Te, joiden vanhempi on kuollut alle 60-vuotiaana, mikä oli syy?
Pelkäätkö itse kuolevasi nuorena, vai teetkö jotakin toisin kuin vanhempasi esim elintapojen suhteen?
Kommentit (57)
Äiti kuoli 54 vuotiaana alkoholisoituneena sekakäyttäjänä. Oli myös sydänongelmia mutta tai viina ja pillerit olla suurin syy. niin ja COPD.
Ite juon tosi harvoin, ja just yritän tupakanpolttoa lopettaa että kuolisin sit ainaki terveempänä ;)
Haimasyöpä ja munasarjasyöpä.
Ja ajattelen kuolevani myös syöpään, mutta toivottavasti en ihan noin nuorena.
Äiti kuoli paksusuolensyöpään 54v. Hän oli nuori tuon syövän sairastajaksi ja pelkään kyllä itse saavani saman taudin. Olen 35 v ja tekisi mieli mennä tarkistuttamaan suolet jo ihan varmuuden vuoksi.
Äiti kuoli 55 vuotiaana syöpään (alun alkaen melanooma mutta levisi sisäelimiin) ja isä 58 v imusolmukesyöpään. Kuolivat molemmat kahdenvuoden sisällä. Oli rankin aika minun tähän astisessa elämässäni.
Isäni kuoli 15v sitten 56-vuotiaana sydäninfarktiin, ihan kertalaakista. Siihen asti ollut terve ja noudattanut terveellisiä elämäntapoja. Hänen äitinsä kuoli aivoinfarktiin jtn 70v ja molemmat veljensä sairastaneet sydäntauteja menneinä vuosina.
Kyllähän tuo pelottaa, että mitä itselle mahtaa käydä. Ainoa muutos, jonka tein omien elintapojeni suhteen, oli 20kg laihdutus 3v sitten. Kolesterolia mittautan säännöllisen epäsäännöllisesti.
T. N 42v
Syöpä. Ja se voi tulla, vaikka kuinka olisi terveelliset elämäntavat.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 12:50"]
Ei meidän suvussa oo kukaan kuollut nuorena.Että näin.Ollaan sellaista sukua joka elää tosi vanhaksi.Yli 90v.Käyks kateeks.
[/quote]
Ei todellakaan käy kateeks! Omat vanhempani elivät vanhoiksi, isä 83 vuotiaaksi, äiti 98. Ei se vanheneminen niin herkkua ole! Missään tapauksessa en haluaisi elää yhtä vanhaksi kuin äitini.
vähän päälle nelikymppisenä. Verisuonessa oli synnynnäisenä jonkinlainen heikko kohta joka puhkesi yhtenä päivänä. Eipä tuollaiseen itse voi vaikuttaa enkä haluaisi tietää jos itsellä sellainen olisi.
Mutta heidän vanhemmistaan yksi kuoli syöpään ja toinen meni hirteen. Hirteen menoa mietin itsekin, mutta vanhempani ovat tainneet osata välttää geneettiset ja sosiaaliset varjonpaikat. Tosin se syöpä oli huonoa tuuria, ei niinkään elintapasyöpä.
Eipä ole tiedossa miten siltä voisi välttyä
Isäni kuoli siihen 41- vuotiaana. . Enpä tiedä miten voisin itse terveemmin elää kuin isäni ja siten välttyä syövältä.
ja huomata oireet ajoissa?
myöhäistä. Haimasyöpä on yksi niistä ja voi tulla liikuntaa harrastavalle absolutistille. Moni moni syöpä tulee, vaikka eläisit kuinka terveellisesti.
Isäni oli 32-vuotias.
Äitini äiti kuoli synnyttäessään äitini ja kaksossiskon 36-vuotiaana.
Noihin voi tuskin itse vaikuttaa.
juu, aika vaikea tuohon on vaikuttaa. Tosin voinhan aina pysytellä sisätiloissa.
Pelkään että niin käy myös minulle. Elintapani ovat paljon huonommat kuin hänellä, kai minulla on jotenkin sellainen olo että kun hänellä se kaikki terve elämä meni hukkaan niin en itse edes viitsi ponnistella.
38-vuotiaana, eli sydän pysähtyi eikä elvytys auttanut.
Kyllähän se välillä mielessä käy, että itsellekin voi käydä samoin. Varsinkin nyt kun olen itse samassa iässä.
Elintapani ovat terveellisemmät.
Liikun riittävästi ja syön pääsääntöisesti terveellisesti. En tupakoi, ja alkoholia käytän vain harvoin ja pieniä määriä kerrallaan.
mutta isoisä ja eno, kumpikin kuolivat sydänkohtauksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän suvussa oo kukaan kuollut nuorena.Että näin.Ollaan sellaista sukua joka elää tosi vanhaksi.Yli 90v.Käyks kateeks.
Et siis voi mitenkään joutua väkivallan uhriksi tai auto-onnettomuuteen. Ehkä olet highlander:)