Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5,5- vuotias laski nämä laskut. Keskivertoa vai hyvä?

Vierailija
08.02.2013 |

1+1=

2+3=

6+1=

7+4=

3+8=

9+4=

7+7=

9+9=

7+9=

6+7=

8+8=

Kaikki laskut olivat oikein, numeroita oli väärinpäin kyllä, mutta laskut oikein.

Onko ikätasoista, vai voiko odottaa että matikka saattais olla helppoa koulussa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kuusivuotias poikani laskee kertolaskuja, pidän ihan normilapsena joka menee syksyllä ekalle. Ei osaa lukea.

t. toinen päikyn täti

Vierailija
22/34 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä jouduin useaan kertaan pyytämään omalle tytölleni eriyttämistä ja lisätehtäviä, ja vasta ekaluokan keväällä tyttö sai lisätehtäviä. Siihen asti junnasi muiden kanssa 1+2.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan että olisi matemaattisesti lahjakas, itse laskin samanlaisia laskuja 4 tai 5-vuotiaana, osasin laskea myös kaksinumeroisia lukuja ja osasin numerot 100:n. 7-luokasta saakka olin kuitenkin erityismatikassa ja tukiopetuksessa ja 2. asteen opinnoissa ammattikoulussa kävin 1. ja 2. vuoden matematiikan kurssit kahdesti (kun puheitani ei otettu todesta että on oppimisvaikeuksia). On toki keskivertoa nopeammin kehittynyt lapsi varmaan, mutta älä vielä päättele mitään matemaattisesta lahjakkuudesta.

Vierailija
24/34 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tuon iässä osanneet laskea nuo. Tossa iässä lapsi oppii helposti tuon tasoisi juttuja jos on kiinnostusta ja tarjotaan sopivia virikkeitä. En vetäisi mitään johtopäätöksiä kyvyistä tuon perusteella :)

Vierailija
25/34 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v ja 5v laskevat hyvin ja kirjoittavat myös. Tässä on kyse paitsi lapsen omasta kiinnostuksesta niin myös siitä miten lapsia kotona opetetaan ja kannustetaan.

Ystäväni 4v ei tunne vielä kirjaimia ja kun asiaa ihmettelin, selvisi ettei niitä ole hänelle vielä ollenkaan opetettu. Miten siis voi oppia, jos aikuinen ( tässä tapauksessa äiti siellä kotona) ei viitsi opettaa.....

Vierailija
26/34 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse oon opetellut. Se on aivan sama opetetaanko vai ei, lapsi oppii jos lasta itseään kiinnostaa.

Vierailija
27/34 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin eskarilainen saisi noihin vastaukset, mutta kymmenylitykset laskisi sormien avulla. Jos oikeasti lapsi osaisi noi ilman sormilla laskemista, eli tavallaan "näkisi" automaattisesti vastaukset noihin, niin sitten olisi erityisen lahjakas.

Vierailija
28/34 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 5-vuotias osaa kanssa tuollaisia laskuja. Luulisin että on sellainen ihan hyvä mutta ei tuleva matemaatikko taso :) Lapsen serkku osasi saman ikäisenä kerto ja laskun ja jakolaskuja.

Vaikea tietää, kun lapsi on siis vasta 5-v. Itse olin hyvä matikassa, opiskelin lääkäriksi. Vaikea tietää tuleeko pojasta sitten hyvä vai ei niin hyvä matikassa, eikä sillä niin väliä.

Vierailija
29/34 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 5-vuotias osaa kanssa tuollaisia laskuja. Luulisin että on sellainen ihan hyvä mutta ei tuleva matemaatikko taso :) Lapsen serkku osasi saman ikäisenä kerto ja laskun ja jakolaskuja.

Vaikea tietää, kun lapsi on siis vasta 5-v. Itse olin hyvä matikassa, opiskelin lääkäriksi. Vaikea tietää tuleeko pojasta sitten hyvä vai ei niin hyvä matikassa, eikä sillä niin väliä.

Vahva epäilys: olet valelääkäri.

Vierailija
30/34 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sataan etuperin ja takaperin ja laskea laskuja kaksinumeroisila luvuila. kaikki hehkuttivat mun olevan matikkanero. ala-asteella menikin hyvin, mutta myöhemmin olin pelkkä keskiverto, kirjoittaen esim. lukiossa pelkän lyhyen matematiikan. nyt olen yliopissa humanistisella alalla.

aina ei siis voi ennustaa sen avulla miten aikaisin jotain oppii. eritasoisuus tasoittuu myöhemmällä iällä. väärin on myös hehkuttaa lapsen älykkyyttä, koska silloin lapsi voi herkästi luulla, että oppii ilman työtä. sehän olisi sääli.

Vierailija
31/34 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin ala-asteen matikan olevan hälle helppoa.

Vierailija
32/34 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vahva epäilys: olet valelääkäri. "

Ei lääkiksen pääsykokeissa mitata oikeinkirjoitustaitoa. Oletko koskaan nähnyt sairaskertomustekstejä? Sisältö tärkeämpää kuin lauserankenteet. Meillä mies on se kielellisesti lahjakas ja minä matemaattinen vaikka olemmekin kollegoita :)

Vierailija
33/34 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi varmaankaan mikään matemaattinen nero ole, mutta hyvällä tavalla innostunut oppimaan. Nyt sitten pitäisi pystyä pitämään mielenkiinto yllä, jos ja kun koulutehtävät alkavat tuntua tylsiltä.

Itse olin samalla tavalla innostunut lapsena, matikka meni koulussa hyvin ja nyt on taskussa yliopistotutkinto matikka pääaineena. Opiskellessa tuli tutustuttua muutamaan "neroon", ja täytyy sanoa, että olen mieluummin tällainen "normaali".

PS. Keskiverto ei ole sama asia kuin keskimääräinen. Ainakaan matematiikassa.

Vierailija
34/34 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikätasoista, mutta eiväthän kaikki tuonikäist noita tietystikään osaa. Alkuvuodet matikka varmaan tulee olemaan helppoa koulussa, jatkosta ei tuon perusteella voi hirmuisesti sanoa. Tuskin tulee kuitenkaan suuria ongelmia matematiikan ymmärtämisessä myöhemminkään peruskouluaikana.

1+1=

2+3=

6+1=

7+4=

3+8=

9+4=

7+7=

9+9=

7+9=

6+7=

8+8=

Kaikki laskut olivat oikein, numeroita oli väärinpäin kyllä, mutta laskut oikein.

Onko ikätasoista, vai voiko odottaa että matikka saattais olla helppoa koulussa?