Kertoisiko joku minulle vähän kannettavista tietokoneista
Minulla muutamia kysymyksiä:
1) Hajoaako kannettava helpommin verrattuna pöytämallin tietokoneeseen jos molempia käytetään yhtä paljon? Siis yleensä onko näin?
2) Miten internet-yhteys on kannettavassa? Onko se siis sellainen että voi käyttää vain kun joku johto seinässä kiinni vai sellainen että esim. junassa voi käyttää? Pitääkö kannettavaan tietokoneeseen ottaa joku langaton yhteys vai käykö joku " tavallinen" sonera laajakaista tms.
3) Saako näppäimistön alta puhdistettua konetta ollenkaan jos sinne menee ruoanmuruja tms.?
4) Kuumeneeko kone paljon? Siis että tuntuu tulikuumalta tms. ja se on merkki että olisi hyvä sulkea kone?
Kommentit (9)
on tässä tällainen kannettava, joka on meidän perheen ainoa kone. Päällä on aina ja sitä on helppo kuljetella ympäri kämppää tilanteen mukaan. Yleensä olohuoneen ruokapöydän päällä, josta helppo korjata tarvittaessa pois. Ei tämä liiemmin kuumene. Internet yhteys on langaton, eli koneessa on tuollainen kortti ja se lähetinasema on toisessa huoneessa puhelinpistokkeessa. Ei tuonne näppäimistön väliin kauheesti roskaa pääse, kun se on tuollainen tasainen.
Meidän perheelle ainakin loistovalinta!
ADSL modeeminne ja läppärin välinen yhteys on sitten langaton.
voi olla. Minä kun en näitä termejä tunne :)
Vierailija:
1) Hajoaako kannettava helpommin verrattuna pöytämallin tietokoneeseen jos molempia käytetään yhtä paljon? Siis yleensä onko näin?
Ei hajoa. Akku saattaa uuvahtaa kahden vuoden jälkeen, kuten mulle kävi... :-p
2) Miten internet-yhteys on kannettavassa? Onko se siis sellainen että voi käyttää vain kun joku johto seinässä kiinni vai sellainen että esim. junassa voi käyttää? Pitääkö kannettavaan tietokoneeseen ottaa joku langaton yhteys vai käykö joku " tavallinen" sonera laajakaista tms.
Ihan mikä tahansa. :-) Kannettavissa on yleensä sisäänrakennettu modeemi JA verkkokortti. Useissa läppäreissä on myös Bluetooth, gprs ja Wlan. Eli voit käyttää nettiä myös matkoilla, kännykän avulla (edellyttäen, että kännykässä on em. ominaisuudet).
3) Saako näppäimistön alta puhdistettua konetta ollenkaan jos sinne menee ruoanmuruja tms.?[/]Saa toki. :-) Kaupasta saa esim. paineilmaa, jolla voi puhallella, itse kyllä nypin näppäimet irti ja putsaan sen jälkeen paineilmalla...
4) Kuumeneeko kone paljon? Siis että tuntuu tulikuumalta tms. ja se on merkki että olisi hyvä sulkea kone?
Riippuu vähän siitä, millaisella alustalla konetta pidät, miten se pääsee tuulettumaan ja miten tehokas cooleri koneessa on. Kyllä se läppärikin on joskus hyväksi sammuttaa. :-)
kannettava on siinä huonompi että jos joku cd/dvd-asema ym hajoaa niin korjaushinta nousee PALJON korkeammaksi kuin pöytäkoneissa.. osat kyllä yhtälailla vaihdettavissa, mutta huomattavasti kalliimpia
Se kestävyys riippuu enemmänkin käytöstä, sen takia useesti kannetavat on lyhyt ikäisempiä kun niitä raahataan pitkin maailmaa ja altistuvat tärinälle pölylle lämmönvaihteluille ja saavat joskus hieman kolhujakin ym.. käytännössä jos pelkästään kotona pöytäkoneena kannettavaa pitää niin luultavasti käyttöikä on lähes sama
taas sitten pöytäkoneen etuna lasken sen että samalla rahalla saa tehokkaamman kokoonpanon tai vastaavasti samantehoisen halvemmalla ja enemmän/helpommin räätälöitävissä sen käyttötarkoituksen mukaan..
ja pöytäkone on erillisine näppäimistöineen/hiirineen PALJON mukavampi käyttää, tosin sit halutessaan saa myös kannettavaankin liitettyä tavalliset hiiret ja näppäimet
nykykannettavissahan tosiaan on kyllä lähes kaikissa vakiovarusteena normaali internetvalmiudet verkkoliittimineen ja Wlan-valmiuksineen (siis langaton verkko) jos taas pöytäkoneeseen haluaa Wlanin joutuu ostamaan erillisen kortin mutta taasen pöytäkoneessa ei wlan nyt ole taas niin merkitsevä kun se kuitenkin siellä samassa nurkassa kököttää elinkaarensa..
eli lähinnä kannattaa miettiä sitä arvostaako sen kannettavan liikkuvuutta että sen voi ottaa mukaansa missä sitä sitten tarvitseekin tai sitä että se ei vältäämättä tarvi kotona omaa nurkkausta pöytineen
vaikko sitä että saat samalla rahalla tehokkaamman pöytäkoneen jos kuitenkin se on se sama nurkkaus jossa se kököttää odottaen käyttäjäänsä
nimim. ammattilainen
Ihan tällainen asiasta kovinkaan paljon tietämättömäm naisen kommentti:
Läppäri on hyvä sisustuksen kannata. Ei mitään kammottavia tietokonepöytiä pilaamassa maisemaa, eikä johtoryöppyjä hankaloittamassa siivousta.
Sen olen huomannut että jos kirjoittaa tosi pitkiä tekstejä, niin ergonimia ei taida olla yhtä hyvä läppärissä kuin pöytäkoneessa.
meillä on HP compaq nx9105 ja riittää ainoaksi koneeksi vallan mainiosti. Meillä ei tosin ladata koneelle leffoja tai pelejä.
Tietokoneen hankinta ajankohtaista aikaisintaan ensi kesänä mutta olen tätä asiaa jo vähän miettinyt ja kannettava tuntuu tällä hetkellä paremmalta. Tarkoitus olisi sitä lähinnä kotona käyttää ja nimenomaan se olisi mukavaa että voisi käyttää missä tahansa, olohuoneen pöydällä, keittiössä jne. Nyt olen kyllästynyt istumaan aina tässä olohuoneen nurkassa.
Ja tietysti joillekin matkoille olisi kiva saada mukaan, lähinnä kuitenkin kotimaan matkoille jos menee pidemmäksi aikaa sukulaisten tm. luo.
Myös pieni koko olisi kiva ja se että saa tarvittaessa piiloon kaappiin ja myös tämän koneen johtojen määrä on ihan kamala.
Tiedän kyllä että ovat samalla rahalla saa huonomman kannettavan mutta en juurikaan käytä tietokonetta kuin peruskäytttöön, internet, kirjoitusohjelmat yms. ja Sims taitaa olla ainoa vaativampi. Tässä nykyisessä on 256 muistia ja 40 kiintolevy ja on hyvin riittänyt, tosin muistia kai saisi olla enemmän. Ajattelin uuteen koneeseen sitä tuhannen muistia ja isompaa kiintolevyä ja aika kalliita taitavat olla mutta kai nekin edes vähän halpenevat kesään mennessä.
ap
kun aika jostakin jättää.
Olohuoneen kannettava on " kannettava" ilman johtoja: ainoastaan laturi täytyy toisinaan luonnellisesti kytkeä. Se on näppärä, mutta esim. sylissä sitä ei voi pitää, jottei alla oleva tuuletus tukkeennu.
Minun kannettava on painava ja sen kannettavuus loppui aika äkkiä, koska akku ei kestä puoltatuntia, nyt ei sekuntiakaan. Eli on aina seinässä, sitten on lisäksi kiinni kirjoitin, joskus jopa 2, jos tarvitsen väriprintteriä.
Meidän kotiverkko on langaton. Uusimmissa läppäreissä langaton kortti on ilmeisestikin vakio, tässä 2v vanhassa se on lisävaruste.
Minulla on kannettava ilman lisänäppäimiä taikka hiiriä, alussa opettelu oli tahmeaa, mutta nyt en enää " osaa" käyttää tavallista hiirtä. Minulla tämä on tavallisen korkuisella pöydällä, työtuolissa leveät käsinojat, ranteet lepää läppärin päällä, joten ei samalla lailla väsy ranteet kuin tavallisella näppiksellä.
Langattoman verkon / laajakaistan asennukseen kannattaa ottaa asiantuntija ja sellainen joka osaa asentaa myös suojauksen verkkoon!
Vierailija: