Minkä ikäisen annat katsoa K7-lastenleffoja?
Disneyn elokuvathan ovat suurin osa K7 ja monet muut lasten piirretyt elokuvat.
Mä en anna 4 v. pojan katsoa. On herkkä ja kuvittelisin että joku Peter Pan merirosvoineen olisi hänelle pelottava. Hän aika paljon kyselee että miksi toi löi tota tai miksi sanoi noin ihan siis jostain K3-piirretyistäkin jos niissä jotain sellaista on. Muutaman K7-piirretyn on nähnyt vahingossa ja koki ainakin toisen hieman pelottavaksi.
Yksi mun kaveri oli aivan äimänä kun en tullut pojan kanssa elokuviin katsomaan K7-lasten leffaa. Meni oman 4 v. kanssa ja tuumasi ettei ole tullut mieleenkään kattoa ikärajoja.
Olenko nipo?
Kommentit (23)
ei oikein voi luottaa sokeasti koska jotkut (erityisesti vanhemmat) K3-leffat ovat aika jänniä ja liian pelottavia lapsille. Toisaalta monet K7-leffat ovat ihan ok. Eniten lapset tykkää disney juniorin piirretyistä (mainio manu, mikki hiiren kerhotalo, jake ja mikä-mikä-maan merirosvot, erikoisagentti oso)jotka on suunnattu alle kouluikäisille eikä niissä ole mitään pelottavaa ikinä. Meillä lapsi osaa itse kertoa jos tuntuu liian jännältä eikä halua katsoa jotakin.
hiljattain mietin, että jessus, kun taisi ne Eemelitkin olla maksukanavilla luokiteltu koko perheen elokuviksi, silloin kun meillä oltiin siinä iässä, että niitä ehkä jaksettiin katsoa. Mitäs olis ollut, alle 5-vuotiaana.
Nyt näkyy olevan k-7 yle areenassa.
Ei meillä olisi jaksettu 7-vuotiaana katsoa enää noita.
Aiemmin mulla oli se periaate, että 2 vuotta nuorempi voi aikuisen kanssa katsoa, mutta nyt tämän lainmuutoksen myötä on mielestäni mennyt niin höpöksi, että ihan tapauskohtaisesti arvioin kunkin elokuvan kohdalla, ja viittaan kintaalla ikärajoille.
Mutta sinä tunnet oman lapsesi, jos hän on kovin herkkä, niin ehkä on oikein vältellä vielä vähän aikaa sellaisia. Ja varsinkaan missään teatterissa, jossa varmaan eläytyy eri tavoin.
Mutta eikö sinne teatteriinkin pääse vasta 2 vuotta alle rajan?
ei voi olettaa että lapsi osaa sanoa, jos joku ohjelma on liian jännä. Aika paljon oletettu lapsen kyvystä arvioida itselleen sopivaa materiaalia. Monestihan se jännä ohjelma tempaisee lapsenkin mukaansa ja vasta jälkeenpäin voi tulla ahdistava olo tai muuten paha mieli. Moniko aikuinen pistää tv:n kiinni kauhuleffan aikana ennemmin kuin katsoo sen peittoa purren loppuun koska ei malta olla katsomattakaan ja sitten näkee painajaisia tms? Ei lapselta voi odottaa että osaisi tulla sanomaan, että tämä pelottaa, laitetaan tv kiinni.
Mä en ole aina edes hoksannut että joku ihan viattoman oloinen lastenohjelma voikin olla lapselle liian jännä vasta kun on jälkeenpäin sanonut. Esim. yksi Myyrä-dvd oli tällainen, siinä oli tarina jossa myyrä oli museossa ja siellä eläinten luurankoja.
ap
se 4 v. vanhemman kanssa, ei ollu kuulemma mitään kyselty. Kyseessä oli Niko Lentäjäpoika 2.
ap
elokuva, poika tykkää eikä ole järkyttynyt. On sanonut suoraan, että näähän on vaan piirrettyjä eikä totta, kun on kysytty, että ei kai oo liian jännä :D
en voi olettaa lapsen kertovan jonkun olevan liian jännä kun hän useinkin näin tekee? Ei todellakaan ole mitään sellaista että ohjelma tempaisisi mukaansa vaan kauhea huuto että äiti en halua katsoa, tää on liian jännä. Eikä ne ole edes mitään erityisen jänniä olleet, ihan ikäkaudelle sopiviksi soveltuvia ja hyväksyttyjä. En nyt tietenkään mitään hohtoa kokeilisisi.
Ikäraja leffaan vanhemman kanssa on -3 vuotta ikärajasta, jos oikein muistan.
Jos on K7 niin ilman vanhempaa ei alta 7 v katso, ja vanhemman kanssakaan ei alta 4-5 v katso. Ja jos on herkkä lapsi, niin vielä nostan itse vähän sitä rajaa. Videoita on tarjolla niiiiin pilvin pimein, että en oikein tajua, miksi ehdoin tahdoin tarttis näyttää liian isojen lasten leffoja.
Huolestuttavaa. Sehän on hyvä asia että lapsi kokee pelkoa, kyselee ka käsittelee sitä aikuisen kanssa.
Olen oikeasti järkyttynyt tästä holhoamisesta. Lasten pitää ulkoillakin vanhempiensa kanssa kouluikään saakka, edes omalle turvalliselle pihalle ei voi jättää.
Nyt olisi paikka miettiä milloin lapsi saa oikein kasvaa? Kasvuun kuuluu sekin että kokee epämukavia tunteita.
Mitä AP teet jos lapsesi pelkää? Niin, rauhoittelet. Ja thats it!
Voi palleroa kun näki oikein luuranko-asuja Myyrässä.
Toivottavasti tajuat itsekin nauraa itsellesi!
mutta tarkoittaako se että pitää altistaa peloille/yksinololle ja sitten rauhoitella päälle? Outo ajatus. Kyllä tässä maailmassa pelättävää/epämukavaa riittää ilman että sitä pitää ehdoin tahdoin tarjota, siitä ei ole pelkoa.
Ikärajat on eri asioille on asetettu lapsen suojelemiseksi ja ne perustuvat kyllä ihan aiheeseen. Kyllä niitä epämukavia tunteita ehtii kokea ihan riittämiin muutenkin.
ap
Voi palleroa kun näki oikein luuranko-asuja Myyrässä.
Toivottavasti tajuat itsekin nauraa itsellesi!
Sinä ilmeisesti naurat jos lapsesi kokee jonkun mielestäsi täysin viattoman asian pelottavana? Jotkut lapset pelkäävät esim. koiria, vettä, pimeää ja mitä milloinkin. Ei aikuinen aina ymmärrä mitä pelättävää jossain asiassa on, mutta lapsi kokee asiat niin eri tavoin. Mä en usko että tahallinen karaistaminen mitenkään auttaa pääsemään pelosta. Esim. kyllä jokainen järkevä aikuinen laittaa vaikka pienen yövalon pimeää pelkäävälle lapselle eikä vaan pistä huonetta pilkkopimeäksi ja sano että voi voi, koitas nyt olla pelkäämättä.
Minä esim. pelkäsin lapsena hysteerisesti ötököitä, eikä onneksi äitini pakottanut minua väkisin noukkimaan niitä maasta. Kun kasvoin isommaksi, pelko lähti itsekseen.
Mikä sinä olet nauramaan lapsen peloille? Kuulostat tosi kylmältä ja ikävältä ihmiseltä.
siis vaan kehiin jo taaperoille. Sitten vanhempi vaan selittää ja rauhoittelee lapsen sen jälkeen. That's it!
Joo, siis mielestäni lapsen ei tarvitse nähdä mitään pelottavaa televisiosta vaikka ikinä mutta pieni jännä ei kyllä haittaakaan. Pieni jännä on aika suhteellista kuitenkin. Lapselle voi selittää paljon, mutta ei se välttämättä auta herkän ja mielikuvitusrikkaan lapsen mieleen jääneeseen pelottavaan asiaan. Ikärajoista voi mielestäni joustaa kohtuudella ja lapsen persoonan tuntien. Televisiota en laita kiinni jos siellä on jotain lapsen mielestä pelottavaa mutta täysin normaalia. Selitys saa silloin riittää. Liikaa ei saa pelkoja ruokkiakaan. Ei ole kivaa jos lapsi näkee yöllä painajaisia.
Tähän asiaan ei varmasti ole mitään yhtä tyhjentävää vastausta.
Liiankin herkkä. Vaikea sanoa kuitenkaan, pitäisikö tuollaisessa tapauksessa hiukan jo siedättää. Esim. käyttää se lapsi vaikkapa eläinmuseossa, ja tosiaan keskustella näistä aiheista.
Se voi olla ylläripylläri, kun tarhassa viedään katsomaan hurjia kuolleita eläimiä ja luita.
pelko lähtee kohtaamalla pelottavia asioita jos kyseessä on esim. pelko koiria kohtaan tms. turha pelko. Pimeää ei myöskään opi sietämään jos aina vain on valoisaa. Toki lapsen karaisussa täytyy pitää järki kädessä eikä jättää lasta yksin pelon kanssa.
pelko lähtee kohtaamalla pelottavia asioita jos kyseessä on esim. pelko koiria kohtaan tms. turha pelko. Pimeää ei myöskään opi sietämään jos aina vain on valoisaa. Toki lapsen karaisussa täytyy pitää järki kädessä eikä jättää lasta yksin pelon kanssa.
ja sopivan pieninä annoksina.
Eikös tuokin luuranko-juttu ollut hyvä, että tuli noin harmittomasti esille? Siitä sitten voi keskustella, että kaikilla sellainen on, ja käydä eläinmuseossa.
Toinen vaihtoehto on kai sitten katsoa vaan niitä 3-vuotiaille sallittuja, ja jos keksii pelätä jotain niistä, niin kieltää nekin, ja odottaa milloin oikea maailma alkaa pelotella.
sitä mieltä että ikäkin tekee tehtävänsä. Minä olin pienenä tosi paljon sairaalassa keskosuuteni/sitä seuranneen sairauteni takia ja pelkäsi ihan älyttömästi röntgen-laitteita, pistämistä ja yleensä lääkärin tutkimuksia. Miten minua olisi voinut niihin karaista? Nyt aikuisena minua ei kammota tippaakaan ja tiedän kyllä aikuisia joilla on esim. piikki-kammo. pistäminen ei saa edes sykettäni nousemaan ja käyn luovuttamassa verta. Pelot tuppaavat hälvenemään itsestään. Toki jos on joku jokapäiväistä elämää oikeasti haittaava pelko niin sitten sitten sille on tehtävä jotain.
Varmaan viesteistäni tuli se kuva että lapseni on kauhean pelokas, mutta ei hän ole. Tuon Myyrä-jakson ymmärrän että säikäytti, koska siinä joku eläinluuranko muka otti myyrää hännästä kiinni isoilla hampaillaan eikä päästänyt irti ja kieltämättä oli vähän hurja olettaen Myyrän tason. Mielestäni on ihan normia että se DVD saa mennä yläkaappiin, vai pitäisikö sitä näyttää nyt sitten joka päivä karaistuksen vuoksi?
Noihin lasten elokuviin tunnutaan lätkivän ikärajoja ihan hatusta. Mä katon leffan itse ja päättelen sitten, voiko esim. meidän 3v katsoa sen vai ei.
Esim. Kaksin karkuteillä (3-vuotiaamme ehdoton suosikki) on K7, mutta sitten vaikkapa Topi ja Tessu tai Bambi on K3... Siis millä perusteella??? Bambi mun mielestä järkyttävämpi kuin ensin mainittu... Tai Prinsessa Ruusunen. Lohikäärme ehkä lievästi sanottuna pelottavampi....
Mitä noita nyt katselee, niin tuntuu menevän vähän niin, että vanhat Disney-klassikot on järjestään K3 ja uudemmat K7. Tiedä sit mikä on totuus. Ehkä musta vaan tuntuu siltä.
Meillä eniten kauhua on silti aiheuttanut Muumien mörkö...
tarkoittaa K5 aikuisen seurassa. Sitä on käytetty mutta en kyllä oo kaikkia K7 näyttänyt meidän 5-vuotiaalle.
Esim. Jedin paluu on K7... Ei piirretyt seikkailuleffat ei ole musta pienten heiniä ikärajoista viis.
Vahingossa kuopus on nähnyt jo 3-4 v iässä joitain K7 piirrettyjä kun en ole huomannut ikärajaa ja tiesin entuudestaan ohjelman ettei mitenkään erityisen pelottava.
Nyt kun kuopus on 5v saa katsoa joitain K7 leffoja kotona jos vanhempi paikalla ja tiedän ettei mitenkään erityisen pelottavia. Lapsi on herkkä ja pelkää herkästi ohjelmien kohtauksia joten olen aika tarkka senkin takia. Ja kerkiäähään noita pelottavampiakin ojelmia katsoa vielä tulevaisuudessa. Mitäpä sitä suotta toista kiusaamaan liika pelottavalla materiaalilla.