Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei mikä se vanha mekaaninen imuri, sähkötön, on nimeltään

Vierailija
18.11.2005 |

Sellainen " lakaisukone" , laatikko varren perässä jota vaan työnnellään lattioilla. Mummolassa oli sellainen, miksi sitä kutsutaan?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko Sini-Piika (nykyisin muuten tuo nimi olis varmaan canceloitu) sellainen sieni, jonka saattoi puristaa kuivemmaksi taittamalla kahtia siitä varresta kahvaa työntämällä?

Ei sieni, vaan se lattianpesin jossa se sieni oli. Muistanpa sellaisen tosiaan mummolasta ja varsi oli sininen, joten voisi ollakin. Kahva valkoinen jota eteenpäin varressa työntämällä sai ylimääräiset vedet sienestä pois. Sinänsä melko tehoton kapine nykypäivän stantardein, koska siirtää likaa vaan toiseen paikkaan.

Niitä Sini-Piian sieniä on vieläkin myynnissä ja jopa pienimmissä marketeissa.

No ei todellakaan enää ole. Aika on tainnut kullata muistot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen halpoja robotti-imureita tuo oli paras tapa siirrellä pieniä roskia ympäri lattiaa ja nostaa hienojakoinen pöly huoneilmaan leijumaan.

Enemmän moni imuri työntää tuota hienojakoista pölyä ilmaan, ainakin edullisemman pään imurit. Paras konsti lattioiden puhdistamiseen roskista on Aurin käyttämä teräväkuivain, vähiten siitä tulee oheispölyvahinkoja.

Ei työnnä. Googleta minkä tahansa imurin suodattimen micronit.

Niin, aivan uusissa. Monissa talouksissa on vielä viime vuosituhannen imureita, koska ovat vielä muuten hyvässä kunnossa. Miksi muka toimiva imuri pitäisi uusia vain muutaman vuoden välein?

Vierailija
24/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko Sini-Piika (nykyisin muuten tuo nimi olis varmaan canceloitu) sellainen sieni, jonka saattoi puristaa kuivemmaksi taittamalla kahtia siitä varresta kahvaa työntämällä?

Edelleen on. 

Vierailija
25/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sieni, vaan se lattianpesin jossa se sieni oli. Muistanpa sellaisen tosiaan mummolasta ja varsi oli sininen, joten voisi ollakin. Kahva valkoinen jota eteenpäin varressa työntämällä sai ylimääräiset vedet sienestä pois. Sinänsä melko tehoton kapine nykypäivän stantardein, koska siirtää likaa vaan toiseen paikkaan.

Todellakin on. Just ostin tänään kesänä uudet sienet Sini-Piikaan mökille. 

Vierailija
26/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaapa huviksesi. Kahta kokoa löytyy. Itse ostin Tokmannilta. 

Vierailija
27/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmankos en löytänyt:) Itse en käytä, koska käytän tuota teräväkuivainta. Lakaisun jälkeen pesuaineriepu päälle ja lattian pesu sillä. Auri käyttää mikrokuituliinoja, itse käytän esim. roskiin menevää t-paitaa tms kaikkensa palvellutta tekstiiliä. Siippa olisi halunnut käyttää tuota perinteistä Sini-Piikaa, itse pesinsysteemi kun on tallessa.

Vierailija
28/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen halpoja robotti-imureita tuo oli paras tapa siirrellä pieniä roskia ympäri lattiaa ja nostaa hienojakoinen pöly huoneilmaan leijumaan.

Enemmän moni imuri työntää tuota hienojakoista pölyä ilmaan, ainakin edullisemman pään imurit. Paras konsti lattioiden puhdistamiseen roskista on Aurin käyttämä teräväkuivain, vähiten siitä tulee oheispölyvahinkoja.

Ei työnnä. Googleta minkä tahansa imurin suodattimen micronit.

Niin, aivan uusissa. Monissa talouksissa on vielä viime vuosituhannen imureita, koska ovat vielä muuten hyvässä kunnossa. Miksi muka toimiva imuri pitäisi uusia vain muutaman vuoden välein?

Minulla on 90-luvulla ostettu halpa imuri, jossa on hepa-suodatin. 

Vierailija
29/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuo Kaija jolta ei imu teho lopu vaikka ikää on jo 45v

Mun vaimo on jo 49 v ja tehoa on.

Vierailija
30/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ilmankos en löytänyt:) Itse en käytä, koska käytän tuota teräväkuivainta. Lakaisun jälkeen pesuaineriepu päälle ja lattian pesu sillä. Auri käyttää mikrokuituliinoja, itse käytän esim. roskiin menevää t-paitaa tms kaikkensa palvellutta tekstiiliä. Siippa olisi halunnut käyttää tuota perinteistä Sini-Piikaa, itse pesinsysteemi kun on tallessa."

On niitä. Googlaa vaikka. Itse ostin Tokmannilta. 

Vierailija
31/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on L U T K A

Vierailija
32/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos en löytänyt:) Itse en käytä, koska käytän tuota teräväkuivainta. Lakaisun jälkeen pesuaineriepu päälle ja lattian pesu sillä. Auri käyttää mikrokuituliinoja, itse käytän esim. roskiin menevää t-paitaa tms kaikkensa palvellutta tekstiiliä. Siippa olisi halunnut käyttää tuota perinteistä Sini-Piikaa, itse pesinsysteemi kun on tallessa.

Nykysiivousoppien mukaan lakaisua ei enää tarvitse tehdä koska nihkeällä liinalla pyyhintä oikeaoppisesti hoitaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ja niin se myös on.

Vierailija
33/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini Piian päivitetty versio on se, kun antaa Thaimaasta tuodulle katalogivaimolle etunimen Sini.

Vierailija
34/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteen aikaan oli paljon sellaista kuin Matto-Mikko

Joo sini-tuotteella oli Matto-Mikko ja Sinipiika.

Mikä se Sinipiika alunperin oli? Nykyäänhän se on yleinen tuotemerkki vähän kaikelle niiden tuotteille kai.

Sinipiika oli ja on edelleen lattiasieni jonka puoliskot saa puserrettua yhteen laitteen varressa olevaa kahvaa työntämällä. Puristuksen tarkoituksena on kuivata sieni ilman että se pitää esim irrottaa. 

Minusta sinipiika on edelleen sama laite. Sitä vastoin sini-tuotteella on monia muita siivousvälineitä, joiden nimissä saattaa joskus olla Sini-alkuisia nimiä.

Vierailija
35/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulsaattori?

Pulsaattori oli pyykinpesukoneen osa. Meillä mökillä oli sellainen pitkään.

Google kertoo näin: "Pulsaattori on pyykinpesukoneessa käytettävä laite, joka pyörittää pesuvettä ja liikkuu edestakaisin, auttaen irrottamaan likaa pyykistä. Toisin kuin perinteisissä pesukoneissa, joissa on pyörivä rumpu, pulsaattoripesukoneissa on keskellä pyörivä levy tai kiekko, joka synnyttää pyörteitä. Pulsaattoripesukoneet ovat usein pienikokoisia ja soveltuvat hyvin pieniin tiloihin tai mökille, joissa ei välttämättä ole vesiliitäntää"

Minun vanhemmillani oli pulsaattoripesukone 90-luvulle saakka. Se painoi kymmeniä kiloja. Se oli sähkökäyttöinen, äiti pluggasi sen saunakamarin pistorasiaan, kone oli saunan puolella. Saunan padasta äiti kaatoi kiehuvaa vettä koneeseen, lisäsi kylmää vettä sekaan sekä pesuainetta ja heitti vaatteet mukaan. Koneen käynnistys alkoi kierrättää koneen pohjasta pyörivää levyä ja vesi vaatteineen alkoi pyöriä mukana. Lopuksi äiti nosti vedestä puisella varrella vaatteen kerrallaan koneen yläreunassa olleen pienen käsikäyttöisen mankelin läpi. Kone tyhjennettiin siinä olleen tyhjennysletkun alaslaskemisella. Sauna oli pesuaikana tietenkin kylmä, siis lämmittämätön, kerrotaan se nyt vielä, ettei kenellekään jää epäselväksi. 

90-luvun alussa isä sitten vihdoin osti modernin pyykinpesukoneen. Äiti ei koskaan oppinut sitä käyttämään kunnolla, vaan minä käydessäni pesin monta koneellista pyykkiä heille. Kumpikin vanhemmistani oli 1920-luvulla syntyneitä. 

Vierailija
36/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattomikko. Tommi Rinne sitä aikoinaan mainosti mustavalkoTV:ssä pidellen puhelinluureja molemmilla korvilla: "Aina ne kyselee, lähteekö sillä Mattomikolla roskat niin helposti kuin näyttää. Kyllä ne lähtee!" Ja sitten demonstraatio jollain pienillä helmillä lattiamatolla "Kertatyönnöllä, noin!"

Vierailija
37/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä todellakin on sekä itse hökötystä että vaihtosieniä. Pellistä prässätty taittuva teline johon sieni kiinnitettiin on nyt muovia. Laite on kevyempi eikä rämise. 

On vaikea olla löytämättä tuota siivoushyllyltä. Kahta kokoa tehdään. Tässä isompi https://www.k-rauta.fi/tuote/lattiapesin-sini-iso-sinipiika-30cm-31101/…

Vierailija
38/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulsaattori?

Se on nykyään naisten seksilelu.

Vierailija
39/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuo Kaija jolta ei imu teho lopu vaikka ikää on jo 45v

Mun vaimo on jo 49 v ja tehoa on.

Piika se on sekin, vaikka onkin punakka.

Vierailija
40/40 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykysiivousoppien mukaan lakaisua ei enää tarvitse tehdä koska nihkeällä liinalla pyyhintä oikeaoppisesti hoitaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ja niin se myös on.

Näin se on, mutta itse olen kokenut tuon ekan roskienläjäyskierroksen näppärämmäksi. Tuolla konstilla voi sitten sen liinasession hoitaa vaikka seuraavana päivänä, jos ei huvita tai jaksa tehdä operaatioita heti peräkkäin. Mulla on ollut tuo systeemi käytössä jo yli neljännesvuosisadan, kotitalousalan korkeakoulutettu työkaveri opasti asiaan.