Voisiko VR käyttää järkeä noissa asemien laiturinäytöissä?
Helsingistä Jyväskylän kautta Kuopioon menevä juna. Suuri osa matkustajista on menossa Jyväskylään, mutta näytöissä ei lue lainkaan Jyväskylää. Sen sijaan näyttöihin on ihan turhaan tungettu Tampereen perään Tammerfors!
Kummastakohan on matkustajille enemmän hyötyä: siitä, että näytössä lukee Tammerfors vai siitä, että näytössä lukee Jyväskylä? Siis ihan oikeasti, kun näyttötila on rajallinen, niin olisiko syytä käyttää järkeä?
Kommentit (12)
Onhan siellä Helsingin ja Kuopion välillä varmasti paljon muitakin väliasemia kuin Jyväskylä. Jos se tila on niin rajallinen, niin reilu peli kaikille: pelkästään pääteasema näkyviin.
Mutta mutta Onhan siellä Helsingin ja Kuopion välillä varmasti paljon muitakin väliasemia kuin Jyväskylä. Jos se tila on niin rajallinen, niin reilu peli kaikille: pelkästään pääteasema näkyviin.
No tiedoksi sinullekin, Jyväskylä on maakuntakeskus ja yli 130 000 asukkaan kaupunki, ei pieni väliasema.
Onhan siellä Helsingin ja Kuopion välillä varmasti paljon muitakin väliasemia kuin Jyväskylä. Jos se tila on niin rajallinen, niin reilu peli kaikille: pelkästään pääteasema näkyviin.
Helsingistä pääsee junalla esimerkiksi Kuopioon kahta eri kautta. Kumpaa kautta mennään, on oleellinen tieto, ettei joku hyppää Kuopion-junaan luottaen, että meneehän se tälläkin kertaa Kouvolan kautta.
Mutta mutta Onhan siellä Helsingin ja Kuopion välillä varmasti paljon muitakin väliasemia kuin Jyväskylä. Jos se tila on niin rajallinen, niin reilu peli kaikille: pelkästään pääteasema näkyviin.
No tiedoksi sinullekin, Jyväskylä on maakuntakeskus ja yli 130 000 asukkaan kaupunki, ei pieni väliasema.
Itse taidat samalla logiikalla sitten olla jyväskyläläinen? Katsos kun ei se Jyväskyläkään ole mikään maailman napa. Ihan yhtä tärkeitä niille muillekin väliasemille jääville on heidän pysähdyksensä. Eikä ne ihmiset tosiaan ole kaikki paikkakuntalaisia vaan todella paljon jää pois meitä, jotka jatkamme joltakin asemapaikkakunnalta edelleen sinne syvemmälle maakuntaan.
ihmiset oppisi lukemaan junan numeroita jotka näkyy niin näyttötauluissa kuin myös matkalipussa :)
Tampereelta matkaa junia moneen eri suuntaan. Samoin Kouvolasta. Siksi nämä asemat mainitaan (risteysasemia).
Helsingistä pääsee junalla esimerkiksi Kuopioon kahta eri kautta. Kumpaa kautta mennään, on oleellinen tieto, ettei joku hyppää Kuopion-junaan luottaen, että meneehän se tälläkin kertaa Kouvolan kautta.
Eli siis Kuopioon mennään sekä Tampereen kautta että Kouvolan kautta. Se sitten selittääkin, miksi aikataulunäytössä on lisäselvennyksenä Tampere. Jyväskyläläisten täytyy vain muistaa, että silloin kun Kuopioon mennään Tampereen kautta, niin pääsee myös Jyväskylään. Jos mennään Kouvolan kautta, niin ei ole Jyväskylään pääsyä.
Kun tosiaan se aikataulunäyttö on rajallinen, niin ei siihen voi tunkea kaikkia mahdollisia väliasemia, vaikka kyseessä olisi suuri ja mahtava Jyväskylä. Se Tampere riittää ihan hyvin osoittamaan, mitä kautta mennään.
Ei mua kiinnosta opetella junan numeroita ulkoa. Kyllä ne pääpaikkakunnat pitäisi näkyä infotauluissa, en kyllä odota että jokainen kylä radan varrella tai vaikka viidenkymmenen kilometrin päässä radasta mainitaan. :-)
Helsingistä pääsee junalla esimerkiksi Kuopioon kahta eri kautta. Kumpaa kautta mennään, on oleellinen tieto, ettei joku hyppää Kuopion-junaan luottaen, että meneehän se tälläkin kertaa Kouvolan kautta.
Eli siis Kuopioon mennään sekä Tampereen kautta että Kouvolan kautta. Se sitten selittääkin, miksi aikataulunäytössä on lisäselvennyksenä Tampere. Jyväskyläläisten täytyy vain muistaa, että silloin kun Kuopioon mennään Tampereen kautta, niin pääsee myös Jyväskylään. Jos mennään Kouvolan kautta, niin ei ole Jyväskylään pääsyä.
Kun tosiaan se aikataulunäyttö on rajallinen, niin ei siihen voi tunkea kaikkia mahdollisia väliasemia, vaikka kyseessä olisi suuri ja mahtava Jyväskylä. Se Tampere riittää ihan hyvin osoittamaan, mitä kautta mennään.
Sinun logiikan mukaan Kouvolan kautta Kuopioon menevässä junassa, Kuopio on ihan turha kun oikea päätepysäkki onkin vaikka Kajaani.
Ei mua kiinnosta opetella junan numeroita ulkoa. Kyllä ne pääpaikkakunnat pitäisi näkyä infotauluissa, en kyllä odota että jokainen kylä radan varrella tai vaikka viidenkymmenen kilometrin päässä radasta mainitaan. :-)
Vaikea tuollaista valitusta on ymmärtää sellaisen, joka joskus joutuu jopa vaihtamaan junaa matkalla. Ei lue yhtään mitään mun määräasemastani näytöissä silloin, kun ekaan junaan menen. Oon jopa osannut mennä ihan oikein junaan, josta aikataulunäytössä luki Pieksämäki eikä mitään Tampereesta.
Jos se junalla matkustaminen on noin vaikeaa eikä osaa ostaa lippua etukäteen, josta sen junan numeron näkisi, niin se on voi voi.
Jos ihminen olisi järkevä ja looginen olento, näyttötätaulussa olisi samat tiedot kuin matkalipussa: matka, lähtöaika ja junan numero. Jos piletissä lukee Helsinki-Kauhava, 9.2.2013 klo 15.30, S53, niin mihin kukaan tarvitsee tietoa, että mennään Tampereen ja Seinäjoen kautta?
Jos ihminen olisi järkevä ja looginen olento, näyttötätaulussa olisi samat tiedot kuin matkalipussa: matka, lähtöaika ja junan numero. Jos piletissä lukee Helsinki-Kauhava, 9.2.2013 klo 15.30, S53, niin mihin kukaan tarvitsee tietoa, että mennään Tampereen ja Seinäjoen kautta?
Kun niitä Tampereen junia on muillakin numeroilla kun sillä Kauhavan junalla. Helsingissä on sellaiset lipunmyyntijonot että sun pitäisi mennä tuntia aikaisemmin asemalle jos haluaisit asemalta ostaa lipun. Netistä tai junasta on paljon kätevämpää.
Sieltä infotaulusta olisi mukava bongata helposti se seuraava tampereen juna eikä loputtomia numerovaihtoehtoja eri puolille Suomea.
Ja kyllä matkustajat ymmärtävät ettei siihen infotauluun mahdu kaikki, mutta kun ne muutettaisiin yksikielisiksi niin mahtuisi puolet enemmän tietoa. Viranomaisten on tietenkin vaikea ymmärtää että ne info-taulut on matkustajia varten. Ilman infotaulua on paljon hitaanpaa löytää oikea laituri.Niitä laitureita on Helsingissäkin parikymmentä.
Olen samaa mieltä, mutta täsmennän että näytöistä ei vastaa VR vaan Liikennevirasto. Monella suomalaisella on väärä käsitys, että kaikesta rautatieliikenteeseen liittyvästä vastaa VR ja kaikesta lentoliikenteeseen liittyvästä Finnair.