Pyhä kolminaisuus
" Pyhä kolminaisuus on mysteeri sanan varsinaisessa merkityksessä. Pelkkä järki ei voi todistaa kolminaisen Jumalan olemassaoloa, ilmestys opettaa sen, ja vaikka mysteerin olemassaolo onkin meille paljastettu, jää mahdottomaksi ihmisälyn ymmärtää, kuinka noilla kolmella persoonalla on vain yksi jumalallinen luonto."
Luin islamin kantaa kristinuskon kolminaisuuteen.. ja tämä jäi vaivaamaan mieltäni. Miksi tässä puhutaan, ettei järki voi ymmärtää tätä asiaa.. Eihän järki voi ymmärtää montakaan asiaa.. esim. miten maailma on luotu, miten Jumala on ollut olemassa aina.. ym.
Kommentit (4)
Yritän pikavastauksella selventää oman kantani asiaan. Jumala, Jeesus ja Pyhä Henki on saman asian eli Jumalan kolme eri olomuotoa. Vähän kuten H2O esiintyy kolmessa eri olomuodossa: vesi, höyry ja jää. Jokaisella on oma tehtävänsä ja merkityksensä kristitylle.
Jeesuksella ei maallisessa muodossa ollut kaikkia Jumalan ominaisuuksia, Pyhä Henki tuli maailmaan opettajaksi, asumaan jokaisen sydämessä ja opettamaan meitä ja antamaan meille Pyhän Hengen voiman.
Itse olen kristitty, hyvin löyhästi tosin. Minua kiinnostaa tietää, mikä sinusta islamin opissa on järjetöntä? Minua siinä kiehtoo nimenomaan sen järjellisyys, että on vain yksi Jumala ja Jeeusus ja muut olivat profeettoja. Mutta ehkä sinulle ajatus Jumalasta on järjetön, kun olet ateisti?
onhan se selvä ettei kolminaisuusopissa ole mitään järkeä. ei yksi voi olla kolme, se opittiin ja ala-asteella. toisaalta islam on aivan yhtä epärationaalinen uskonto kuin mikä muu tahansa. järjettömyyteen vetoaminen on vain muslimien keino kritisoida kolmimaisuusoppia, joka ei islamiin kuulu. toisaalta kristityt ovat jo 2000 vuotta yrittäneet selittää kolminaisuutta siinä kuitenkaan onnistumatta. ja eikös kiista isästä ja pojasta aiheuttanut aikanaan idän ja lännen kirkkojen eron?