Missä olit, kun Estonia upposi?
Kommentit (67)
Olin yöllä jakamassa Hesareita ja kuulin radiosta heti ensimmäiset, vähän epämääräiset uutiset asiasta. Pikku hiljaa tuli lisää tietoja onnettomuudesta. Silloin oli myrskytuuli myös maissa ja välillä taisi sadella vettäkin. Muistan miten palelin loppuyön kun mietin ihmisiä kylmässä vedessä myrskyssä.
Olin Forssan Vesihelmen punttisalilla aamutreeneissä. Radio soi hiljaa taustalla ja rautojen kolinan takaa yksi kavereista sanoi että jos kuuli oikein niin joku laiva on uponnut. Mietittiin hetki mistä oli kysymys, mahdollisesti joku kalastusalus tai vastaava, mutta uutiset jatkuivat ja oli hyvän aikaa ihan hiljaista kun kuultiin että kyseessä oli Estonia
Olin laivan potkurin päällä ja hyppäsin viime tingassa kylmään meriveteen, jossa ponnistelin päästäkseni pelastuslautalle.
Onneksi voimani riittivät lautalle nousemiseen ja pelastuin kuin ihmeen kaupalla!
Tätini luona yökylässä. Kun lopulta heräsin, tätini kertoi, että Estonia on uponnut ja 900 ihmistä hukkunut. En tainnut tietää, mikä se sellainen Estonia on, kun en risteilyjä harrastanut, mutta kyllä se päivän mittaan selvisi kun uutisia seurattiin.
Sain tiedon Estonian uppoamisesta aamulla radiosta ruotsinkielisistä uutisista, ja ruotsiksi tieto tais tulla hiukan aiemmin kuin suomenkielisistä. Aamupäivällä osallistuin SPR:n ensiapukurssille, jolle olin jo aiemmin ennalta ilmoittautunut. Siitä tuli turman vuoksi tavallista syväluotaavampi. En enää muista, mitä kaikkea puhuimme elvytysharjoittelun ohessa, mutta se on jäänyt mieleen, että tunnelma oli hyvin vakava.
Paskalla olin.