Sosiaalisuudesta: olenko outo?
Asun ulkomailla ja tunnen huonoa omatuntoa etten pidä yhteyttä Suomen sukulaisiini.
En ole facessa, ja jotenkin tuntuu siltä ettei ole mitään uutta kerrottavaa vaikka viikottaisiin sähköposteihin- elämme niinkuin ennenkin, ihan tavallista elämää.
Olenko epäsosiaalinen? Rakastan kovasti Suomen sukulaisiani, mutta tuntuu että livun pois pikkuhiljaa.
Onko face ainoa vaihtoehto?
Kommentit (5)
on juuri kysymys. Omista vanhemmista ja sisaruksista, plus muista rakkaista.
Skype on jäänyt myös, kun ei olla arkipäivän asioista yhteydessä tuntuu vaikealta keksiä puheenaiheita.
Olen siis asunut ulkomailla kohta 20v, käymme Suomessa noin 3v välein.
Kaipailen, ja tunnen syyllisyyttä etten ole aktiivisempi. En silti osaa tehdä asialle mitään konkreettista.
eihän facebookissa ole pakko olla itse millään lailla aktiivisesti päivittämässä ja postaamassa. Mutta sen avulla pysyt ainakin paremmin ajantasalla sukulaistesi ja tuttaviesi elämästä. Ei siis kannata vetää mitään suorituspaineita facebookin käyttöön liittyen.
Sehän tuossa on, että kun elämä tietyssä pisteessä alkaa olemaan vain sitä normaalia arkea, niin yhteydenpidon mielekkyys ikään kuin vähenee. Olen huomannut saman omien sukulaisteni ja ystävien kanssa. Järjestetään sitten vain kerran vuodessa joku get-together jolloin päivitetään tärkeimmät kuulumiset ja jatketaan siitä mihin viimeksi jäätiin. Asun siis Suomessa mutta sukulaiset ja lapsuuden/nuoruuden ystävät sijaitsevat maantieteellisesti hajallaan joka tapauksessa.
liian kuormittavaa ja ei ole kenellekään kivaa. Et ole outo ja facebookissa on omat kommerverkkinsä. Ihan turhaa kuluttaa energiaa tälläisiin.
pohdiskelen näitä juttuja toisinaan paljonkin ja on helpottavaa kuulla etten ainakaan suoralta kädeltä tuomittuna ole kauhean epänormaali.
Yritän silti ryhdistäytyä hieman. Ehkä minun tilanteeseeni sopii paremmin yhteissähköposti kerran kuussa tai vastaavaa.
Silti minusta on vaikeaa löytää kerrottavaa ihmisille jotka ovat läheisiä ja rakkaita, mutta kaukana. Miksi esim. kertoisin että olen ollut flunssassa heti joulun jälkeen, tai että meillä oli 12h sähkökatko ja heitin lihat pakastimesta roskiin?
Jotenkin on vaikea kertoa arkielämästä jos mitään dramaattista ei tapahdu, eletään vaan.
Mutta kiitos vastauksista ja tuesta! :)
vanhempien ja sisarusten kanssahan voisit skypellä jutella vaikka viikoittain. Facebook on kyllä tosi kätevä kaukaisimpiin sukulaisiin.