Kaikki mukaan: lapsuutesi PIHALEIKIT?
Kerätäänpä tähän pinoon kevätauringon innoittamana perinteisiä pihaleikkejä, joita itse lapsuudessasi leikit (ja jotka ehkä ovat jo jääneet unholaan)
Myös lyhyt kuvaus leikistä on suotava, mikäli mielestäsi kyseessä on vieraampi leikki
Itse muistan ainakin seuraavat varmaan kaikille tutut:
Kirkonrotta
Peili
Kuka pelkää mustaa miestä
Väri
Sitten meillä oli palloleikki, jota en enää tarkkaan muista.. jos joku muistaisi, olisin kiitollinen! Idea siinä oli, että " pallotemppuja" tehtiin 1-10, ensin oli muistaakseni pallon heitto seinään ja siitä suoraan koppi. Järjestyksen olen unohtanut, mutta sitten oli jalan alta seinään heitto, heitto ja pyörähdys jne jne. Olisi tosi kivaa opettaa leikki omillekin lapsille, joten jos muistat temput niin kerrothan, kiitos! :)
Kommentit (43)
Maa
Kirkonrotta
Kuka pelkää mustaa miestä
Kapteeni käskee
Laiva on lastattu
Aasi
Munitus
Kymmenen tikkua laudalla
Keisari seisoo palatsissa
Polttopallo
Tervapata
Hyppynaru
Twist
Hippa
Piiloleikki
nämä tuli nyt ensiksi mieleen
Olis TOSI kiva tietää ne.. se oli suosikkileikkejäni lapsuudessa...
" vasta pesty puhdas selkä, rexonalla raikastettu, kuka siihen pisti likaisella sormellansa"
Rönttö on vähän kuin kymmenen tikkua laudalla, mutta siinä on tikkujen ja laudan sijasta pallo... eli pallo pitää potkaista eikä tikkuja hyppiä ilmaan...
Itse muistan paljon noit mitä on jo mainittu. Kerran Lapin matkalla pelattiin sikäläisten lasten kanssa jotain " munasta" tms. Oli joku palloleikki. Siitä on niin kauan, etten edes muista miten se meni, mutta hauskaa oli ja nimi oli just joku munasta tms. :) Tietääkö joku miten sellainen leikki menee?
Olen koittanut 4-vuotiaalle opettaa noit leikkejä ja haluun lapsille opettaa tuollaisia vanhoja leikkejä, eikä vaan Brätsejä yms.
10 kertaa: pallo suoraan seinään ja suoraan kiinni.
9 kertaa: yhdellä pompulla kiinni
8 kertaa: pomppu maahan ja sitä kautta seinään ja kiinni
7 kertaa; heitto seinään ja taputus ja kiinni
6 kertaa: heitto seinään ja paikallaan ympäri pyörähdys ja kiinni
Hitsi en muista nyt enempää (enkä ole järjestyksestä varma kuin kuin 10 ja 9 kohdalla). Tämä OLI hauskaa! Ja sitä itsekeseen tekemistä, mitä on hyvä opettaa omille lapsillekin (opetin omalle pojallekin, muttei jaksanut kovin kauan).
mun suosikkeja oli maa ja keinupersis!
tervapata oli kanssa kivaa, voi kun olisi taas lapsi!
Sinne juoksisin pää kolmantena jalkana... Miten ihania ne kaikki leikit olikaan, mutta kun tuntuu että leikkiikö lapset tänä päivänä enää samalla tavalla kun ennen?
Niin ja tuikkusta me leikittiin taskulampuilla...
-kakkonen taas-
Tämä nyt siis karkea yleistys, mutta ainakin Helsingissä 1960-70-luvulla ihan jokaisen talon pihalla leikittiin näitä lueteltuja leikkejä -nykyään näky on sangen harvinainen.
Siksi juuri haluaisin omille ja pihan lapsille suoda häivähdyksen nostalgiaa.. jos vaikka innostuisivat edes jostain leikistä ;)
t. ap
Mikä olikaan ihanampaa kuin upouusi suppari, kun se tuoksuikin niin jännältä!
Onkohan näistä " vanhoista" leikeistä jotain kirjaa, missä kerrotaan säännöt yms. kun tosiaan on päässyt vähän unohtamaan. Vois opettaa omalle lapselle:)
minä en sitä röntön toista nimeä muistanut...
Tänään järjestävät olympialaiset! : ) Kivoja muksuja ovat kaikki!
Ja asutaan Helsingin kantakaupungissa. Eli on niitä leikkiviäkin lapsia, mutta tottahan tuo on, että leikit on siirtynyt paljon sisälle ja noihin tietokonepeleihin ja se on tosi sääli!
Tänään alkoi muuten valtakunnallinen lLiikunta seikkailu! Liikunnan ja leikin iloa kaikille niin lapsille kuin vanhemmille!
Itselläni sitä ei ole, mutta pitää varmaan hommata. Muistoja tulee mieleen kovasti näistä leikeistä! :)
Takakannessa: " Yli 300 jännää leikkiä ja puuhaideaa kirkonrotasta hassunkuriseen muotinäytökseen. Monipuolinen valikoima vanhoja perinteisiä leikkejä ja niiden nykymuunnelmia..." jne
Tää on ainakin tosi hyvä kirja. Ja esim kirjastossa on varnmasti paljon leikkikirjoja joissa on näitä vanhoja ja hyviä leikkejä. Käy tsekkaan :)
Juoksukilpailut pihan päähän ja takaisin tai korttelin ympäri.
vettä kengässä
tvisti
hyppynarulla yhdellä tai kahdella hyppelyä
piilosta
hippaa
Lipunryöstö. Siinä oli kaksi joukkuetta, molemmilla oman väriset liput, joita ryöstettiin toiselta joukkueelta ja eniten kerännyt joukkue voitti.
Lamppupiilo. Leikittiin piilosta pimeässä, etsijöillä oli taskulamput. Se oli paras leikki syyspimeällä.
Kukkulan kuningas. Kisattiin siitä, kuka pääsee hiekkakasan tai muun nyppylän huipulle ja pysyy siellä. Oli varsin fyysinen leikki, jossa ei sääntöjä liiemmin tunnettu.
Karhunrata. Tätä leikittiin talvella. Poljettiin lumeen rata ja pesiä. Yksi oli karhu, joka otti muita kiinni ja vei vangeiksi pesiin. Vapaana olevat yrittivät pelastaa vangeiksi joutuneita.
10 eri tavalla.