Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä olit, kun Estonia upposi?

Vierailija
22.04.2006 |

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
30.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin ' perheeni' kanssa juuri autossa matkalla pizzaillalliselta kotiin kun radiosta tuli uutinen.

Tehän olitte ollut myöhään pizzalla...

Vierailija
42/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpas 30-vuotispäivän lähestyessä vanhaa ketjua. Koulussa olin, tiedot tarkentuivat päivän aikana. Nykyäänkin Estonia tulee häivähdyksenä mieleen joka kerta, kun olen laivalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona nukkumassa.

Tainnu osalla mennä sekaisin "missä olit, kun tapahtui" ja "missä olit, kun kuulit".

Vierailija
44/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin himassa. 

Vierailija
45/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta koska ajankohtainen ja nostettu niin vastailen.

Oltiin kimppakyydillä tulossa yövuorosta (välivuosi lukion jälkeen elektroniikkatehtaassa). En osallistunut autossa meneillään olevaan keskusteluun vaan ainoana ilmeisesti kuuntelin takapenkillä radiota ja kuulin uutisista tapauksessa. Sanoin siitä ääneen, ja sen jälkeen loppumatka menikin suhteellisen hiljaisissa merkeissä. Muistan vieläkin, missä kohtaa työmatkaa tämän kuulin.

Vierailija
46/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona. Paras ystävä oli silloin laivaristeilyllä. Ahdisti, kun en tiennyt ensin mikä laiva oli uppoamassa/uponnut. 

Olin varmaankin 14-vuotias silloin.

Vierailija
47/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona sängyssä...unenpöppörörössö kuulin auki olevasta radiosta jostain veden varassa olevista ihmisistä ja oletin jonkun lentokoneen pudonneen tai indonesialaisen lautan kaatuneen kuten yleistä oli tuohon aikaan. Kävin vessassa ja jatkoin unia, aamulla sitten että mitä vitt...sehän on tapahtunut täällä, ei ole todellista

Puolisoni veljen piti olla rekan kanssa tuolla laivalla, mutta onneksi möyhästyi lähdöstä.

Vierailija
48/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aamulla lähdössä kouluun ylä-asteelle kun kuulin ekan kerran tv-uutisista. Isä vei autolla kouluun ja koko matkan ajan kuunneltiin myös radiosta uppoamisesta.

Muistan kyllä hyvin tilanteen ja olin järkyttynyt. Muistan hyvin myös sen päivän kun tuli uutinen Tsernobylin onnettomuudesta.

Vierailija
49/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sinä sillä tiedolla teet?

Vierailija
50/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostetaanpas 30-vuotispäivän lähestyessä vanhaa ketjua. Koulussa olin, tiedot tarkentuivat päivän aikana. Nykyäänkin Estonia tulee häivähdyksenä mieleen joka kerta, kun olen laivalla. 

nosta sinä ahterisi ja mene tekemään jotain hyödyllistä. Ketään ei kiinnosta mitä teit 30 vuotta sitten.

Vierailija
51/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella. En aamulla katsonut tekasta teksti-tv:tä, eikä ollut tapana kuunnella radiota opiskelijakämpässä. Kävin aamutunneilla koululla ja takaisintullessa näin puolitangissa olevat liput. En sitä sen kummemmin miettinyt. Kämppis soitti, kun olin päässyt kämpille ja pyysi, että katson tekstitv:stä uutiset.  Ei silloin vielä tullut jatkuvaa ohjelmavirtaa telkasta, ei ollut internettiä käytössä, puhelinkin oli lankapuhelun.

Luin kaikki tekstitv:n uutiset kämppikselle siinä puhelimessa.

Harmaa ankea päivä.

Kun 2005 putosi se helikopteri, oli aurinkoinen päivä, mut se olikin elokuuta, Estonia upposi syyskuun looussa.

Vierailija
52/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona nukkumassa. Aamulla ihmettelin yli pörrääviä merelle meneviä helikoptereita, mutta aamutelevisiosta sitten selvisi syykin sille.

Vierailija
53/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin kotona.  Vasta aamulla töihin mentyäni sain kuulla asiasta.  Työskentelin silloin terveydenhoitajana Tampereella eräässä neuvolassa.  Oli käsittämätöntä, ei meinannut millään tajuta että oli totta.

Vierailija
54/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumassa. Aamulla heräsin ja menin olohuoneeseen, missä isä itki television ääressä. 

Vierailija
55/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkumassa, tuohan tapahtui noin klo 2 yöllä.

Vierailija
56/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estonialla.

Vierailija
57/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnasängyssä

Vierailija
58/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuskainen jomotus isäni palleissa. 

Vierailija
59/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona nukkumassa. Muistaakseni en sinä aamuna kuunnellut uutisia, vaan lähdin töihin. Toimistolla kuulin työkavereilta siitä ja yksi heistä vielä kysyi moittivasti:"Mitä! Etkö sinä seuraa aamu-uutisia?!" 

Vierailija
60/67 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin yöllä (kuten edelleenkin teen) ja katsoin uutisia, tekstitv:ssä oli uutinen, että Estonia-laiva on uponnut. Herätin kumppanini ja kysyin, mikä laiva tuo oikein on. Hän käänsi kylkeään ja mutisi, että varmaan joku pikku paatti. Aamulla sitten totuus paatista selvisi.

Päiväksi oli sovittu käynti lomakylään. Läksimme sinne ja menimme istumaan laiturille ja miehen käsi harteillani katsoimme mietteissämme järvelle. Joku oli ottanut meistä tietämättämme kuvan takaapäin ja se julkaistiin paikallislehdessä. Kai se oli aika kuvaava hetki, miten surullinen tapaus se Estonian uppoaminen oli.