2v:n syöminen ei onnistu vatsataudin jälkeen
Meillä siis ensimmäinen oksutauti. Lapsi on ollut nyt 3vrk oksentamatta ja suht pirteäkin jo. Mutta hän ei saa vieläkään syötyä.
Onko tämä normaalia ja pitääkö huolestua?
Hän olisi jo vähän nälkäinenkin, mutta ruokalautasen ääressa muuttuu pahoivoivan näköiseksi ja jos laittaa jotain suuhun, niin oksut meinaa nousta suuhun.
Jotain ihan pientä mene ja juo kyllä. Tämän päivän syömisiä on aamupalalla kinkun siivu ja lounaaksi nakki. Välipalalla yritin keksiä ja mehua, mutta ei keksitkään menneet. Mehu meni onneksi. Kohta yritetään taas ruokaa, mutta ei ole toiveet kovin korkealla...
Onko tämmöinen tavallista? ja miten kauan tätä voi kestää?
Kiitos.
Kommentit (8)
esikoinen kaksivuotiaana sairasti usean päivän mittaisen rota-taudin.
Meillä upposivat nesteet. Soseutin vihanneskeittoa ja juotin pullosta/nokkamukista. Samaten annoin ihan suosiolla vauvojen velliä pullosta, siinä on hyvin ravintoaineita.
Muista myös maitohappobakteerit.
Ja älä tuputa kiinteitä, pääasia, että lapsi syö JOTAIN ja juo. Anna syödä vaikka televisiota katsellen, niin se lapsen huomio ei ole siinä ruuassa, joka vähän tökkii.
että juo ja syö vaikka hedelmiä, leipää ja vaikka suolakeksejä jos ei muuta.
Meillä syömättömyyttä on kestänyt vatsataudin jälkeen helposti viikonkin. Se ruokahalu palaa pikkuhiljaa. Ei kannata ottaa stressiä, jos lapsi kuitenkin jaksaa vähän leikkiä niin ei ole hätää.
Itse olin pari kesää sitten vatsataudissa, itse tauti ei kestänyt kuin reilu vuorokauden, mutta kyllä siinä toipumiseen meni viikko. Ei ollut ruokahaluja, ja olo oli tosi heikko.
aloittelen lapsilla aina mehukeitolla/kiisselillä ja sitten jotain herkkupuuroa (jos lapsella sellainen on) siihen myöhemmin kaveriksi.
Tuo helpottaa, kunhan lapsi saa kerran mahansa jollain kunnolla täyteen.
2v syö vatsataudin jälkeen kuin hevonen. Varaa reilusti ruokaa
Ei kaikki lapset reagoi mahatautiin samalla lailla. Ja samalla lapsellakin tauti voi aiheuttaa erilaisen jälkireaktion.
-3-
teille ihanille vastaajille.
Itsellä ei ole juurikaan kokemusta vatsataudeista, eikä meillä esikoisellakaan ollut koskaan oikeaa tällaista tautia.
Ja kun muistelin, että mitä vaan voi tarjota, kunhan lapsi vaan syö jotain. Mutta kun mikään ei mene ei edes ne keksit, mehukeitto, lempiruoka, lempipuuro. No kinkulla ja nakilla mennään. Ja pillimehua.
Kiitos vielä, ehkä tämä vielä tästä.
Jo viikon ollut tautia ja jälkioiretta.
Itse olen antanut paljon juotavaa, mehua, maitoa ja mehukeittoja koko ajan tarjolla.
Pillimehut ainakin uppoaa hyvin samoin hedelmäcoctailit,omenat,banaanit ja mehujäätelöitä on myös saanut syödä niin paljon kun on halunnut :)
ja saa sen mukana sokereita ja suoloja. Jos tuo jatkuu kauan, menkää lääkäriin.