Missä olit, kun Estonia upposi?
Kommentit (67)
muistan katsoneeni aamu-tv:tä hiukan ennen seitsemää. Menin herättämään isän ja kertomaan uutiset. Ei sitä ensin uskonut, että tuollainen katastrofi on tullut... Ajatteli vaan, että muutama on kuollut. No, puolessa tunnissa alkoi homma aueta.
Nuoren elämä... mä lähdin illalla baariin, kun kerran oli täysi-ikäinen.
vieläkin näen mielessäni pelastustyöt, ihmisiä riippuu vaijereissa matkalla helikoptereihin ja pelastuslautat vellovassa meressä.
Onpa täällä vanhoja ihmisiä! Ite olin nukkumassa. Kuulin asiasta aamulla kun ala-asteen opettaja kertoi meille. Olin kolmannella.
Vierailija kirjoitti:
Täytin samana päivänä 22 vuotta. Minua onniteltiin aamulla normaaliin tapaan ja samalla kerrottiin onnettomuudesta. Tulen aina muistamaan tuon päivän.
Syntymäpäivä oli minullakin, ja siksi pidin vapaapäivää. Yöllä nukuin, tai ainakin yritin kun mieltä painoi pieleen mennyt työjuttu. No, kaatuuhan niitä laivojakin ... Aamulla oli radio aikaisin auki, mutta vasta siinä vaiheessa tajusin, että tämä on tapahtunut Suomessa, kun "Rovaniemeltä on lähtenyt helikopteri pelastustöihin".
Olin nukkumassa
Ja nukuin pitkään
Jostakin syystä ei tuntunut niin isolta jutulta heti. Vasta iltapäivällä jotenkin sen alkoi ymmärtää. Teini olin.
Satuin aamulla ennen töihin lähtöä katsomaan aamu tv:tä mitä en yleensä koskaan katsonut. Menin töihin sitten liukumisen puitteissa mahdollisimman myöhään kun tuntui niin kamalalta, olin silloin 23 v.
Olin ko. laivalla ollut silloin kun oli nimeltään Viking Sally ja se yks mies tappoi toisen siellä.
Yks tuttava muistaa loppuelämänsä ajan sen, kun laiva oli Tallinnasta lähdössä tuona iltana ja näki henkilökunnasta jonkun tupakoimassa avonaisen oven tms kohdalla. Ei unohda kuulemma koskaan sitä miltä se hlö näytti. Itse oli viereisessä laivassa.
Menin luokkaan ja kuulin, että ope pois, kun äitinsä ollut laivassa joka upposi. Oli kumminkin eri laivassa ja ei estoniassa. En tiedä oliko niissä toisissa laivoissa.
Varmaan mummolassa, olin aina siellä hoidossa vanhempien ollessa töissä. Sen muistan että uutisia katsottiin päivän mittaan. Jännä että vaikka olin 4 v. niin tämä tapaus on jäänyt hyvin mieleen. Aloin pelätä laivaan menemistä ja kammoksun sitä yhä.
Olin lukion tokalla ja yökylässä kummitätini luona. Ei se uutinen silloin tuntunut oikein miltään, ehkä siksi, että lähisukulainen oli tehnyt itsemurhan muutamaa viikkoa aikaisemmin. En myöskään ollut ollut laivalla kuin kerran (tosin juuri tuolla laivalla). Myöhemmin olen ollut järkyttynyt tapahtumista ja kauhuissanikin.
Opiskelin silloin Paimion kansanopistossa ja kun herkkäuninen olen, heräsin myös tuona yönä. Muistan vain kuulleeni helikopterien ääntä mikä oli poikkeuksellista siellä päin ja siihen aikaan. Aamulla sitten selvisi mitä on tapahtunut ja kerrottiin että rannikkoalueella on lennellyt useita helikoptereita tapahtuneen takia. Oli silloin 19-vuotias.
Kyllä minä yleensä yöt nukun ihan kotona.
Olin nukkumassa, kun laiva upposi. Kun kuulin asiasta olin kotitaloustunnilla.
Olin 12-vuotias ja äiti tuli aamulla herättämään ja sanoi ensimmäiseksi että on tapahtunut kauheita, laiva on uponnut ja ihmisiä on vedenvarassa. Jossain tv-ohjelmassa näytettiin niitä oransseja pelastusaluksia ja taustalla soi Miliza Korjuksen Warum, se kappale tuo ikuisesti mieleen Estonian.
Olin kirjoittanut keväällä ja ennen armeijaan menoa töissä tehtaalla. Tulin aamuvuoroon ja taukohuoneessa joku laittoi radion päälle. Se meni kuin elokuvissa, koska ensimmäinen lause oli "Useiden satojen ihmisten pelätään hukkuneen...."
Oltiin ' perheeni' kanssa juuri autossa matkalla pizzaillalliselta kotiin kun radiosta tuli uutinen.