Kokemuksia nenän huuhtelusta :-)
Mulla on nyt jo toinen ab-kuuri menossa poskiontelotulehdukseen. Lisäksi ostin sen sarvikuonon nenän huuhteluun.
Mutta kertokaas omia kokemuksia tuosta kannusta.
Mulle siitä ei vielä ainakaan ole tuntuvaa apua tainut olla.
Nenä on niin tukkoinen ettei suolavesi edes virtaa nenän läpi ellen ensin avaa sitä otrivinilla. Eikähän sen jälkeen tuosta huuhtelusta kai hyötyä ole, kirkas vesi tulee läpi eikä limaa irtoa.
Enkä sitäpaitsi osaa käyttää oikein koko kannua. En löydä kai oikeaa asentoa kannulle/ päälle sillä vesi menee nieluun, etenkin jos nenä on tukossa. Sitten yököttää ja oksettaa. Onko siitä muuten haittaa jos vettä menee nieluun?
Olen kait onnistunut saamaan vettä korvaankin sillä korvaa särkee toisinaan huuhtelun jälkeen.
Olenpa joskus onnistunut kaatamaan vettä silmäänkin. :-D
En tajua, miten näinkin yksinkertainen homma on mulle näin vaikeeta. :-D
Kommentit (2)
Jos nenä on kovin tukossa, niin silloin vesi tosiaan menee helposti nieluun. Jostainhan se vesi etsii avoimen kulkureitin. :) Kurkkuun valumista voi estää nenän avaamisella etukäteen ja etsimällä sopivan pään asennon. Kokeilemalla se löytyy. Ethän muuten yritä nielaista kesken huuhtelun? Myös se holauttaa veden kurkkuun.
Minulle kannumyönteinen lääkäri on sanonut, että riippuu tosi paljon ihmisestä, onko kannusta hyötyä vai ei. Itselläni hyöty on lähinnä siinä, että jos lima on kauhean paksua, huuhtelu tekee siitä hetkeksi juoksevampaa, mikä helpottaa oloa. Mutta todellakaan en sillä mitään onteloita saa huuhdottua, vaan aina on jouduttu ab-kuuriin tai punkteeraukseen.
Törmäsin muuten kerran amerikkalaiseen tutkimukseen, jossa oli tutkittu veden liikettä nenän sisällä eri mallisilla kannuilla. Monilla kannuilla (ei kaikilla) vesi kulki kohtuullisesti sivuonteloihin, mutta mikään kannu ei huuhtonut otsa- tai kitaonteloita. Että kyllä tämä kannujuttukin taitaa osittain olla vähän uskon asia.
mutta kun röörit on auki, niin menee hyvinkin.
Vaatii vähän opettelua.
Kyllä se suolavesi silti desinfioi vaikka turhalta tuntuisi.