Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Lpauusiän autismi ja asperger
05.02.2013 |
En tajua niiden eroa. Sanotaan, että erona on puhe. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein, niin kyllä aspergereillakin on ongelmaa puheessa ja vuorovaikutuksessa. Miten ne voidaan erottaa toisistaan, jos lapsi on todellakin alkanut puhua vaikka kaksi-vuotiaana, mutta puhe on erikoista eikä kehity "normaalisti".
Kommentit (63)
Täällä on menossa kysely pandemrix-rokotteen yhteydestä autismin kirjoon
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/pandemrix-rokote-on-kaksin-verr…
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kunpa olisi rokote joka estää autismin kehittymisen. Autistit ja AS-henkilöt ovat rasittavaa sakkia.
Alue: Aihe vapaa
voi kai liittyä autismin kirjon ongelmiin, aspergerillakin voi käsittääkseni olla vaikeuksia nimenomaan tuolla semanttis-pragmaattisella alueella. Mutta ei pelkästään niitä.
Ja dysfasiaan voi liittyä autistisia piirteitä, esim. leikkitaitoja voi estää muukin kuin vain kyvyttömyys sanallisesti sopia leikin säännöistä ja päämääristä! Kyllähän kielellinen kehitys on oleellista toiminnan ohjaamisen taidoissa jo paljon alkeellisemmalla tasolla. Ja jos kehitys viivästyy, voi lapsi vetäytyä kontaktista ihan siksikin ettei ymmärrä toisia.
Meillä esim. on toistaiseksi arvailtu ongelmien syyksi "viivästynyttä kielen kehitystä" (eikä lapsuusiän autismia). Eli että viivästynyt kielen kehitys aiheuttaisi muita sosiaalisen kehityksen ongelmia. Itse olen kyllä taipuvainen ajattelemaan, että kyllä ne muut ongelmat ovat olleet syynä viivästyneeseen kielenkehitykseen... Mutta kun lapsi on pieni, ei voida helposti sanoa, onko hän dysfaattinen (juuri semanttis-pragmaattinen laji), kehitysviiveinen vai lievemmin autistinen. Aika näyttää, ja odottavan aika on pitkä!!
Tuosta hfan ja aspergerin eroista ennusteen suhteen en tiedä minäkään. Ennusteen suhteen keskeinen tekijä on kuitenkin älykkyys, mitä normaalimpi älyllinen taso sitä parempi ennuste yleisesti ottaen.
Lämpimät terveiset ap:lle ja tsemppiä! Oletteko muuten itse käyneet vielä missään tutkimuksissa? Valmiita vastauksia ei tosiaan nopeasti saa, mutta kuntoutushan on hyvä saada mahdollisimman varhain käyntiin jos autismista on kyse!
-24-