Huuli-suulakihalkio lapsella?
Kokemuksia kenelläkään? Nyt ei niinkään kiinnosta, että "se voidaan leikata eikä jää arpea", se tiedetään jo, mutta entä muu? Puheterapia? LUUNSIIRTOLEIKKAUKSET!? Goolea osaan käyttää, mutta kokemukset puuttuvat. Meidän lapsella siis tulossa tämä vamma (onko se vamma?). Pelottaa.
Kommentit (47)
voin omakohtaisesti kertoa ihanan ja kauniin kokemukseni ensimmäisestä lapsenlapsestani. rakenneultrassa näkyi huulihalkio. se oli suunnaton järkytys tyttärelleni ja hänen miehelleen, maailma romahti yhdellä lauseella; lapsellanne on huulihalkio. siitä alkoi sopeutuminen ja odottelu uuteen tilanteeseen. silti tyttäreni perheeseen syntyi kymmenen pisteen poika. se maailman kaunein, jolla oli niin valloittava hymy.
miten rakas pieni ihminen onkaan. nyt hän on jo vuoden ja 7kk. mennä tepsuttaa miljoonaa paikasta toiseen ja toistelee sanoja minkä ehtii. upea ja niin rakas poika. kutsuu minua mummuksi ja olen aivan sulaa vahaa.
3 kuukauden iässä hänet leikattiin töölössä ja hoito oli aivan ensiluokkaista. tottakai prosessi oli meille perheenjäsenille äärettömän raskas. elimme yhdessä aamusta iltaan. päivä päivältä pikkuinen toipui ja varmasti nopsemmin kuin me aikuiset.
toivon jokaiselle halkiovauvan saaneelle onnea ja kaikkea ihanaa. oma lapsi, halkiovauva tai ei, on äärettömän rakas meille jokaiselle.
nimim. onnellinen mummu, joka ei vaihtaisi päivääkään pienen elämässä pois
Muistakaa odottajat syödä reilusti foolihappolisää jo muutama kuukausi ennen raskautta! Todistetusti vähentää huulihalkioriskiä
Serkullani (syntynyt 70-luvulla) on ollut vauvana masseva halkio kitalakea myöten. Maito kuulemma valui syödessä nenästä ulos. Jos silloisella kirurgialla sitä hoidettiin hyvin, jotkut hampaat kasvoi vinoon, mutta raudoilla ne oikesi. Taisi pari hammasta puuttuakin, mutta ei sitä huomaa, kun hampaat on raudoilla väännetty nättiin rivistöön. Pienenä oli luunsiirtoa, myöhemmin kevyttä plastikkakirurgiaa. Kyllähän sen läheltä huomaa, kun ylähuuli vetää vähän kummallisesti, mutta kokonaisuudessaan nainen on ihan nätti. Ja älyynhän se ei ole vaikuttanut mitenkään... Menestyvä juristi nykyään.
On kokemusta, itselläni on ollut suulakihalkio joka ei siis näy ulospäin. Vielä aikuisiässä on lievä r-vika.
Eräällä iäkkäänä kuolleella sukulaisellani oli reikä kitalaessa. Häntä ei koskaan leikattu koska siihen aikaan ei leikattu. Puhe oli aina työlästä ja hankala ymmärtää, mutta me tutut kyllä ymmärsimme. Se ei vaikuttanut mitään hänen syömiseen tai juomiseen.
Mikä tämä mahtoi olla, koskaan en kuullut muuta kuin että on reikä kitalaessa?
Niin no... Minulla on huuli - ja suulakihalkio Jan en kyllä sitä pysty unohtamaan koska minua ollaan kiusattu ja edelleen "nauretaan" vähän ikävän näköinen ilme naamalla..... Voimia muille jotka samaa h*lvettiä kärsii !
Jaksamista pojallesi huonoihin päiviin! Onneksi elämä yleensä tämän vamman kanssa on ihan mukavaa! Itse olen jokseenkin luovuttanut, enkä aio mennö enää leikkauksiin. Viimeisin leikkaus oli rankka ja epäonnistui. Vaikka olishan se tietenkin hyvä keino puottaa painoa, kun joutuis useamman viikon pelkkiä nesteitä nauttimaan. :D