Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistoja 90-luvun alusta kaivataan!

Vierailija
08.09.2008 |

Olen tekemässä yhtä juttua yhdeksänkymmentäluvun alusta. Muistaako kukaan millaista silloin oli? Miten töissä pukeuduttiin? Mitä syötiin, esim. mikä oli vähän "parempaa ruokaa" tai "trendiruokaa"? Miten lama alkoi näkyä täällä pääkaupunkiseudulla? Mistä puhuttiin, mikä oli muotia, yleinen ilmapiiri yms. Mitä katsottiin tv:stä? Kiitos, jos autatte kaivelemaan muistin syövereitä:)!

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin skinheadit.

Vierailija
2/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuhiuksiin tuli sellainen toispuoleinen "heitto", muutoin pitkät hiukset oli usein permanentatut.

Vaatteina usein korkeavyötäröiset farkut (yleensä kapealahkeiset mutta jossain vaiheessa oli muotia myös tosi leveät lahkeet). Moni käytti myös voimakkaasti kuvioituja kauluspaitoja. Kenkinä oli monella ruskeat tai mustat ns. collegekengät.

Tytöillä oli koululaukkuna sellainen nahkainen salkku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten oli trikoot ja sallaiset sukat rytyssä.

Vierailija
4/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvaatteista en tiedä, mutta jakkuja ja suoria housuja yms. pidettiin kauppiksessa päivittäin. Ainakin nuorilla pk-seudun ulkopuolella ulkonasyöminen esim. vasta alkoi yleistyä tuolloin. Internet teki vasta tuloaan taviksille (uskomatonta, mutta totta) ja kännykät sitten vähän myöhemmin.

Pidettiin vielä yllä illusiota menestyksestä, monet kaatui ns. suorilta jaloilta.

Koneen akku loppuu, sori.

Vierailija
5/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakut oli tosiaan lukioikäisilläkin käytössä ja niissä oli tietty olkatoppaukset. Samoin kevät/syystakkeina pidetiin mm. pitkiä takkeja ja joillakin oli sen päällä ikään kuin harteilla sellainen mummohuivi.

Kaunarit alkoi tulemaan joskus 90-91.

Discoon laitettiin microshortsit ja valkoinen röyhelöpaita (molemmat tuli myöhemmin uudestaan muotiin) tai sitten suorat housut ja jakkuu (apua!).

Ravintolassa juotiin lonkeroa.

Noihin aikoihin muuten tekno oli ihan uusi juttu.

Vierailija
6/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi vaan mut en tiedä mistä maalta toi yksi oli joka sano, et skinheadit oli muka muotia, ne ei kyllä koskaan ole ollut muotia ainakaan pääkaupunki seudulla..

Vierailija
7/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Internet alkoi yleistymään ainakin opiskelijapiireissä mun mielestä vuonna 1994, silloin taisi olla yliopiston mikroluokissa koneissa ekat mosaic-merkkiset selaimet.

Silloin oli tosi vähän sellaisia kivoja baareja, joissa saattoi juoda drinksun, lasi viiniä ja syödä jotain pientä. Oli vaan joko ihan ruokaravintoloita, diskoja/yökerhoja ja sitten ihan kauheita räkälöitä. Esimerkiksi lasipalatsin yläkerrassa oli joku karsea alebaari, ikkunatkin oli peitetty mustalla muovilla.

Helsingissä ainakin opiskelijat kävivät Pam Pamissa, joka oli ihan legendaarinen ja jossain vaiheessa Kynä oli suosittu. Samoin Kappeli ja Häppäri. Strindberg avattiin joskus 1994 ja se oli jotain aivan uutta ja hienoa. Samoihin aikoihin alkoi tulla näitä ketjupubejakin, William K:ta ja sitten Vastarannan kiiski. Aiemminhan kaikista baareista sai vain suomalaisia oluita, Angle poikkeuksena.

Lonkero oli suosittu juoma ja joissain baareissa piti maksaa 50 penniä tai markka ekstraa jos halusi jäitä. Outoa. Bottalla oli vielä lauluiltoja, ne kyllä taisi loppua joskus 1991 tai niillä main.

Grunge-tyylihän oli suosittua, Nirvana oli suosittu ja Smells like teen spirit. Sitten siitä vähän myöhemmin tuli Blur, Oasis, Stone Roses, Pulp. Bon Jovi oli Ruisrockissa 1995.

Vierailija
8/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin Aleksilla pankissa töissä niin kuin kaikki ystävät, tuttavat ja naapurit, ihan sama mikä koulutus takana niin kaikki oli pankissa tai pankkiiriliikkeessä töissä. Siltä siis tuntui omasta näkövinkkelistä.

Töissä meillä oli esim. kapea musta hame, polvet näkyi, joko bleiseri tai ainakin neule/neuletakki, jossa kullanvärisiet kiiltävät napit. Tukka sidottu ponnarille ja siinä joku iso musta samettirusetti tai iso donitsi. Mulla oli jopa turkisdonitsi, ou jee. Valkoisissa paitapuseroissa oli jättisuuret kaulukset, jotka laitettiin bleiserin tai neuleen päälle. Helmikoruja käytettiin paljon. Muistan myös lyhyet sortsit bleiserin kanssa, siis talvella (!), mustaa kaikki, myös sukkahousut.

Pankkimiehillä oli aina puku, meklareilla valkoiset paidat, näyttävät solmiot ja olkaimet. Mainostoimistolaiset pukeutuivat räväkämmin ja vapaammin.

Töitten jälkeen käytiin esim. Königissä Mikonkadulla.

1992 alkoi ekat isot saneeraukset pankeista ja se aika oli kauheaa, sekä työttömiksi joutuville että työpaikkansa pitäneille. Asuntojen hinnat laski kuin lehmänhäntä ja pakko oli myydä, jos jäi työttömäksi. Pahimmassa tapauksessa myytiin asunnot ja velkaa jäi sittenkin. Moni oli takaajana muitten lainoissa, ja siitä alkoi monen velkavankeus, joka kaikilla ei ole päättynyt vieläkään. Voittajia olivat ne, joilla oli varmat tulot ja mahdollisuus ostaa asunto/asuntoja ilman edellisen myymistä.

Tässä nyt jotain muisteluita.

Vierailija
9/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mannekiinit näyttivät (ja luultavasti olivatkin) narkkareilta.

Laman aikana muuten tehtiin vähemmän itsemurhia, niiden buumi tuli vasta kun hidas nousu alkoi.

Vierailija
10/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse silloin opiskelija ja jotenkin elin irralaan todellisuudesta. Vähemmän ihana kyllä toi konkurssiaaltomuisto. Muistatteko katukuvasta, kun liiketiloja oli yhtäkkiä kauheasti tyhjillään? Muistatteko mitä firmoja tai kauppoja olis stadista menny konkkaan tai lopettanu? Muistatteko puhetyyliä tai ilmauksia tms...kaikki kelpaa. Lisää muistoja, please!

ap

Vierailija
11/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullakin tuli mieleen vaan permanentti, sivutöyhtöjakaus ja ne nepparibodyt korkeavyötäröisissä farkuissa :D Sekä New Kids On The Block!

Vierailija
12/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli oli ihan siinä keskustassa mut muistan ajatelleeni, että senkin vei lama... liiketila oli mun mielestä pitkään tyhjänä.

Levikset tuli ainakin "maalla" muotiin tuossa 90-luvun taitteessa, koska 80-luvun lopussa ei mun muistin mukaan kukaan leviksistä puhunut. Ainakaan meidän kulmilla keskisuomessa.

Hiphop näkyi puheessa ja pukeutumisessa, eiks nuo "hey jou" - ja "give me a five" -jutut tulleet juuri 90-luvun alussa... vai jo aikaisemmin?

Vierailija
13/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse silloin opiskelija ja jotenkin elin irralaan todellisuudesta. Vähemmän ihana kyllä toi konkurssiaaltomuisto. Muistatteko katukuvasta, kun liiketiloja oli yhtäkkiä kauheasti tyhjillään? Muistatteko mitä firmoja tai kauppoja olis stadista menny konkkaan tai lopettanu? Muistatteko puhetyyliä tai ilmauksia tms...kaikki kelpaa. Lisää muistoja, please!

ap

"Artisti maksaa", "Nyt sattui Juhaa leukaan" jne.

Vierailija
14/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömiksi? Pankit nyt ainakin, mutta muita?

ap

Vierailija
15/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk-yritysten väki jäi siten myös työttömiksi. Työttöminä oli julkisen sektorin työntekijöitä, kuten hoitajia, varmaan paljon opettajiakin. Duunareille ei riittänyt työtä, ei rakennettu, ei remontoitu.

Muuten, AMK:t keksittiin tuohon aikaan.

Vierailija
16/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mulla on sellainen mielikuva, että ne tulivat jotenkin räikeämmin katukuvaan tuolloin?

Vierailija
17/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(en tiedä onko enää)

Ja niissä bailattiin juoden colaa (kännit vedetty ennen discoon menoa)

Päällä oli leveälakkeiset farkut ja neulepusero (!) joku löysä, tummansininen, pesikanvärinen tms. Hemaisevaa!

Ja hiukset kiharoilla ja etu"töyhtö" mahdollisimman korkea ja hiuslakkaa todella runsaasti!

Vierailija
18/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on ihan loistoketju! Monet noista asioista,jotka mainitaan järkkyinä, on mulle ihan "ai mikä siinä on vikana" :D :D Esim kaulukset jakun päällä - niin, daah? Ja miksei voi diskoon laittaa suoria housuja ja jakkua? Oikeasti, mähän opin tässä valtavasti uutta :D

Vierailija
19/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään ystävistäni ei ollut kesätöitä (tai ehkä yhdellä- sai sen suhteilla ja ilman suhteita ei päässyt sitten mihinkään). Niinpä kesä meni lorviessa, ilman rahaa. Mutta ei se niin haitannut kun rahaa ei ollut muillakaan. Tänäpäivänä nuoret matkustelevat paljon, mutta vuosina 92- 95 kesät vietimme kotimaassa telttaillen tai mökeillä. Ja ihan kivaa oli niinkin.

Tuon minäkin muistan että liiketiloja oli tyhjillään. Ei ollut vaatekauppoja ainakaan meidän keskikokoisessa kaupungissa. Seppälä oli ja Sokos, mutta ei sitten paljon muuta.

1991 (vai 1992) markka devalvoitiin. Muistan se hyvin kun juuri tuolloin olimme laivalla ja tax free- kaupassa oli laput, että Suomen hintoihin lisätään +10% hintalapun hinnasta.

Vierailija
20/83 |
08.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoan hinta tippui puoleen siitä mitä se oli ollut. Koulukirjoja ruvettiin kierrättämään, niitä ei saanut enää lukuvuoden jälkeen itselleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme