+ ENSIKOITA? / esikoisen odottajia +
Hei!
Huhuilen kokoon vauvakuume-puolella ENSIKOISSA pinoutuneita kuumeilijoita, nyttemmin odottajia :). Löytyykö kiinnostusta alkaa pinoilla samalla porukalla täällä puolella?
Ja muut esikoista odottavat toki myös. Olisi mukava vaihtaa kuulumisia ja ihmetellä asioita yhdessä, vaikka mentäisiinkin eri vaiheissa raskautta :)
Mii- (rv 5 + 6)
Kommentit (43)
Ensikoihin en oo aiemmin kirjotellu, mutta ekaa täälläkin ootellaan: rv13+0 tänään. Oon kirjotellu useampaan pinoon ja ainakin tuolla kesäkertuissa tuntuu olevan paljon jo useamman lapsen äitejä. Ihan kiva ois kuulla ja tutustua ekaa odottaviin!
Pepsimax7: mulla ainakin on vieläkin ihan pöllämysynyt olo, vaikee uskoa että on raskaana!!! Vaikka 2 kertaa on jo sydänäänet kuulunu niin ei meinaa uskoa että mun masussa lyö jonkun tyypin sydän! :) kai tätä jatkuu synnärille asti!!
Miten teillä miehet on ottanu raskauden? Mun mies ei tosissaankaan oo hössöttävää sorttia ja oon jo kerenny pahottamaan mieleni moneen kertaan kun se ei oo yhtä innolla tässä mukana. Sydänäänien kuulumisesta (ei ollu paikalla) oli kommentti aika tyly, mutta täytyy vaan hyväksyä etten voi sitä muuttaa toisenlaiseksi: toivoa vaan että vauva kasvaessaan/syntyessään muuttaa miestä pehmoksi!!
Mukavaa lauantai-iltaa!! en tällä erää kummenpia höpise..
Välillä onnessaan,välillä ankee olo....mieli myllertää ihan miten
vaa.Välillä aattelee että voi helkkari mihi soppaan oon itteni
tunkenu,haluun saman turvallisen tavallisen " pepsimax" -olon enkä tällasta
oloo etten tiiä kuka oon.....nyt ne kaikki näkee mut vaan raskaana ja
haluun että " pepsimaxina" ...onko ihan sekoja ajatuksiii?Mut sit taas
mielessä kihertää ajatus masukista.Joulu ei vois vähempää kiinnostaa
tällä hetkellä!Ei huvita yhtää mitkää yhteiset jouluateriat eikä
kiinnosta laittaa ruokaakaa eikä leipoo,vaik yleensä rakastan
leipomista.Huoh,nytkö se myllerrys sit alko?Äskeki aattelin vaa että
vituttaa,en kyllä tiiä mikä.Huh huh!Näin sitä sit kiitetään lahjasta
kauniilla ajatuksilla................;)
Näin se pää näköjää sekovaa kun toukokuusta lähtien alkanu yritys tuottikin sitten kaivatun tuloksen ;)
se plussa sitten varmistui :) Suuret onnittelut!
Mä uskoin ennen plussaa, että elän ihan pilvissä plussan jälkeen. Nyt huomaakin aika paljon pelkäävänsä ja miettivän, että voiko tää nyt olla totta ja voiko pelkkään kahteen viivaan luottaa.
No parin viikon jälkeen on täti edelleen pysyny poissa ja neuvolassakin käyty, joten on kai se uskottava vähitellen. Aika paljon on tullut luettua noita vauvaopuksia. Toisaalta onhan mielessä sekin, että vaikka mikä voi mennä vikaan. Ei sitä kumminkaan kannata pelkäämällä pelätä, vaan kohdata se suru sitten jos on tullakseen.
Kyllä sitä ihmettelee vieläkin siis, että voiko tää olla totta. Kuitenkin nyt jo oon alkanut pitämään itseäni raskaana olevana ja hyväksymään masuasukin osana itseäni :).
Nyt meinaa paniikki iskee,kaipaa kokemuksia......Mulla ku oli yks b-sure testi vielä niin aattelin että teenpähän senki ni jos sais oikee vahvat viivat.Olin 4 tuntii pissimättä ja tulos oli tooodella haileeee haamu???Nyt ois kp:tten mukaan kp30/28...pitääkö huolestuaa?Vuotoa ei kyl tuu,mut mahaa jumputtaa vähä välii ja muita raskausoireita on kans.
Ilmoittaudun nyt tähänkin pinoon, vaikka " kuulunkin" tuonne helmimammoihin....
Meille todellakin on tulossa esikko, vaikka vaikea sitä on uskoa, vaikka viikkoja 31+3. Siis kun tuota todella tehtiin... yhteensä yli kolme vuotta-melki neljä. Mukaan mahtui yksi keskenmeno, ja monen monet itkut... Ja toivon/uskon puutteet, ettei meille ikinä tule lasta... harkitsemme jopa jo adotiota... Reilu vuosi sitten kävin lääkärissä ja laittoi lähetteen hedelmöityspolille ja tammikuussa kävin siellä ekaa kertaa ja toukokuussa piti olla eka inssi, mutta yllättäin sopiva päivä olisi osunut viikonlopulle, joten kokeilimme kotikonstein, ja kesäkuun puolivälissä tein suureksi hämennykseksi sen kauan kaivatun PLUSSAN... Ja nyt siis odotellaan vauvaa helmikuussa syntyväksi.
Ja vaikka olen nähnyt tuon vauvan jo neljä kertaa ultrassa niin ei sitä silti vieläkään usko todeksi... ja tuntenut nuo potkut yms jo kolmisen kuukautta...
Napero ja masukki 31+3
nyt viikkoja on kasassa jo 36+2.
raskaus on ollut mielettömän helppo!! ei alussa ollut mitään oireita, ei pahoinvointii, ei väsymystä, ei mitää =)
muutenkin koko raskaus on mennyt " helposti" .
silloin tällöin virtsassa on hiukan valkuaista, mutta se johtuu ihan siitä kun olen huono juomaan vettä =(
ekat liikkeet tunsin viikolla 14.
nyt tässä lopussa vaan kovasti odotellaan sitä h-hetkeä ;)
nekkuli ja " elmeri" 36+2
onpas kiva, kun laitettiin ensikoille pino pystyyn tänne:)
on sitte samas tilantees olevia ihmisiä.siis onhan muutki samas tilantees, mut useimmil on jo lapsia ennestään.
onkos muilla flunssa iskeny?
mä oon ollu yli viikon kauhees räkätaudis.eikä tunnu helpottavan.tai viime viikol oli viel kuumetta,nyt ei kai ole, mut ei o olo silti mikää hyvä. oon ihan dukkees..
onpas kiva ku on tullu uusia plussia ensikoihin:) kyl se plussa-aalto sit käynnisty.hyvähyvä.toivottavasti muut tulee pian perässä.
tänää aattelin kuitenki lähtä jouluostoksille.kerranki oon aika ajois,ku viime viikol sain jo paljon ostettua.yleensä ostan lahjat siin 23 päivä.
tuntuu et tää vauva on nyt jo muuttanu kauheesti mua.oon koristellu talon joulukoristeilla,yleensä en o pahemmin mitään tehny.tosin en oo kyl montaa joulua asunutkaan omassa kämpässä.
mut nyt ootan joulua ihan hirveesti:)
tänää pitäs mennä myös keräämään kamppeita mun kämpältä.ollaan siis vuosi asuttu yhessä miehen kanssa,mut ei virallisesti.. Miehel on rivitalo-kaksio tääl mun kotipaikkakunnal ja mun yksiö on tos 15 km päässä vähä kivemmas kaupungis:D
en o päässy siit kämpäst eroon, koska olin vahingos menny tekemään vuokrasopimuksen tän vuoden loppuun asti.siel asusteltiin oikeestaa koko talvi/kevät ja kesän jälkee ollaa oltu tääl paremmas asunnos.
mä oon vastustellu tänne takas muuttamist, mut on se nyt vissiin sit tyydyttävä. on kuitenki kiva asunto täällä, mut jossain vaihees pitää ettii isompaa asuntoo, ni toivon et päästäis täält tuppukyläst pois :)
tulipas pitkät plörinät meiän asumisjärjestelyistä.nyt kuitenki pääsen muuttamaan vihdoin virallisesti ja säästetää aika paljo rahaa. 300 e kuussa on aika hyvä säästö,paitsi mult loppuu asumistuki:( ihmeellisiä noi kelan säännöt.
no mut hauskaa sunnuntaipäivää kaikille ja ILOISTA JOULUN ODOTUSTA! :)
Laura rv 9+0 (10 viikko lähti tänään käyntii..jipii :D )
Hei kaikille ja etenkin Nekkulille!
Olipas helpottavaa lukea, että jonkun kohdalla raskaus on ollut oireeton. Tosi monella kun tuntuu olevan jos jonkinlaisia oireita jo ihan alusta lähtien. Itse olen vielä tosi alussa, luullakseni rv 5+5 ja olo on oikeastaan ihan oireeton. Rinnat ovat kasvaneet ja ehkä hiukan arat, mutta ei muuta. Olen ollut ihan peloissani, että missä vika kun ei heikota, väsytä liiemmin, nälätä kamalasti yms. Onneksi luin tuossa pari tuntia sitten juttuja siitä, että oireet voi alkaa vasta myöhemminkin. Mahtaako kukaan muu olla jo melkein " neuroottinen" , kun ei oireita kuulu ;)
Miliko
kyllä sä vielä ehdit oireileen... =)
leenu ja pyry 29+3
Jee, kivaa saada tämmöinen " kokemattomien" pino! Olen tuossa heinäkuisten pinossa mukana (en aktiivisesti tosin) ja mukana kahdella s-postilistalla ja tosissaan tuntuu, että muilla on sitä kokemusta jo vaikka kuinka monista raskauksista. Itselläni tämä on raskautena toinen, mutta ensimmäistä vauvaa odotellaan, eli edellinen raskaus meni kesken elokuun alussa rv 13.
pepsimaxille: itse tein " kuukautisten pitäis alkaa" viikonloppuna 2 testiä ja molemmissa haalea plussaviiva. Mielenrauhan vuoksi tein sitten vielä kaksi viikkoa myöhemmin testin, kun ajattelin, että jos olisi mennyt kesken, niin olisi varmaan hormoonitaso jo niin alhaalla, että viiva olisi entistä haaleampi. Vaan kirkkaan punainen viiru sieltä tuli. Eli on toki mahdollista, että hedelmöittyminen olisikin tapahtunut vaikka muutamaa päivää arvioitua myöhemmin, tai jotain. Joku neuvoikin käymään näytteellä neuvolassa, olisin itsekin käynyt, jos olisin tiennyt, että sellainen on mahdollista :)
Eka neuvola on takana, neuvolalääkäriin pääsen 21.12. Yksityiselle en viitsi vähiä rahojani kantaa ultran takia, vaikka hirveästi tekisi mieli, joten odotellaan tammikuun np-ultraa. Tosin jos hyvin kävisin, niin lääkäri saattaisi jo kuunnella sydänääniä parin viikon päästä - saisi ainakin rauhallisen joulumielen. Olen tosi kova jännääjä, ja etenkin nyt ajattelen kokoajan keskenmenon mahdollisuutta. Tuskin ennen ultraa tai sydänääniä viitsin edes kertoa raskaudesta kellekään. Olen kyllä turhankin neuroottinen... Mutta kuitenkin luottavaisin mielin nyt päivä kerrallaan pikkuisen naperon kanssa.
Pitäisikö alkaa kirjoitella esikoiden viikkopinoja vai tyyliin alkuviikko, ke-to ja viikonloppu? Päiväpinot kun voi jäädä hiukan lyhkäisiksi (enkä ainakaan itse lupaa kirjoittaa päivittäin:) )
Myös jotain esittelyä voisi tehdä, ettei tarvitse käydä kaivelemassa tuolta eri kuukausista kunkin tietoja.
Mutta siis hienoa jännäillä ja odotella yhdessä muiden ensikertalaisten kanssa! Yritetään selvitellä ihmeellisiä asioita parhaamme mukaan, heh.
T: Suippo ja vinku rv9
Tosiaankin kiva saada tälläinen ensikoiden pino!
Ensimmäistä täälläkin odotellaan, nyt rv 9+1. Olen kirjoitellut tuolla heiniksien pinossa aikaisemmin ja monella tuntuukin olevan lapsia jo ennestään, toisaalta kiva kuulla kokeneempienkin kertomuksia, mutta joskus kaipaa kyllä ensiodottajien mielipiteitä!
Mulla raskaus on sujunut hyvin tähän saakka, pari viikkoa oli pahoinvointia ja viikon ajan verenvuotoa, joka loppui viikkolla 8+2. Torstaina olisi neuvola, toivottavasti kaikki on hyvin!
Mukavaa odotusta ensikoille!
T:Ansku ja vaavi 9+1
Minäkin ilmoittaudun mukaan tänne esikoisten odottajiin! Mulla on jo rv31+1, eli laskettu aika on 11.2.
Sitten niistä " raskausoireista" :
Alussa mullakin oli vain vähän väsymystä ja rinnat kasvoi, mutta ei ollut pahoinvointia (kuulemma n. puolella raskaana olevista on pahoinvointia). Sitten alkoikin kovat selkäkivut, jotka on ilmeisesti liitoskipuja. Nyt loppupuolella raskautta onkin sitten tullut ihan liiaksi kaikenlaisia vaivoja! Tai ilmeisesti ne liittyy raskauteen (vaikkei niistä niin paljon puhutakaan, aina vaan puhutaan siitä aamupahoinvoinnista). Välillä kyllä tuntuu siltä, että: " Voiko tääkin nyt taas johtua raskaudesta?" =)
Niin, ja mulle sopisi vaikka kirjotella n kolme kertaa viikossa.
Missä te muut muuten synnytätte? Minä synnytän kätilöopistolla.
Heips! täällä on yksi huhtikuinen eli 24 viikko on nyt menossa, la on 4.4.06 ja on muuten mun 20 vuotis syntymäpäivä.
Alussa oli joo hirvee olo koko ajan ja halus vain nukkua, mitään ei tehnyt oikein mieli ja isäntä sitten melkein pakotti syömään kun ei meinannut mikään alas mennä...
nyt onkin sitten uudet pulmat, masu pullahti viikolla 15 esiin ja liikkeet alko tuntumaan viikolla 17 nyt siellä pidetäänkin kunnon jumppatunteja melkein jatkuvasti.
Nyt uutena " oireena" on tullut hirvittävä jano ja sen myötä ravataankin sitten vessassa viiden minuutin välein. Liitoskipujakin jo on, lähes aina kun lähtee kävelemään niin sattuu aivan tajuttomasti ja kipristelee muulloinkin.
Mulla olikin viime yön hoidossa yksi vuotias poika ja kitisi kyllä koko yön kun oli outo paikka ja aamulla heräs seitsemältä siihen kun vaippa oli vuotanut läpi ja koko sänky märkä, tuli sitten vähän harjoiteltua jo tota pyllyn pesua ja vaipan vaihtoa. Tosin se on vähän erilaista vaihtaa vaippaa lapselle joka on oppinut juuri kävelmään kuin ihan vauvalle...ainakin väikeampaa... :)
Hyvää odotusta kaikille ja toivottavasti kaikki menee hyvin, itsellä kaksi keskenmenoa!
Lilsarah ja " tiiti"
Heipat vaan kaikille!
Mä kanssa odotan ensimmäistäni. Olen tosin jo loppusuoralla.
Viikkoja kasassa 31+6.
Maha on valtava pallo. Liikkuminen alkaa oleen jo tuskastuttavan hidasta ja kömpelöä. Neuvolan-täti sai auttaa mut viimeks (maanantaina) ylös tutkimuspöydältä, jossa makasin kun sydänääniä kuunneltiin. He he tunsin itseni aika möykyksi.
sukupuolta ei olla otettu selville, mutta voimakas poika olo on.
Vauvalle ei vielä ole kaikkea tarvittavaa hommattu. Jos tuossa vuoden vaihteen jälkeen sitten.
LA on 6.2, joten hieman on vielä aikaa odotella.
Tsemppiä pahoinvoinnin ym " ihanien" alkuraskauden oireiden kanssa taisteleville.
terv. Heidi rv 31+6 ja ei niin mukavat ei-kivuliaat supparit...
Vautsi, täällähän on kertynyt jo pitkä pino :) En edes ehtinyt kunnolla nyt kaikkia lukea, kun olisi muuta tekemistä, mutta pitää palata huomenna tähän vielä.
Mulla taitaa juuri alkaa 7. raskausviikko. En ole vieläkään sisäistänyt ajatusta siitä, että odotan. Tällä viikolla on tosin tullut pientä ällötystä, semmoista jatkuvaa huonoa oloa, ei kuitenkaan pahoinvointia vielä. Kai se on pahenemaan päin... Vähän turvottaa ja röyhtäyttää koko ajan, vaikka ei ole mitään sitä aiheuttavia ruokia tai juomia nauttinut. Ärsyttävää :)
Mutta palataan taas huomenna, nyt pakko yrittää kirjoitella koulujuttuja, että voisi joskus valmistua...
Nyt on rv 6+6. Yritystä takana yli kolme vuotta ja nyt ensimmäinen plussa. Eli en uskalla vieläkään kunnolla uskoa. Perjantaina eka ultra, jolloin selviää, onko kaikki hyvin ja löytyykö masusta yksi vai kaksi pienokaista. (Kaksi alkiota siirrettiin.) Toiveet toki korkealla ja olo onnellinen molemmilla. Pahoinvointi on alkanut pari päivää sitten. Sellainen äklö olo. Äsken laitoin mieheni hakemaan meetwurstia kaupasta. Sitä hapankorpun päälle...ainoa mikä maistuu marjojen ja hedelmien lisäksi.
Onnelsta odotusta kaikille!
Kirjoittelin silloin myös vauvakuume-puolella, ihan silloin alussa kun ensikot " perustettiin" . Pinoutuminen oli silloin melko hiljaista, nythän siellä on todella aktiiviste keskustelua (käyn välillä pinoa vakoilemassa, sen verran hyvin jäi nimet sieltä mieleen). Ja tuttuja nimiä näyttää täälläkin olevan, ainakin justagirl ja pepsimax!!!
Itse menen jo rv 27+5...
Nostan vähän ylöspäin, jos innostaisi vielä kirjoittelemaan tähän pinoon.
Hauska lukea Pepsiksen " sekoiluja" ;) Kyllähän sitä on ihan pihalla varmaan jonkin aikaa, kun on plussannut. Itselle pamahti tosin jo ehkä toisessa yrityskierrossa kaikenlaiset epäilykset päälle. Hirvee vauvakuume, mutta samalla kamalan itsekkäitä tuntemuksia siitä, että minähän en mikään vauvakone tule olemaan. Ja sitten kun se plussa näkyi testissä, niin hämmästyi, kun ei innostus ollutkaan sen suurempi. Kai tää on sit jotain kasvamista, onhan sitä juttua kai eri puolilta mietiskeltävä omassa päässään...
Mulla on hirveästi tekemistä ja onnettoman vähän motivaatiota tai aikaa. Olisipa joulu vuoden päästä vähemmän ahdistava - tuntuu että stressi ja ahdistus on vuosi vuodelta vaan lisääntynyt. No, jos onni on myötä, vuoden päästä olen vauvan kanssa vapaalla ja luulisi sitten ensimmäisten " sumuisten" kuukausien jälkeen olevan intoa ja aikaa valmistella joulua. Olisihan se vauva sitten 4,5 kuukautta vanha jouluna. Tuntuupa hassulta ajatella, että semmoinen tonttu on ensi vuonna perheessä :)
Vuoto alkoi yöllä, joka on jo runsaampaa kuin kuukautisten alkuvaiheessa.
Kyllä harmittaa ja itkettää.Vauvaliimaa teille!
Kuinka kauan teillä kesti tää pöllähtänyt,epätodelline olo?Ei voi tajuta että oikeesti on raskaana.Aika kovaa kokenu mahaan tänää ja aamulla oli huono olo.
Kestää varmaa hetken enne ku tutustuu porukkaan,joitakin tuttuja täällä kyllä on,kiva " nähä" teitä!
-Pepsis rv4+1