Neuvolassa luettua: 85% saa välilihavaurion alatiesynnytyksissä!
Jopa oli tieto eli 85% saa jonkinasteisen vaurion välilihaan, joista pahimmat ovat tunnottomuus, pidätyskyky ja seksuaaliset tuntemukset heikkenevät. Luki jossain lehtisessä, jossa kehotettiin hieromaan jollain öljyllä välilihaa etukäteen säännöllisesti.
Toisaalta taas kätilöt tyrmäävät tämän ajatuksen, öljystä ei ole hyötyä.
Ketä ja mitä uskoa? Hyi ällötys, että tämäkin tieto piti lukea ja taas tuli yksi niitti siihen, että alatiesynnytys on ihan perseestä, kirjaimellisesti!
Kommentit (27)
Taidan olla ihan kahjo, kun olen toivonut ennemmin alatiesynnytystä kuin toista sektiota ;-) Pikkuhiljaa monet tihkuvat kauhukertomukset alatiesynnytyksen jälkiseurauksista ovat saaneet miettimään, pitäisikö sittenkin taipua suosiolla lääkärin suositukseen ja päätyä suunniteltuun sektioon... No, tärkeintä tietysti on lapsen etu.
ei-lääketieteellisiin konsteihin kuin tuo öljyllä hierominen. Niinpä niistä ei ole yleensä tieteellisiä tutkimustuloksiakaan. Kuitenkin esim. Tammisaaressa, jossa itse synnytin, neuvotaan kaikkia öljyilemään paikkoja ja kätilöt tekevät sitä myös synnytyksen aikana. Ja eppariprosentit on maan pienimpiä, eikä pahoja repeämiä tiettävästi ole sen enempää kuin muuallakaan.
Entä sitten? Tottakai leikkauksesta jonkinlainen arpi ja muisto jää. Mieluummin kuitenkin pieni tunnoton alue välilihassa kuin ennalta-arvaamaton harmi vatsassa.
Oliko tämän tarkoitus taas aloittaa taistelu alatiesynnytys-sektio?
Kukin valitkoon omansa, mutta minulle alatiesynnytykset ovat olleet upeita ja mieleenpainuvia kokemuksia. Keneltäkään en ole vastaavaa kommenttia sektiosta kuullut..
En usko tuota prosenttilukua, tai sitten siina on mukana ihan jokainen naarmu. Edes ensisynnyttajista iso osa ei repeile tai tulee ihan vaan pintarepeamia (ihoon, ei lihaksiin). Uudelleensynnyttajilla menee keskimaarin viela helpommin. Kylla ihmislaji olisi jo kadonnut maan paalta, jos entisajan hygieniaoloissa olisi tullut isoja haavoja ja lihasvaurioita 85 %:lle synnyttajista...
Tuo oljy auttaa varmasti ihon joustokykyyn, tietaahan sen itsekin miten kuivaan iho on kirea. En kuitenkaan ymmarra, miten se voisi vaikuttaa lihasten joustamiseen, paitsi ehka sen hieronnan kautta (samalla tavalla mista tahansa lihaksesta saa kireytta pois venyttelemalla ja hieromalla). Ei siita varmasti haittaakaan ole.
On hiukan eri asia, että tuleeko pieni nirhauma (johon ei edes tikkiä tarvita) vai kolmannen asteen repeämät... Episiotomia tehdään noin 35%:lle kaikista synnyttäjistä, ensisynnyttäjillä osuus on isompi. Joten olisi aika hurjaa, että välilihan leikkauksen LISÄKSI suurin osa myös repeäisi? En ihan usko.
Tuloksena oli se, että sain vain pienen naarmun välilihaan ja 1 ainoan ohuen raskausarven, joka hävisi alle vuodessa kokonaan.
En tiedä oliko tämä öljyn ansiota vai sattumaa, mutta minä olen saanut aiemmin lihoessa ja laihtuessa äkillisesti (sairauden aiheuttama lihominen) raskausarpia ja nyt tein ns kaikkeni, ettei niitä raskauden aikana tulisi ihan kamalasti.
Oiskohan pilkkuvirhe :-)
Minulla välilihaa leikattiin ja vähän repesinkin eli vaurioita tuli. Mutta eipä tuo ole elämää hankaloittanut, enkä totta puhuen huomaa eroa entiseen. Jumpannut toki olen lantionpohjanlihaksia, mutta niin tekevät varmaan kaikki muutkin.