Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten siivotaan wc ja varsinkin pönttö oikeaoppisesti?

Vierailija
09.02.2013 |

Marttatyyliin :)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin jotain hirveää tänään. Ystäväni vaati saada auttaa muutossa pesemällä uuden kotimme vessan, ettei minun tarvi (olen viimeisilläni raskaana, kaikenlainen kumartelu tukalaa). Hän pesi sen niin, että ensin normaalisti vessaharjalla sieltä sisältä asianmukaisin ainein. No, sitten hän huuhteli vessaharjan siinä vessanvetovedessä. Tämän jälkeen hän käveli makuuhuoneeseen, jossa olin, sanomaan jotain se vetinen vessaharja lattialle vettä tiputellen. Pyysin, että mennään takaisinvessaan, ettei se vesi tipu siihen lattialle, pahoitti mielensä jo siinä ja kertoi huuhdelleensa. Sen jälkeen hän pesi sillä samalla vessaharjalla (!!!!!) koko pytyn ulkopuolelta, istuinosat, ulkopinnat, kaiken. Olen aivan sanaton. Eihän se harja siitä puhtaaksi tule, ettei siinä roiku jotain kakkakikkareita. Hän levitteli sen viemärin kaikki bakteerit ympäri uutta kotiamme tällä. Mun tekisi mieli itkeä vaan. Oksettaa. Näki ilmeeni ja totesi, että olen hullu, näinhän vessanpöntöt pestään. 

Vierailija
2/25 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olenko hullu? Olenko jotenkin koko ikäni ymmärtänyt väärin, että se harja kuuluu VAIN ja ainoastaan sinne sisäpuolelle, viemäriosaan. En pystynyt koskemaan siihen pönttöön enää millään, oksetti niin paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla IDO:n pönttö... Huomatkaa, että koko istuinosa lähtee vetämällä irti, eli ne muoviset tapit nousee, jotka pitää istuinosan paikoillaan. Kuinka moni on huomannut? Kun ottaa koko istuinosan pois, on se helpompi pyyhkiä ja sitten pääsee pyyhkimään myös pöntön reunoilta kunnolla

Vierailija
4/25 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava tieto toi IDO-vinkki! Kiitos! Ja kauhea toi vessaharjalla ympäriinsä sohiva frendi. 

Vierailija
5/25 |
18.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk. Et tosiaan ole hullu, 17. Joo, ikävä kyllä myös tuollaisia ihmisiä on olemassa, joilla ei ole mitään hajua siitä, miten siivotaan hygieenisesti ja oikein. En ole itse ihan noin pahaan toimintaan törmännyt.

Huh, kyllä mullakin palais hermot ja tulis ahdistus, jos joku sotkisi ensin kakkavedellä (vaikkei sitä näkyvää kakkaa nyt olisikaan) uuden kodin lattiat ja sitten vielä koko vessan. Kamalaa. Enkä varmaan enää ikinä kävisi kyseisen kaverin luona vessassa... En myöskään söisi mitään sen luona.

Vierailija
6/25 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä käytä samaa riepua lavuaarin ja hanan puhdistamiseen kuin millä olet pöntön pyyhkinyt.

Vierailija
7/25 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta viime kerralla kun vedin talouspaperilla sen vessanpytyn sisäreunan alta, niin sieltä tuli tosi paljon likaa, vaikka laitan sinne aina pesuainetta ja hinkkaan harjalla.

Vierailija
8/25 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oikeaoppinen tyyli menee näin:

Tarvitaan vessanpesuainetta (voi olla mitä vaan, shampookin kelpaa), toista pesuainetta suihkupullossa (saniteettisuihketta, lainmennettua etikkaa, ikkunanpesuainetta..), vessaharja, tiskiharja ja nukkaamaton liina.

-teelusikallinen pesuainetta pönttöön, rivatta harjaus vessaharjalla, huuhdellaan pönttö ja samalla harja.

-suihkastaan sitä suihkupullossa olevaa pesuainetta pöntön muille pinnoille sekä peiliin ynnä muualle jos tarve näyttää vaativan.

-Tiskiharjaa (huom. ei oo se sama harja jolla tiskataan) apuna käyttäen huuhdellan isoimmat pölyt lavuaarin reunoilta pois. Sitten tipautetaan lavuaariin myös teelusikallinen vessanpesuainetta ja pestään lavuaari tsikiharjalla. Tulppa kanssa ja hanan alapuoli ynnä muut.

-Kuivalla liinalla pyyhitään peili, pitäisi tuleman aika hieno ja nukaton. Kastelaan liina, huuhdellaan japyyhitään lavuaari mahdollisimman kuivaksi. Pyykäistään myös lavuaarin päällisiä kaakeleita, käsisuihkua ja mikä nyt näyttäisi olevan vailla pyyhkimistä.

-Loppuviimein pyyhitään pönttö ulkoa sisäänpäin. Sitten pannaan rätti pesuun.

Vierailija
9/25 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suihkutan kylppärinpesuainetta pöntön joka puolelle ja sitten kuuraan sienellä. Lopuksi huuhtelen suihkulla. Sitten sisäpuolelle WC-pesuainetta, hetken vaikutus ja harjaus vessaharjalla. Lopuksi pöntön kuivaus rätillä.

Vierailija
10/25 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Pönttöön tehokasta puhdistusainetta, en käytä wc-ankkaa mutta sellaista missä vastaava "nokka" millä saa aineen myös sinne vedentuloaukkoon. Annan vaikuttaa vartin, sitten otan vessahajan ja pesen pöntön, huuhtelen harjan käsisuihkulla.

-Suihkuttelen pöntön renkaalle ja pinnoille vessanpesuainetta, sitten pyyhin talouspaperilla. Usein myös huuhtaisen vielä lopuksi käsisuihkulla ja kuivaan pinnat (meillä molemmissa vessoissa lattiakaivo)

-Altaan pesen niin että suihkautan pesuainetta, pesen sienellä ja huuhtelen käsisuihkulla ja sitten kuivaan talouspaperilla.

-Peileihin suihkaus lasienpesuun tarkoitettua ainetta ja kuivat talouspaperilla.

Vierailija
11/25 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On netissä oikein opetusvideo aiheesta. Kannattaa katsoa.

Vierailija
12/25 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kastelen sen käsisuihkulla,jynssään harjalla+domestoksella ulko ja sisäpinnat ja sitten huuhtelen taas suihkulla.Samalla pesen lattian juuriharjalla ja kloorilla.

Vierailija
13/25 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

-wc-harjalla lasketaan istuimen vedenpintaa ja laitetaan heikosti hapan pesuaine vaikuttamaan.

-laitetaan pesuainetta tiskiharjaan jolla harjataan käsienpesuallas,samalla harjalla vettä käyttäen huuhdellaan allas

-pyyhitään punaisella mikrokuitupyyhkeellä allas

-wc-harjalla pestään istuimen sisäpuoli ja huuhdellaan

-pyyhitään istuin aloittaen ylhäältä alas päin niin että istuimen jalka pyyhitään viimeisenä, pyyhkeessä vaihdetaan puhdas puoli vetonupin jälkeen sekä istuin renkaan jälkeen tai sitten joka osion jälkeen jos se on näin helpompaa.

-lattia pyyhitään viimeisenä kostealla lattiapyyhkeellä

-käsineet ja kädet pestään ja desinfioidaan.

-unohdin alusta että oven kosketuskohdat ja valonkatkasin pyyhitään ihan ensimmäiseksi.

Vierailija
14/25 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Wc-harjalla pari kertaa ryskytystä pöntön veteen -> vedenpinta laskee

2. Wc-ankka vaikuttamaan pönttöön

3. Suihkupullosta jotain yleispesuainetta joka puolelle allasta ja pönttöä

4. Tiskiharjalla ja (keltaisella) rätillä allas puhtaaksi. Putsaa erityisesti hanan alus!

5. (punaisella) rätillä pöntön kimppuun. Yksi puhdas puoli rätistä/pinta:

- nuppi

- pöntön yläosa

- kansi

- kannen toinen puoli

- rengas

- renkaan toinen puoli

- jalka

6. Lopuksi wc-harjalla pöntön sisäpuoli, pöntön veto ja samalla harjan huuhtelu

(Sinisellä) rätillä putsataan peili, ovenkahva, valokatkasija yms pinnat. Ja ennen pöntön ja altaan siivoamista.

Mutta sitä korostettiin, että pöntön pinnoista nuppi aina viimeiseksi. Puhtaammasta likaisempaan. Nuppiin koskee kaikki, eli on pöpöisin pinnoista.

Vierailija
15/25 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pyyhitään sinisellä rätillä ovenkahvat, valokatkaisin, peili yms paikat mihin käsillä lääpitään.

Toiseksi tyhjennän roskiksen, roskat lattioilta ja kissanhiekkalaatikosta pissapaakut tai koko hiekan. Rikkaharjalla lattialle varisseet kissanhiekat myös.

(jos vaihdoin koko hiekan, tässä kohtaa laitan hiekkalaatikon likoon)

Kolmanneksi laitan wc ankan vaikuttamaan pyttyyn.

Neljänneksi haalin kaikki putelit altaan reunoilta altaaseen ja pyyhin altaan reunat LIDLin kertakäyttö puhdistusliinoilla, kolme riittää. Huuhtelen putelit ja sijoitan takaisin altaan reunoille. Pesen altaan kiinnitäen erityista huomiota hanan alapuoleen, tulppaan ja viemäriaukon ritilään. Heitän kertakäyttöliinat roskiin.

Viidenneksi käyn pytyn kimppuun. Edelleen niitä LIDLin kertakäyttöliinoja käyttäen pyyhin pytyn ylhäältä alaspäin, ensin nuppi ja kansi, vesisäiliön kyljet, pytyn kansi jne.. Pyyhin myös pytyn viereisen seinän ja patterin, sillä perheen urospuolisilta aina roiskuu kusitippoja pitkin seiniä, yöks.

Harjaan pytyn wc harjalla, jossa on erillinen pikkuharja sitä vedentuloreunusta varten. Vedän vessan ja siinä samalla huuhdon sen harjan.

(pesen ja huuhtelen kissanhiekkalaatikon)

Viimeisenä pyyhin lattian ja vaihdan puhtaat käsipyyhkeet.

Vierailija
16/25 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin Pipsa, aivan turhia liikkeitä ja vääriä menetelmiä.

Ei uskoisi siivouksen ammattilaiseksi.

Vierailija
17/25 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin Pipsa, aivan turhia liikkeitä ja vääriä menetelmiä.

Ei uskoisi siivouksen ammattilaiseksi.

Vierailija
18/25 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Wc-harjalla pari kertaa ryskytystä pöntön veteen -> vedenpinta laskee

2. Wc-ankka vaikuttamaan pönttöön

3. Suihkupullosta jotain yleispesuainetta joka puolelle allasta ja pönttöä

4. Tiskiharjalla ja (keltaisella) rätillä allas puhtaaksi. Putsaa erityisesti hanan alus!

5. (punaisella) rätillä pöntön kimppuun. Yksi puhdas puoli rätistä/pinta:

- nuppi

- pöntön yläosa

- kansi

- kannen toinen puoli

- rengas

- renkaan toinen puoli

- jalka

6. Lopuksi wc-harjalla pöntön sisäpuoli, pöntön veto ja samalla harjan huuhtelu

(Sinisellä) rätillä putsataan peili, ovenkahva, valokatkasija yms pinnat. Ja ennen pöntön ja altaan siivoamista.

Vierailija
19/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei auta sitten kuin käydä naapurissa vessassa tästälähtien.

Vierailija
20/25 |
22.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koin jotain hirveää tänään. Ystäväni vaati saada auttaa muutossa pesemällä uuden kotimme vessan, ettei minun tarvi (olen viimeisilläni raskaana, kaikenlainen kumartelu tukalaa). Hän pesi sen niin, että ensin normaalisti vessaharjalla sieltä sisältä asianmukaisin ainein. No, sitten hän huuhteli vessaharjan siinä vessanvetovedessä. Tämän jälkeen hän käveli makuuhuoneeseen, jossa olin, sanomaan jotain se vetinen vessaharja lattialle vettä tiputellen. Pyysin, että mennään takaisinvessaan, ettei se vesi tipu siihen lattialle, pahoitti mielensä jo siinä ja kertoi huuhdelleensa. Sen jälkeen hän pesi sillä samalla vessaharjalla (!!!!!) koko pytyn ulkopuolelta, istuinosat, ulkopinnat, kaiken. Olen aivan sanaton. Eihän se harja siitä puhtaaksi tule, ettei siinä roiku jotain kakkakikkareita. Hän levitteli sen viemärin kaikki bakteerit ympäri uutta kotiamme tällä. Mun tekisi mieli itkeä vaan. Oksettaa. Näki ilmeeni ja totesi, että olen hullu, näinhän vessanpöntöt pestään. 

Karmeaa. Mutta tiedätpä nyt, mitä hänen siistin näköisessä kodissaan tapahtuu ja toimit sen mukaan. En uskaltaisi syödä kamusi luona mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi