Arvostettiinko lähihoitajia enemmän, kun koulutus oli vielä terveydenhoito-oppilaitoksissa?
Kommentit (25)
nykyäänhän lähiksiä valmistuu kirjekursseilta ja työvoimakoulutuksena.
Ja silloin terveydenhoito-oppilaitoksesta. Olisko siirtynyt ammattioppilaitoksiin silloin kun tuli ammattikorkeakoulut?
Minäkin sain arvostusta kehitysvammaistenhoitajana, mutta nyt kun olen päivittänyt tutkinnon lähihoitajaksi, saan lukea tältäkin palstalta vaikka mitä sontaa koulutuksestani ja älystäni tai sen puutteesta.
ainakin: apuhoitaja (myöhemmin perushoitaja), vajaamielishoitaja (myöhemmin kehitysvammaistenhoitaja), lastenhoitaja, päivähoitaja, kodinhoitaja, kuntohoitaja, hammashoitaja...
Lähihoitajaksi pääsee opiskelemaan todella helposti, se on totta, ja siksi alalle hakeutuu myös vähän "epämääräisiä" ihmisiä. Mutta suurin osa on ihan tavallisia ja ihmisiä jotka hoitavat työnsä hyvin. Lähihoitaan työ on sellaista, että sitä voi tehdä monessa eri paikassa, ja jos on hyvä työssään tai tekee paljon yövuoroja palkkaa voi saada todella hyvin (siihen nähden että melkein kuka tahansa voisi alkaa lähihoitajaksi).
Monia jostain syystä sieppaa se, että itse tienaa omasta mielestään paremmassa ammatissa (vaikka kirjanpitäjänä) vähemmän mitä lähihoitaja.
Lähihoitajaksi pääsee opiskelemaan todella helposti, se on totta, ja siksi alalle hakeutuu myös vähän "epämääräisiä" ihmisiä. Mutta suurin osa on ihan tavallisia ja ihmisiä jotka hoitavat työnsä hyvin. Lähihoitaan työ on sellaista, että sitä voi tehdä monessa eri paikassa, ja jos on hyvä työssään tai tekee paljon yövuoroja palkkaa voi saada todella hyvin (siihen nähden että melkein kuka tahansa voisi alkaa lähihoitajaksi).
Ei koulutukseen pääse helposti. Hakijoita on aina moninkertainen määrä paikkoihin nähden. Eikä kaikista työhön ole. Ei todellakaan.
Monia jostain syystä sieppaa se, että itse tienaa omasta mielestään paremmassa ammatissa (vaikka kirjanpitäjänä) vähemmän mitä lähihoitaja.
Toisella kerralla vasta pääsin. Pääsykoe (päivän kestävä) oli haasteellinen. Minulla on kaksi aiempaa hoitoalan tutkintoa, lukion päättötodistus (hyvä) ja pitkä työkokemus takana. Ei ole helppo päästä koulutukseen eikä sinne kuka tahansa pääse. En tiedä miksi joku tällaista valhetta levittää.
tulee varmaan siitä, että kovin moni ei haluaisi itse siihen koulutukseen. Itse en ainakaan haluaisi, ja on vaikea kuvitella, että jossain olisi niin paljon ihmisiä, jotka haluavat, että tuhannet koulutuspaikat vuosittain täyttyisivät. Se työhän on ihan kamalaa.
"Se työhän on ihan kamalaa."
vai se taisi olla tarkoituksesikin?
Helppous päästä lähihoitajaksi perustuu siihen, että tiedän monien päässeen alalle aika helposti. Jos hakee ns. perinteisen väylän eli yhteishaun kautta voi olla vaikeampaa, mutta kun lähihoitajaksi voi opiskella monella tapaa (oppisopimus, aikuiskoulutus, sekä uudelleenkoulutus jne.) Ja eri oppilaitoksissa varmasti myös eroja miten helppo/vakea päästä.
Ennen vai jälkeen perushoitaja-tittelin vaihtamista hienompaan lähihoitajaan?
Itse olen valmistunut lähihoitajaksi vanhasta sosiaali- ja terveysalan oppilaitoksesta. Käsittääkseni kaikilla on samat vaatimukset tutkinnon suhteen, tai ainakin oli vajaat parikymmentä vuotta sitten kun aloitin opiskeluni.
koulutuksia jne. ei todellakaan lähihoitaja VASTANNUT noita koulutuksia,itse olen perushoitaja ja opinnot täysin sairaanhoidollista toisin kuin silloisilla lähihoitajilla vain pintaraapaisu,eihän heitä aikoinaan edes palkattu sairaalaan,ainoastaan geriatriselle.
terveisin thorax kirurgisella vuodeosastolla työskennellyt perushoitaja
koulutuksia jne. ei todellakaan lähihoitaja VASTANNUT noita koulutuksia,itse olen perushoitaja ja opinnot täysin sairaanhoidollista toisin kuin silloisilla lähihoitajilla vain pintaraapaisu,eihän heitä aikoinaan edes palkattu sairaalaan,ainoastaan geriatriselle.
lähihoitajaksi. Ei ennen perushoitajille opetettu lähestulkoonkaan kaikkia niitä asioita, jotka nyt täytyy osata.
joku mainitsi,että ennen vanhaan lähihoitajaa vastaavia koulutuksia jne. ei todellakaan lähihoitaja VASTANNUT noita koulutuksia,itse olen perushoitaja ja opinnot täysin sairaanhoidollista toisin kuin silloisilla lähihoitajilla vain pintaraapaisu,eihän heitä aikoinaan edes palkattu sairaalaan,ainoastaan geriatriselle.
ihan miten vaan, terveisin teholla työskentelevä lähihoitaja
ja uusi lähäri koulutus on ihan eri kuin se 20v sitten tuutista tullut,joita ei siis palkattu
t.perushoitaja
ei teholla ole nykyaikana lähäreitä ja uusi lähäri koulutus on ihan eri kuin se 20v sitten tuutista tullut,joita ei siis palkattu
t.perushoitaja
osastonhoitajalle vai kenelle mä meen tän "faktan" kertoon?
teho-osaston lähihoitaja
Ennen vai jälkeen perushoitaja-tittelin vaihtamista hienompaan lähihoitajaan?