Miten teette uunilohen?
itse tähän asti aika lailla vaan suola, sitruunapippuri+ tillilinjalla, joskus pestokastiketta. Mutta kertokaa mitä laitatte lohen päälle.?
Kommentit (7)
Tällöin ei kaipaa juuri muita mausteita kuin suola ja valkopippuri.
Toisinaan laitan purkin smetanaa, purkin kermaa, reilusti sitruunamehua, tilliä, suolaa ja valkopippuria sekaisin ja lohen päälle. Tosi hyvää!
Jos muistan niin laitan suolan pari tuntia ennen uuninlaittoa, jääkaappin siis suolaantumaan. Pippuria ja tilliä ja puolen tunnin uunissaolon jälkeen kermaa perään niin siitä muodostuu kastike.
Tai sitten purkki kermaa, purkki smetanaa, sitruunamehu, suolaa, pippuria, tilliä ja tämä kuorrute kipataan lohen päälle
Lohihan on runsasrasvainen kala muutenkin joten en kyllä noita kumpaakin siihen vielä lisäksi tunkisi.
Milloin mitenkin, joko ihan sitruuna/tilli/purjolinjalla tai sitten jotakin mieleistä tuorejuustoa pintaan.
Herkuinta on kyllä sitruunanmehulla ja purjolla ja vuokaan mukaan myös porkkanaa ja sitten tekee erikseen hollandaiskastikkeen.
Suolaan lohen etukäteen, ennen uuniiin laittoa levitän wasabitahnaa pintaan. Syksyllä raastan joskus tuoretta piparjuurta mausteeksi. Tai wasabi-smetanakuorrutekin toimisi varmasti.
Ihan samaa sarjaa sekin.
Okei noilla smetanalla ja kermalla tulee hyvää, niihin sekoitan reilusti purjoa. Mössö pinnalle ja uuniin.
Toinen versio on suolaa, valko-, musta, rose- ja viherpippuria myllystä tai morttelilla melko reilu määrä kalan pintaan. Uunivuokaan kalan vierelle myös kasviksia, joiden päälle himppu öljyä ja suolaa. Kasvikset saa kalasta rasvaa ja tulevat oikein maukkaiksi.
Minä olen kurkkuani myöten täynnä sitruuna-suola-tilli-kalaa. En koskaan tee sitä, vaikka sillä tietenkin tulee hyvää peruskalaa.
Tuorejuustojakin on erilaisia ja vaikken aika ajoin syötynä tuhtia rasvaista apetta vierastakaan niin en siltikään lohen päälle iskisi sekä kermaa että smetanaa.
Se ei yksinkertaisesti kaipaa niitä kumpaakin, lohi on niin rasvainen kala muutenkin, ikävää jos se saa sinut vetämään hernukan nenuun.
nyt olen ihastunut savustettuun loheen ja ostetaankin sitä nykyään useimmiten, uuniin vain se ja perunoiden kanssa syödään