Mistä voi johtua runsas välivuoto, vaikka syön pillereitä?
Koskaan ennen ei ole ollut minkäänlaista tiputtelua kesken kierron, mutta nyt tulee ihan kirkkaanpunaista verta jo toista päivää! Syön siis yhdistelmäpillereitä ja olen syönyt jo monta vuotta. Reilu viikko sitten aloitin kyllä kovan dieetin (lähes paastoa näin alkuspurtiksi), voiko siitä mennä hormonit jotenkin sekaisin?
Heti tulee mieleen kaikki mahdolliset tulehdukset, sukupuolitaudit (ei pitäisi olla mahdollista) ja raskauskin...
Kommentit (10)
Olipa pelottava viesti :(
Mä olen syönyt ihan näitä samoja Melianeja jo monta vuotta (yksi pidempi tauko, kun tulin raskaaksi ja sen jälkeen imetyksen loppumiseen asti). Koskaan ei ole ollut mitään välivuotoja. Mutta nyt vuoto on kyllä runsaampaa kuin normimenkkojen aikana, jolloin vuoto on yleensä tosi niukkaa.
Alavatsa ei ole kipeä, ehkä vähän arka. Rinnat ei kipeinä. Oliko sulla jotain kipuja vai pelkkää vuotoa?
Muilla kokemuksia?
t. säikähtänyt ap
Mene gynelle ja pyydä että vaihtaa ne johonkin toiseen, vahvempaan merkkiin.
Siis jos ovat toimineet jo monta vuotta? Voiko oma hormonitaso heittää yhtäkkiä niin paljon, ettei pillereiden hormonimäärä riitä?
Voiko tämä johtua paastoamisesta?
Mutta kerroin oman kokemukseni. Sen jälkeen en enää ole pillereihiin koskenut!
Kannattaisi nyt kuitenkin hakeutua lääkäriin, koska tilanne voi yllättäen pahentua, kuten minulle kävi. Ensin tiputteluvuotoa, sitten vähän enemmän ja lopulta kuin olisi vedetty haava vatsaan.
Kipuja ei ollut, ei kouristuksia, ei mitään. Vain pulppuava vuoto. Sitten, kahden kuukauden päästä, kun tuli se kysta, sitten oli niin hurjat kivut pari viikkoa, että niiden iskiessä oli jopa vaikea hengittää.
Minäkin käytin ensin Melianea. Nuo vuodot aiheuttanut pilleri oli Diane Nova. Yritin sen jälkeen uudestaan noita Melianeja käyttää, mutta niistäkin tuli sitten sen jälkeen tiputteluvuotoa. Niinpä jätin hormonaalisen ehkäisyn kokonaan.
T. 2
Siis jos ovat toimineet jo monta vuotta? Voiko oma hormonitaso heittää yhtäkkiä niin paljon, ettei pillereiden hormonimäärä riitä?
Voiko tämä johtua paastoamisesta?
Aloitin viime vuonna myös tiukan laihdutuskuurin. Hormonitasot heittelehti niin, että parin ekan laihdutuskuukauden aikana vuoto oli hyvin epäsäännöllistä.
Toistaisin tuon, mitä tuo 2 sanoi. Mene lääkäriin.
Itse en osannut pitää asiaa niin vaarallisena, ihmettelin vain kovasti, kun aiemmin kierto ollut niin säännöllinen!
Mutta lääkäriin kai tässä on mentävä. Ehkä seuraan vielä huomiseen.
Kiitos vastauksistanne!
kolmen eri pillerimerkin kanssa. Eli vuodot tulevat milloin sattuu, vaikkapa toisella pilleriviikolla ja taukoviikko saattaa olla vuodoton. Ovat myös usein todella runsaita. Gynekologilla olen ravannut, on ultrattu, otettu ties mitä testejä. Mitään vikaa ei ole löytynyt, lääkärin mukaan liian matalahormoniset pillerit voivat joillekin tehdä tätä.
Älkää hyvät naiset käyttäkö niitä pillereitä. Jos haluatte tuhota itsenne ja kohtunne niin siitä vaan (puolensa kaikella) mutta valitettava totuus ja fakta on se ettei meidän naisten kehot ole tuollaiseen kehittynyt. Ja vielä idootimpia olette jos kuvittelette arvauskeskuksen auttavan teitä muuta kuin myymällä vielä vahvempia myrkkyjä. Jos ette vieläkään ole senverran pitkälle ajatellut että lääkärit on lääkefirmojen alaisina ja myyjinä vain nykypäivänä niin voitte odottaa ikuisia vaivoja.. Tuntekaa oma kehonne älkääkä olko peukalot keskellä kämmentä. Jos jotain on vikana niin sitä oikeaa hoitoa on vaadittava ja sen toteutumisesta vastattava itse. Valitettava totuus.
Olen syönyt Cypretyliä kohta 10 vuotta ongelmitta ja kaksi kertaa ainoastaan tullut outoja välivuotoja. Toisella kerralla syynä oli tulehdus, toisella kerralla kroppa oli muuten vaan varmaan täysin sekaisin stressin takia (oli siis ollut kolme kuukautta hirveitä vatsakipuja joille ei löytynyt syytä ja pelkäsin tietty pahinta), lisäksi antibioottikuuri ja muutamaa kipulääkettä, joka varmasti edesauttoi kropan sekoamisessa. Sulla varmaan toi dieettikin voi vaikuttaa.
Minulle kävi myös joitakin vuosia noin. Olin syönyt vuoden pillereitä ongelmitta, sitten lääkäri pakotti minut vaihtamaan toiseen merkkiin. EI vaan suostunut kirjoittamaan aiemmin käyttämäni pillerien reseptiä, kun se uusi valmiste oli kuulemma niin paljon parempi!
Kun olin käyttänyt uusia pillereitä viikon, alkoi vuoto. Ensin tiputteluna, sitten tavallisena kuukautisvuotona. Lopulta vuotoa tuli niin paljon, että paksuin yösidenkin oli läpimärkä tunnissa.
Se pillerit määrännyt lääkäri sanoi, että ei se mitään, syö vaan pillerit normaalisti loppuun. Mutta voimat heikkenivät ja pelkäsin vuotavani kuiviin. Menin toiselle gynelle.
Hän oli neuvottoman oloinen ja käski syömään kaksi pilleriä kerralla, nopeammin laatta loppuun. Vuoto yltyi. Jaksoin vain maata sängyllä, monta pyyhettä allani, käydä vaihtamassa sidettä ja itkeä väsyneenä ja peloissani.
Kolmas gynekologi käski lopettaa pillerit heti. Vuoto alkoi tyrehtyä pikkuhiljaa. Lopuksi sain hormonien aiheuttaman kystan munasarjoihin ja jouduin sen vuoksi leikkaukseen. Ja anemiaa hoidettiin kaksi vuotta.
Ota heti yhteyttä lääkäriin. Sinulla on varmasti menneet hormonitasot nyt jotenkin sekaisin. Tee asialle jotain heti.