Miksi aina sanotaan, että lapsen vaatteet mahtuvat vain vähän aikaa?
Ja siksi niihin ei kannata panostaa? Meillä ainakin on nyt 2,5-vuotiaana käytössä samat vaatteet, joita käytettiin jo 1,5-vuotiaana. Ei meidän lapsi ainakaan niin hirveästi ole vuodessa kasvanut, että olisivat jääneet vielä pieniksi. Eivätkä vaatteet olleet edes ostettaessa liian suuria, joten siitäkään ei ole kyse. Enemmän lapsen vaatteille siis tuntuu tulevan käyttöikää kuin omilleni.
Kommentit (12)
1-1,5v ajan. Mutta mä en tykkääkään sellaisista maata viistävistä. Vaan saa olla myös istuva, jos on siis trikoota. Ei kuitenkaan esim lyhyt hihoista :)
Ja itse en kyllä paljon kauempaa kuin vuoden verran käytä samoja vaatteita. Sitten olen jo niin kyllästynyt niihin, että joutavat pois. Koko ajan ostan kyllä uusia vaatteita, koska kyllästyn niin nopeesti vanhoihin.
ap
mä ostan vaatteeni kirpparilta tai alennusmyynnistä ja käytän niitä vähintään 10 vuotta sen jälkeen.
Että siihen nähden se lapsen max vuoden käyttöikä tuntuu kyllä tosi lyhyeltä!
tarkoittavan aikaa 0-18kk. Esim 56cm vaatteita ei kannata ostaa paljon koska ne ovat 1-2kk:ssa pienet. Tietenkin kasvu hidastuu kun lapsi kasvaa jolloin vaatteetkin menevät pitemmän aikaa.
Ap:llä näyttää tuota rahaa riittävän kun voi uusia vaatekaappinsa sisällön kerran vuodessa niin en yhtään ihmettele vaikkei ymmärrys riitä meitä vähemmän varakkaita kohtaan, joilla ei ole varaa satsata joka ikiseen senttikokoon mitä löytyy.
Mun 4,5v tyttö on kasvanut 5cm 3 kuukaudessa. Se on jo noin yksi vaatekoko. Olisi vähän inhottavaa antaa lapsen mennä tarhaan housuissa, joissa näkyy nilkat. Tai paidassa, joka ei peitä ranteita, tai sitten vuodentakaisessa t-paidassa, jonka saisi varmaan kuoria päältä.
Meillä ostetaan vaatteet käytettyinä miltei kaikki. Omassa vaatevarastossani vanhimmat vaatteet ovat vuodelta 1994 (ja itse olen syntynyt 1980). En pidä itseäni kamalana äitinä, vaikka lapseni kulkevat oikeankokoisissa vaatteissa.
Vauvan kasvupyrähdys hiipui. Sitten tuntui että 80cm vaatteita ei tarvinnut juuri päällä käyttää kun koko piti vaihtaa 86cm.
Viikko meni ja polvet aina rikki housuista. Lattia kulutti, joten reikähousuissa kotona sitten konttaili. Se siitä, että vauvan vaatteita muka pystyy kirppiksillä kierrättämään.
Ei meillä mahu enää puolitoista vuotiaana samat vaatteet kuin vuoden ikäsenä, ja 2.5 vuotiaana ei kyllä toivoakaan , että menis puoltoista vuotiaan koko. En mä viitti ostaa sellasia vaatteita lasille, jotka on monta numeroa liian isoja ja sit joutuu käärimään lahketa ja hihoja. Ennemmin ostan sopivia.
Meidän tyttö kasvoi ekan ja tokan vuoden välissä 14 cm. Eikä ole koskaan ollut ees mitenkään suurempi kuin muut ikäisensä.
Vaatekoko on nyt 90--> Joistain vaatteista menee viä 80-86 koko, mutta pääasiassa vaatteet on kooltaan 90-100 cm.
Toppapuvuissa koot (ainakin reiman) menee niin että senttikoko mahtuu aina seuraavaan kokoo asti. Eli 80- senttinen haalari sopii niin kauan että 86- senttinen on hyvä. Tyttö käytti viime talvena 80- senttisiä toppavaatteita ja hyvin mahtu vaikka mittaa oli jo yli 80 cm.
Tais mennä hiukan OT...
Ei kävisi mielessänikään käyttää lapsella niin vanhoja räsyjä. Onneksi lapsi kasvaa ja saa ostaa uusia vaatteita.
esikoisella sitäkin enemmän tuossa iässä. 7cm? Mä olisin jo huolissani.
Ja minä kyllä käytän vaatteitani kauemmin kuin vuoden.