Nukkumisesta
Hei!
Mulla kasassa 28 rv ja nukkuminen mietityttää. Olen aina ennen raskautta nukkunut mahallani. Raskauden alussa opettelin selällään nukkumisen ja se alkoikin sujua hyvin. Nyt yritän nukkua kyljelläni, koska olen kuullut, että selällään nukkuminen saattaa aiheuttaa vauvalle hapenpuutetta. Saankin unen päästä kiinni kyljelläni, mutta herään aina selälläni, vaikka laitan tyynyjä selän taakse. Nyt huolestutta erittäin paljon, että voinko aiheuttaa vauvalle kehitysvamman, jos nukun selälläni? Mielipiteitä? Miten pysytte nukkuessanne kyljellänne? Ja onko selällään nukkuminen ihan oikeasti riski vauvalle??
Kiitos vinkeistä ja tiedoista!
Kommentit (2)
Itse keskustelin samasta aiheesta neuvolalääkärin kanssa, kun itsekin herään välillä selältäni, vaikka yritän nukkua kyljelläni tyynyvuoren avustuksella.
Lääkäri sanoi, että jos äidillä on hyvä olla selällään, ei se vaikuta vauvaan millään lailla. Kuulemma äiti kyllä tuntee pahan olon, jos veri ei kierrä ja asento on vauvalle huono. Eli ensin alkaa äiti voida pahoin, vasta sitten vauva. Yleensä tuo selällään nukkuminen alkaa vaivata vasta loppuraskaudessa, ja kuten edellinenkin kirjoittaja totesi, että silloin ei enää voi vahingossakaan olla selällään, sen kyllä huomaa olotilassa.
Itse lepäilen selälläni sen verran kuin pystyn, ja luotan siihen että kroppa kyllä kertoo kun se ei enää ole hyväksi. Silti kyljellä olo on itselle jo tässä vaiheessa parempi tyyli nukkua. Viikkoja kasassa nyt 31+1
Jos ei selällään nukkuminen/makaaminen tunnu itsestäsi pahalta. Tämä on vain mun oma käsitys, mutta olen siinä uskossa itse ollut, että jos oma olo on hyvä asennossa kuin asennossa, ei vauvakaan siitä kärsi. Virallista tietoa mulla ei ole, mutta voin kertoa omat kokemukseni.
Itselläni jo alkuraskaudessa selkä tuli kipeäksi selällään makaamisesta, ainakin nukkumaan mennessä, mutta hyvin usein aamulla heräsin selälläni. Yön aikana rentoutuneena ei selällään makaaminen sattunut enää silloin...
Nyt taas (rv 37) parin-kolmen viikon ajan on ollut mahdotonta maata selällään, koska itselle tulee siitä niin huono olo. Tuntuu että henki ei kulje ja ahdistaa. Enkä nyt enää vahingossakaan käänny selälleni, koska siitä tulee niin paha olo. On pakko nukkua kyljellään, vaikka siitä taas tuleekin vuoroin lonkat ja hartiat kipeiksi. :)