Unelmana rakentaa ok-talo, mutta tuttavat yrittävät estellä, miksi?
Meillä on ollut pitkään haaveena rakentaa ok-talo. Ihan alusta asti. Olemme siitä paljon puhuneet ja eläneet säästeliäästi, jotta saisimme pesämunan kokoon.
No, nyt on se tilanne, että heti kun löytyy sopiva tontti, alamme suunnitella taloa.
Mutta tosi monet tuttavat on alkaneet puhua meille talon rakentamista vastaan. Miehen parikin kaveria alkaa aina tavatessa selostaa, miten paljon parempi olisi ostaa vanha talo ja korjata sitä. Vaikka emme itse puhuisi mitään rakentamissuunnitelmista sillä kertaa, niin aina nousee tuo esille! Että ettekö te nyt voisi ostaa vanhaa taloa.
Ja nyt eilen, kun tapasin omia ystäviäni, niin yksi kysyi yhtäkkiä, että joko te rakennatte sitä taloa. Sanoin, että ei toki, kun ensin tarvitaan tontti. Tähän ystäväni, että eikö teille nyt vanha talo kävisi ja remontoisitte sitä.
Siis mikä juttu tämä nyt on? Kaikki yrittää tuputtaa meille tuota vanhan talon remontoimista. Mutta kun ei se ole meidän unelma!
Mies on rakennusalalla ja tuntee hyviä talonrakennusporukoita sekä yhden arkkitehdin ja rakennusinsinöörin, joilta voidaan tilata piirrustukset ja talon pystytys pitkästä tavarasta. Serkkuni on sähköinsinööri, toinen serkkuni lvi-asentaja. Ei siis ole heillä tarkoitus teettää ilmaiseksi vaan ihan normipalkkiot aiomme maksaa, mutta onpa valmiiksi tiedossa hyvät ammattimiehet, joiden työhön voi luottaa.
Sisustustyöt mies osaa tehdä ihan itse. Ja molemmat isämme ovat kokeneita rakentajia, heiltäkin saa tarvittaessa apua ja neuvoja.
Eli tällä taustalla mielestäni ajatus talon rakentamisesta ei ole ihan tuulesta temmattu? Eikö ystävät vaan luota, että onnistuisimme siinä?
Kommentit (47)
Kauheaa miten sosiaalinen paine Suomessa ajaa ihmiset rakentamaan sitä omaa taloa ja se saadaan perusteltua itselle jotenkin "omana unelmana".
Hankkikaa sellainen mihin rahat riittää helposti; turha jäädä velkavankeuteen sen takia, että se vaan pitää nyt saada.
Ja nykyinen kotimme on jo velaton. Mitoitetaan rakennusbudjetti sen mukaan, että voidaan tarvittaessa lyhentää lainaa palkoistakin, vaikkei nykyinen koti menisikään heti kaupaksi talon valmistuttua. Ilman, että tulee katastrofi.
Tosin ihmettelen, jos asuntomme ei menisi kaupaksi. Alue on tosi suosittu, viimeksi, kun tiedän täältä tulleen asunnon myyntiin, niin se ei ehtinyt edes lehteen. Alueella jo asuva perhe osti sen, kun halusi isompaan - ja heilläkin oli jo asunnolleen ostaja.
Kunhan ei mitään ihan älyttömiä summia aleta tavoitella, niin eiköhän tästä aina eroon pääse.
Meillä on yksi tuttavapariskunta, joka suunnittelee talon rakentamista itse. Heillä on kolme pientä lasta, ja varsinkin perheen äiti on henkisesti aivan loppu lastenhoidon kanssa. Aikovat tehdä rakennuksella mahdollisimman paljon itse, eikä ole isovanhempia tai muutakaan lastenhoitoapua. Lisäksi perheen äiti on organisointikyvyttömin ihminen, jonka tiedän. Näillä eväillä en todellakaan suosittele talon rakentamista. Miten toimii yhtälö, että perheen isän pitäisi yksin rakentaa talo ja hoitaa lapsetkin siinä sivussa kun vaimonsa vaan valittaa väsymystään eikä selviä edes kauppareissuista itse?
Tässä nyt vaan yksi esimerkki. Mutta en kyllä suosittele talon rakentamista myöskään kenellekään muulle, itse yhden rakentaneena voin todeta että se ei todellakaan ollut mitään herkkua vaikka olisi kuinka unelma. Parisuhde pysyi juuri ja juuri kasassa.
Ja on aika erikoista jos jonkun kaikista rakentajatutuista suurin osa eroaa. Minulle tulee mieleen vain yksi pari, nekin tunnen etäisesti vain. Moni tuttuni on eronnut mutta ei kukaan niitä yksiä lukuunottamatta rakentamisen aikoihin.
Me rakensimme pikkulapsiaikana itse. Eikä juuri kukaan harannut vastaan vaikka joitain ero tulee-kommentteja kuuli joiltain typeryksiltä.
Kyllä moni piti projektiamme ihan järkevänä mitä se tietysti olikin. Monen moni tuttumme on rakentanut ja osa siitä haaveilee.
Sen verran vaan sanon että pitää tehdä miten itse haluaa niin ei tarvitse muita kadehtia. On paljon ihmisiä jotka eivät halua asua ok-talossa saati rakentaa sellaista itse.
Minulle okt-asumistakin tärkeämpää on asua kodissa jossa kaikki on siten kuin itse haluan. Tämä kotini on ensimmäinen sellainen, muissa on aina ollut puutteita.
aiotteko maksaa niille tutuille/sukulaisille rakennusalan ammattilaisille listahinnan mukaan?
Mulla on tuttu jolla on oma putkifirma. Hän sanoo, että pahimpia asiakkaita ovat tutut ja sukulaiset, he kun olettavat saavansa palveluita alennettuun hintaan. Juuri osallistui kaverinsa talon rakentamiseen, teki kaikki lvi-työt, ja katetta jäi jotain 3%. Samaten tunnen yhden arkkitehdin, joka kertoi, että kun kaverit pyytää häntä suunnittelemaan talon, he suostuvat maksamaan koko urakasta suunnilleen 500 euroa...
Ei voi muuta sanoa kuin että säälin serkkujasi. Lupaatte teettää työt listahinnalla, mutta loppupeleissä kuitenkin pyydätte alennettua hintaa kun kerran sukulaiset on kyseessä. Ja faktaa on, että kaikilta talonrakentajilta ne rahat loppuu ennenkuin talo on valmis.
Me olemme rakentaneet jo 2 taloa, kaveriperheet (6) yhden + kesämökkejä eikä kukaan ole eronnut. Rakentaminen on asennoitumiskysymys. Jos jotain haluaa sen myös jaksaa tehdä, kunhan alusta saakka on säännöt ja työnjako selvillä ja sitouduttu projektiin. Teillä on vielä hyvin asiat kun on osaajia suvussa. Ja nuo jotka puhuvat vanhan remontoimisesta.... huomaa etteivät he tiedä yhtään mitään!! Se se vasta on kallista ja rankkaa... Vrt - sinä aikana kun me olemme rakentaneet 2 taloa (v. 98 ja 06) yksi kaveriperhe on kunnostanut isoa perintötaloa. Ja jatkavat edelleen.... taloon on mennyt rahaa enemmän kuin meidän uuteen eikä valmista tule koskaan...
Miksi ei yhtä sellaista että se riittää?Harvalla loppupeleissä on niin paljon rahaa että voi kaiken teetättää ammattilaisilla. Suunnittelusta, hankintoihin ja rakentamiseen. Itse ei pidä niihin osallistua mitenkään. Koska on kuitenkin omatyö, perhe ja parisuhde sekä oma elämä.
talon kotona oli 4 lasta. Nyt enää 1. Ja tämäkin talo alkaa olemaan turhan suuri vaikka ihana onkin, mutta yhtä täydellinen kuin ensimmäinenkin.
Haaveilemme jo 3. "pikkutalon" rakentamisesta kunhan nuorinkin lähtee kotoa. Loppurahoilla voidaan ostaa Italiasta "kesämökki".
Ja molemmissa taloissa on tehty maksimimäärä itse (sunnittelukin), emme suostu maksamaan 35-50€/h sellaisesta mitä pystymme itse tekemään. Ja näin saamme täydellisesti toiveitamme vastaavan kodin...
aiotteko maksaa niille tutuille/sukulaisille rakennusalan ammattilaisille listahinnan mukaan?
Mulla on tuttu jolla on oma putkifirma. Hän sanoo, että pahimpia asiakkaita ovat tutut ja sukulaiset, he kun olettavat saavansa palveluita alennettuun hintaan. Juuri osallistui kaverinsa talon rakentamiseen, teki kaikki lvi-työt, ja katetta jäi jotain 3%. Samaten tunnen yhden arkkitehdin, joka kertoi, että kun kaverit pyytää häntä suunnittelemaan talon, he suostuvat maksamaan koko urakasta suunnilleen 500 euroa...
Ei voi muuta sanoa kuin että säälin serkkujasi. Lupaatte teettää työt listahinnalla, mutta loppupeleissä kuitenkin pyydätte alennettua hintaa kun kerran sukulaiset on kyseessä. Ja faktaa on, että kaikilta talonrakentajilta ne rahat loppuu ennenkuin talo on valmis.
Nämä samaiset kaverit, jotka nyt toppuuttelee rakentamista, on aina pyytämässä apua siihen ja tähän remonttiprojektiin. Ei puhettakaan, että siitä miehelle jotain maksettaisiin.
Joten tällä kokemuksella, aiomme maksaa sen, mitä he urakasta pyytävät.
Me olemme rakentaneet jo 2 taloa, kaveriperheet (6) yhden + kesämökkejä eikä kukaan ole eronnut. Rakentaminen on asennoitumiskysymys. Jos jotain haluaa sen myös jaksaa tehdä, kunhan alusta saakka on säännöt ja työnjako selvillä ja sitouduttu projektiin. Teillä on vielä hyvin asiat kun on osaajia suvussa. Ja nuo jotka puhuvat vanhan remontoimisesta.... huomaa etteivät he tiedä yhtään mitään!! Se se vasta on kallista ja rankkaa... Vrt - sinä aikana kun me olemme rakentaneet 2 taloa (v. 98 ja 06) yksi kaveriperhe on kunnostanut isoa perintötaloa. Ja jatkavat edelleen.... taloon on mennyt rahaa enemmän kuin meidän uuteen eikä valmista tule koskaan...
Miksi ei yhtä sellaista että se riittää?Harvalla loppupeleissä on niin paljon rahaa että voi kaiken teetättää ammattilaisilla. Suunnittelusta, hankintoihin ja rakentamiseen. Itse ei pidä niihin osallistua mitenkään. Koska on kuitenkin omatyö, perhe ja parisuhde sekä oma elämä.
Monet rakentaa kolme - siis rakennusalan ihmisistä.
Ensin tehdään joku pienempi talo niin halvalla kuin ikinä pystyy. Asutaan siinä max 5 vuotta ja myydään hyvällä voitolla perheelle, joka haluaa uudehkon talon, muttei itse rakentaa.
Saadaan siis myyntivoittoa, voidaan ottaa pikkuisen isompi laina uutta taloa varten. Rakennetaan uusi, isompi talo, paremmalle paikalle, paremmista materiaaleista. Myydään, kun max 5 vuotta asuttu, kunnon voitolla.
Ja sitten onkin jo rahaa rakentaa se kolmas, unelmatalo. Hulppea ja iso ja parhaat materiaalit. Mihin ei olisi ikinä ollut mahdollisuutta sillä ekalla kierroksella.
Ensiksi yleensä rakennuskulut paisuu paljon oletettua suuremmiksi.
Taloa ei saa edes heti myytyä. Monesti uusi omistaja (jos on viisas) haluaa rakennetutkimuksia, kosteusmittauksia jne, myyjän piikkiin. Jos talosta löytyy mitään niin kusessa on myyjät.
Jos se olisi noin helppoa niin kaikki tekisi niin.
Jospa olette puhuneet budjetista, ja kokeneet laskevat, että se riittää lähinnä talon runkoon...
Ensin tehdään joku pienempi talo niin halvalla kuin ikinä pystyy. Asutaan siinä max 5 vuotta ja myydään hyvällä voitolla perheelle, joka haluaa uudehkon talon, muttei itse rakentaa.
Saadaan siis myyntivoittoa, voidaan ottaa pikkuisen isompi laina uutta taloa varten. Rakennetaan uusi, isompi talo, paremmalle paikalle, paremmista materiaaleista. Myydään, kun max 5 vuotta asuttu, kunnon voitolla.
Ja sitten onkin jo rahaa rakentaa se kolmas, unelmatalo. Hulppea ja iso ja parhaat materiaalit. Mihin ei olisi ikinä ollut mahdollisuutta sillä ekalla kierroksella.
Ensiksi yleensä rakennuskulut paisuu paljon oletettua suuremmiksi.Taloa ei saa edes heti myytyä. Monesti uusi omistaja (jos on viisas) haluaa rakennetutkimuksia, kosteusmittauksia jne, myyjän piikkiin. Jos talosta löytyy mitään niin kusessa on myyjät.
Budjetointi ja rakentaminen ei todellakaan ole mitään rocket-scienceä. Tosin täytyy ottaa huomioon hintojen nousu n 10% vuodessa jos oikein kauan suunnittelee...
Joskus tosin sattuu ylläreitä esim maatöissä jos ei tee pohjatutkimusta kunnolla, tiedän 2 tonttia joissa n 15-20k€ maatyöt olikin todellisuudessa 100k€... Jos ei tuohon osaa varautua niin kusessa on.
2 vuotta kannattaa asua talossa ja kukapa heti haluaisi pois ihanasta uudesta kodista??
Tietenkin tehdään myytäessä tutkimukset - ostaja maksaa puolet, näin on käytäntö.
Kun tekeee hyvän talon niin ei tarvitse pelätä sitä 5 vuoden varoaikaa... Toki on niitä kusipääostajia jotka kuvittelee että parketin ja vessan laatatkin saa myyjän piikkiin vaihdettua...
se 2 taloa rakentanut
Meillä on ollut pitkään haaveena rakentaa ok-talo. Ihan alusta asti. Olemme siitä paljon puhuneet ja eläneet säästeliäästi, jotta saisimme pesämunan kokoon.
No, nyt on se tilanne, että heti kun löytyy sopiva tontti, alamme suunnitella taloa.
Mutta tosi monet tuttavat on alkaneet puhua meille talon rakentamista vastaan. Miehen parikin kaveria alkaa aina tavatessa selostaa, miten paljon parempi olisi ostaa vanha talo ja korjata sitä. Vaikka emme itse puhuisi mitään rakentamissuunnitelmista sillä kertaa, niin aina nousee tuo esille! Että ettekö te nyt voisi ostaa vanhaa taloa.
Ja nyt eilen, kun tapasin omia ystäviäni, niin yksi kysyi yhtäkkiä, että joko te rakennatte sitä taloa. Sanoin, että ei toki, kun ensin tarvitaan tontti. Tähän ystäväni, että eikö teille nyt vanha talo kävisi ja remontoisitte sitä.
Siis mikä juttu tämä nyt on? Kaikki yrittää tuputtaa meille tuota vanhan talon remontoimista. Mutta kun ei se ole meidän unelma!
Mies on rakennusalalla ja tuntee hyviä talonrakennusporukoita sekä yhden arkkitehdin ja rakennusinsinöörin, joilta voidaan tilata piirrustukset ja talon pystytys pitkästä tavarasta. Serkkuni on sähköinsinööri, toinen serkkuni lvi-asentaja. Ei siis ole heillä tarkoitus teettää ilmaiseksi vaan ihan normipalkkiot aiomme maksaa, mutta onpa valmiiksi tiedossa hyvät ammattimiehet, joiden työhön voi luottaa.
Sisustustyöt mies osaa tehdä ihan itse. Ja molemmat isämme ovat kokeneita rakentajia, heiltäkin saa tarvittaessa apua ja neuvoja.
Eli tällä taustalla mielestäni ajatus talon rakentamisesta ei ole ihan tuulesta temmattu? Eikö ystävät vaan luota, että onnistuisimme siinä?
tullen aniharva tuttavista on valmis auttamaan edes rahasta. Omakotitalon projaktit on niitä viheliäämpiä sim. sähkö- tai putkimiehen kannalta. Ja niin moni ammattilainen on pettynyt tuttavan puheisiin ja lupauksiin, että mieluummin kieltätyy kokonaan. Ventovieraan laskut on helpompi laittaa perintään.
Budjetit venyy ja paukkuu aina, se on fakta. Aina sattuu jotain odottamatonta, toimittaja konkurssissa tai laskettu tavara väärin.
Luulen että ystäväsi puhuvat omasta kokemuksesta tai ystäviensä kokemuksesta. He ajattelevat asiaa faktana, eikä kauniina unelmana.
t. 3 taloa rakentanut ja vain ekassa käytettiin tuttujen apuja.
Ensiksi yleensä rakennuskulut paisuu paljon oletettua suuremmiksi.Taloa ei saa edes heti myytyä. Monesti uusi omistaja (jos on viisas) haluaa rakennetutkimuksia, kosteusmittauksia jne, myyjän piikkiin. Jos talosta löytyy mitään niin kusessa on myyjät.
Budjetointi ja rakentaminen ei todellakaan ole mitään rocket-scienceä. Tosin täytyy ottaa huomioon hintojen nousu n 10% vuodessa jos oikein kauan suunnittelee...
Joskus tosin sattuu ylläreitä esim maatöissä jos ei tee pohjatutkimusta kunnolla, tiedän 2 tonttia joissa n 15-20k€ maatyöt olikin todellisuudessa 100k€... Jos ei tuohon osaa varautua niin kusessa on.
2 vuotta kannattaa asua talossa ja kukapa heti haluaisi pois ihanasta uudesta kodista??
Tietenkin tehdään myytäessä tutkimukset - ostaja maksaa puolet, näin on käytäntö.
Kun tekeee hyvän talon niin ei tarvitse pelätä sitä 5 vuoden varoaikaa... Toki on niitä kusipääostajia jotka kuvittelee että parketin ja vessan laatatkin saa myyjän piikkiin vaihdettua...
se 2 taloa rakentanut
Ikinä en maksaisi itse tutkimuksia jos ostaisin talon. Myyjän pitää todistaa että siinä ei ole mitään vikaa. Tietenkin pienimmästäkin viasta oston jälkeen lähdetään käräjille.
Kyllä siinä rahaa pitää olla. Koska kuitenkin pitää olla toinen kämppä jossa asua rakentamisen ajan. Kuka haluaisi asua rakennustyömaalla?
Me parhaillaan remontoidaan vanhaa, mutta haaveillaan uuden rakentamisesta. Ja tiedätkö mitä ap? Ei olla saatu kannustavia kommentteja kumpaankaan : D
Kun ostettiin tämä vanha rivitalon pätkä (!!) kaikki olivat että höh, mikä vika on kerrostalossa asumisessa kun pitää pois lähteä. Sitten tuli kommenttia rivaresita yleensä ja sitten vielä erityisesti tästä meidän puutalosta. Kun alettiin remontit, ensin pari makkaria ja sitten keittiö, niin tietenkin kuultiin kaikki kauhutarinat keittiöremontiesta ja keittiöfirmoista, etenkin Puustellin, mistä meidä sairaan kallis (not) ja pilipali (not) keittiö on.
Kyllä meillä aikataulut on venyneet, osin meistä johtuen ja osin valmistajista johtuen mutta ei se haittaa, kun ei ole mikään hätä kuitenkaan. Tuttuja ei olla käytetty apuna, paitsi omia isiämme tyyliin laatoittamisessa ja tapetoinnissa. Ja äitejä lastenvahteina.
Nyt kun meidän puheissa on vilahtaneet niin tontit kuin täysin avaimet käteen - talopaketit niin ei ole sitten hyvää sanottavaa kellään. Paitsi niillä, jotka ovat itse rakentaneet ja parisuhteensa säilyttäneet.
se oli niin stressaavaa, että avioliittomme ei kestänyt sitä ja pahinta oli se, että kun se talo oli valmis, olimme vieraantuneita toisistamme, eikä se talo enää tuntunut hyvältä, kun perhe ei ollutkaan enää rakas perhe vaan äiti ja lapset ja meistä vieraantunut mies, joka ei löytänyt enää paikkaansa talosta.
Kysytkö tosissaan että mitä hemmetin järkeä rakentaa kahta taloa? Sulta taitaa puuttua bisnesvainu tyystin. Onko sulla mitään käsitystä kuinka paljon jää voitolle kun rakentaa ja myy taloja?
Nimimerkillä: Neljäs talo menossa eikä kukkaroa tai aikatauluja kiristä
Kysytkö tosissaan että mitä hemmetin järkeä rakentaa kahta taloa? Sulta taitaa puuttua bisnesvainu tyystin. Onko sulla mitään käsitystä kuinka paljon jää voitolle kun rakentaa ja myy taloja?
Ensiksi kuka haluaa muuttaa koko ajan?
Toiseksi joudut ylläpitämääm kahta taloa. Kun toista rakennetaan joudut asumaan toisessa. Harvalla on käteistä talon rakennukseen. Joten joudut ottamaan velkaa.
Jos rakentamisessa tulee ongelmia voit mennä konkkurssiin.
Joudut myymään edellisen asunnon. Etkä tosiaankaan saa välttämättä sitä mitä haluaisit siitä.
Jos edellisessä asunnossa löytyy jotain vikaa se tulee todella kalliiksi. Olen sen itse nähnyt viereltä. Maksuja voi tulla toista sataa tuhatta.
Jos uudessa asunnossa on vikaa niin taas tulee ongelmia.
Jos tuo olisi kauhean kannattavaa niin rikkaat tekisivät sitä koko ajan.
On pljon parempiakin bisneksiä
Ensiksi kuka haluaa muuttaa koko ajan?Toiseksi joudut ylläpitämääm kahta taloa. Kun toista rakennetaan joudut asumaan toisessa. Harvalla on käteistä talon rakennukseen. Joten joudut ottamaan velkaa.
Joudut myymään edellisen asunnon. Etkä tosiaankaan saa välttämättä sitä mitä haluaisit siitä.
Jos edellisessä asunnossa löytyy jotain vikaa se tulee todella kalliiksi. Olen sen itse nähnyt viereltä. Maksuja voi tulla toista sataa tuhatta.
olla vuokrakämppä rakentamisen ajan - myyvät edellisen talon pois jolloi konkan vaaraa ei ole.
Kun tietää mitä rakentaa ja minne ei riski ole iso. Esim omassa kunnassani bulkkitalot hintaluokassa 350-450k€ menee edelleenkin muutamassa viikossa. Helsingin ja Espoon puolelta tulee lapsiperheitä jatkuvasti lisää ja muuttovoitto senkun kasvaa jatkossa.
Vain pessimisti näkee asiat kuten sinä. Silloin kannattaa pysyä sängyssä jos ei mitään uskalla tehdä...
se 2 taloa rakentanut joka voisi hyvinkin gryndata!
Ensiksi kuka haluaa muuttaa koko ajan?Toiseksi joudut ylläpitämääm kahta taloa. Kun toista rakennetaan joudut asumaan toisessa. Harvalla on käteistä talon rakennukseen. Joten joudut ottamaan velkaa.
olla vuokrakämppä rakentamisen ajan - myyvät edellisen talon pois jolloi konkan vaaraa ei ole.
Kun tietää mitä rakentaa ja minne ei riski ole iso. Esim omassa kunnassani bulkkitalot hintaluokassa 350-450k€ menee edelleenkin muutamassa viikossa. Helsingin ja Espoon puolelta tulee lapsiperheitä jatkuvasti lisää ja muuttovoitto senkun kasvaa jatkossa.
Vain pessimisti näkee asiat kuten sinä. Silloin kannattaa pysyä sängyssä jos ei mitään uskalla tehdä...
se 2 taloa rakentanut joka voisi hyvinkin gryndata!
Talon rakentamisessa kestää kuitenkin. 350 tuhatta ei ole paljoa rahaa. Aika surkeaksi teidän tulot tulee jos meinaat tuota hyväksi bisnekseksi.
Ota huomioon että tällä hetkellä pankkien lainahanat on menossa kiinni. Monella ei ole varaa otella lainoja. Joten tulevaisuudessa hinnat tulevat laskemaan ei nousemaan.
Asuntojen osto vuokrakämpiksikin olisi paljon tuottavampaa.
että joskus käy mielessä,että olis varmaan itsekkin pitäny ostaa vaan rempattava kämppä.
Pari vuotta on tässä projektissa jo mennyt. Mies itse on rakentanut töiden ohessa ja pari tuttua meilläkin on ollut, vastaava ja arkkitehti.
Apua oli luvassa,mutta käytännössä ihmisillä on kyllä omat kiireensä ja juttunsa.
Miehelle on ekan vuoden jälkeen ollut koko ajan vaikeempaa ja vaikeempaa raahautua hommiin. Ja koko ajan saa olla patistelemassa.
Budjettikin on pettänyt jo kertaalleen.
Siis vanhan ostaminen ja korjaaminen tulee paljon kalliimmaksi kuin oman uuden rakentaminen.
Itsellä ei pinna kestäisi mitään rakentamista, joten jouduimme ostamaan vanhan talon. Mies haluaisi joskus "rakentaa" oman. Mutta minulle se käytännössä tarkoittaisi, että talon tulisi olla "avaimet käteen" periaattella = valmiiksi sisustettu + kalustettu ja puutarhakin valmiina, eli täysin valmis.
Mutta sen sanon, että vaikka kuinka suvussa olisi AMMATTILAISIA, niin älkää käyttäkö heitä. Jos tulee riitaa, niin on huomattavasti parempi tapella ulkopuolisen firman kanssa.