyt hampaiden pesu on kiljuva tyttö pihtipusistusrutistusotteessa, tuloksena pahantuulinen äippä hammastahnat hiuksissa ja kiukkuinen tyttö hampaat psemättä. Miten te hommat saatte sujumaan, helppiä löytyykö?
Kommentit (6)
Meillä laitetaan vettä lasiin ja sitten ensin vähän pestään hampaita ilman tahnaa. Ihaillaan vuolaasti lasiin ilmestyviä " hammaspöpöjä" = hampaista irronnutta möhnää ja sekoitellaan vettä. Poika samalla sohii omalla harjallaan vettä ja hampaitaan. Sitten laitetaan vasta tahnat ja otetaan uusintakierros, joka on taas vähän mielenkiintoisempi kun on sitä tahnaa. Mutta kyllä meilläkin oli noin 1 v 4kk asti hammasten pesu yhtä tuskaa. Harvemmin ihan pakolla harjasin (fyysisesti pakottaen), mutta aika usein kuitenkin rääkyvää suuta.
ei hampaiden pesu onnistunut millään, tyttö sai järkyttäviä raivareita, kun hammasharjan näkikin. Muutaman kerran pesin hampaat väkisin, mutta ei se todellakaan kivalta tuntunut.
Sitten pidin hampaiden pesusta taukoa pari viikkoa. Sinä aikana en puhunut koko asiasta mitään. Sitten tyttö sai kaupasta valkata uuden hammasharjan ja oman hammastahnan. Siitä se pikkuhiljaa lähti se yhteistyö.
(sori edellinen lipsahdus)
* kaksi hammasharjaa, toinen aina lapsella (nyt kaksivuotta ja 3 kk pesee jo ihan oikeasti välillä itse, pitkä tie takana)
* erilaiset kivat hammastahnat (siis pari eri joista lapsi saa vaikka valita, prinsessaa, muumia, nalle Puhia...)
* joka päivä " pestään" ainakin vähän. Vaikka sitten huudolla, kunhan harja edes koskee hampaita ja käy suussa. Joinain päivinä jo aika pienestä voi kiitellä lasta ettei tee asiasta IHNA hirveää taistelua. Tulee kuitenkin rutiini.
* iloinen (ei pelotteleva) hammaspeikkojen metsästys tyyliin " tuolla menee yksi, odotas, no nyt mä nappasin sen" jne.
* peili jsota lapsi näkee harjaamisen, aikuinenkin voi harjata samalla näyttävästi
* tiimalasi! Lapselle opetetaan että tiimalasi käännetään ja sitä voi vahtia ja hampaita harjataan kunnes hiekka on valunut. Tässähän aika on kaksi minuuttia.
Onnea!
kun harjataan niin kauan kuin lapsi on suostuvainen. Ei ikinä kahta minuuttia! " Palkinnoksi" lapsi saa käteensä hammasharjan ja tahnatuubin kun harjaus on suoritettu. Lopuksi hän voi " itse pestä hampaita" .
enemmän ja vähemmän pihtiotteella eli silleen että tyttö oli lattialla ja minä istuin kevyesti päällä ja hänen pää oli polvieni välissä. (näin saa muuten lääkkeetkin annettua jos ei meinaa ottaa).
Heti kun alkoi ymmärtämään että saakeli, nää hampaathan pestään näköjään joka kerta haluttiin tai ei ja vielä väkisin niin suostui yhteistyöhön. Nykyisin istuu pöntön päällä ja antaa pestä ne.
Niin ja hammaslääkäri sanoi, että ne hampaat on pestävä vaikka väkisin eli siksi näin oli toimittava. Ei toiminut täällä sähköhammasharja, lorut, se että sai katsoa hammastuubia, se että sai ensin pestä (imeä) itse, erilaiset kivat hammasharjat ja tahnat etc etc...
Eli pitkä aika meni mutta likka onkin kovin jääräpäinen..
vedellä mikä on yhdessä hänen leikkiastiaston kupissaan!