Kulkeeko jonkun eskarilainen yksikseen bussilla eskariin?
Kunnassamme on ilmainen koulukuljetus eskarilaisille ja 1-2-luokkalaisille, joilla matkaa yli 3 km. Käytännössä tuo tarkoittaa bussikorttia.
Jotenkin en mitenkään voi kuvitella että laittaisin 5-vuotiaan (täyttää jouluussa 6) kulkemaan yksikseen tavallisella vuorobussilla eskariin.
Kommentit (11)
tuo ei olisi edes ollut mahdollista.
Eskari vaati, että täysi-ikäinen tuo lapsen ja hakee. Ja niiden eskaritätien piti nähdä tuoja/hakija. (Eli vastuu lapsesta siirtyy.)
Tosin bussilla on pysäkki ihan koulun vieressä ja samalla kertaa bussikn nousee aina useita lapsia.
Ainoastaan yksin kulkiessa tarvitsee lipun.
Eli eiköhän tuossa lähdetä siitä, että vanhempi maksaa sen oman saattamismatkansa itse.
Samaan bussiinhan voi sattua vaikka joku pedo.
vaan vanhemman on ilmoittauduttava opelle aamuin illoin. Ainakin niissä kahdessa koulussa joissa meidän lapset ovat eskariaan käyneet.
Helsingissä ei saa tulla tai mennä "kuittaamatta" eli aikuisen pitää luovuttaa toiselle aikuiselle. Aina.
Ainoastaan yksin kulkiessa tarvitsee lipun.
Eli eiköhän tuossa lähdetä siitä, että vanhempi maksaa sen oman saattamismatkansa itse.
Esim. täällä pk-seudulla alle 7-vuotias lapsi ei tarvitse lippua koskaan, matkustaa sitten yksin tai ei.
Näin on kiitos "upean" kuljetussuunnittelijan. Päiväkodissa oleva eskari ei saa kävellä yksin edes 50m, mutta osapäiväeskarilaista koskee ihan toiset säännöt.
Asuimme pienessä kaupungissa. Aamulla menin pysäkille odottamaan bussia, ja sillä eskariin, ja eskarin jälkeen taas pysäille odottamaan bussia ja kotiin.
Itsellänikin synttärit marraskuussa, joten kai minä aika pieni olin...
Tästä nyt kuitenkin 25v aikaa, ei kai silloin edes osattu pelätä että mitään tapahtuisi =D
Suurin ongelmani oli se että STOP-nappuloita oli vain katossa, ja minähän olin aika lyhyt, joten piti kiivetä penkillä seisomaan että ylettyi, ja kerran sitten yksi vanhempi nainen haukkui mut pystyyn siitä että seisoin penkillä, tuli paha mieli =(
Ja pari kertaa painoin pysäkkiä liian aikaisin, tai liian myöhään, mutta kotiin aina pääsin =D
Ei tunne juurikaan eskarin ympäristöä, joten saattaisi hyvinkin eksyä.
En tiedä mitä virkamiehet ovat ajatelleet päättäessään että 5-6v voi kulkea itsenäisesti matkat bussilla, sitten kuitenkin päiväkodissa on hyvin tiukat säännöt samanikäisten valvonnan suhteen.
ap
Ja pari kertaa painoin pysäkkiä liian aikaisin, tai liian myöhään, mutta kotiin aina pääsin =D