Lpauusiän autismi ja asperger
En tajua niiden eroa. Sanotaan, että erona on puhe. Mutta jos olen ymmärtänyt oikein, niin kyllä aspergereillakin on ongelmaa puheessa ja vuorovaikutuksessa. Miten ne voidaan erottaa toisistaan, jos lapsi on todellakin alkanut puhua vaikka kaksi-vuotiaana, mutta puhe on erikoista eikä kehity "normaalisti".
Kommentit (63)
ei ole ihan sama mitä puhuu jos puhuu. Asseilla nimenomaan lauserakenne ja sanavarasto kehittyvät, mutta autisteilla puhe jää yksinkertaisemmaksi ja jää ikätasosta, että ero on diagnosoitavissa jo aikaisin.
Meillä on autisti ja asperger-lapset ja kehitys on mennyt juuri noin. Assi oppi puhumaan myöhään,mutta kun puhetta alkoi tulla, ne olivat aivan ikätasoisia. Autistilla taas tuli vasta äänteitä 2-vuotiaana ja vasta vuosia myöhemmin nimeäviä sanoja.
ei ole ihan sama mitä puhuu jos puhuu. Asseilla nimenomaan lauserakenne ja sanavarasto kehittyvät, mutta autisteilla puhe jää yksinkertaisemmaksi ja jää ikätasosta, että ero on diagnosoitavissa jo aikaisin.
Meillä on autisti ja asperger-lapset ja kehitys on mennyt juuri noin. Assi oppi puhumaan myöhään,mutta kun puhetta alkoi tulla, ne olivat aivan ikätasoisia. Autistilla taas tuli vasta äänteitä 2-vuotiaana ja vasta vuosia myöhemmin nimeäviä sanoja.
Minustakaan ei ole ihan sama, että mitä puhuu, jos puhuu. Mutta jos lapsi ylipäätään puhuu, on varmaan vaikeaa sanoa missä menee raja sille, että puhuu "autistin tasoisesti" tai "aspergerin tasoisesti".
TOTTA KAI asperger kuuluu autismikirjoon, sitä ei tarvitse edes sanoa autismikirjolaisten vanhemmille.
Mutta kysehän on nyt siitä, missä menee hyvätasoisten autistien (HFA) ja aspergerien diagnoosiraja, eikö niin ap?
Olen ihmetellyt samaa Lastenlinnan autismiyksikön neurologeille. Oma lapseni keikkuu siinä rajalla, dg on ollut tähän asti asperger (sai diagnoosin kolmevuotiaana ja on nyt 11-vuotias).
HFA-lapsissakin on niitä, jotka puhuvat melko normaalisti. Mutta ymmärtääkseni eroina on juurikin nuo yleiset kehitykselliset seikat: onko älyllistä viivettä, koska puhe kehittyy jne. EI siis pelkästään kyse ole senhetkisen puhetuoton tilasta.
Oma vesselini omaa hyvän sanavaraston, mutta puhuu aika jäykähkösti, eikä kuvaileva puhe ole helppoa. Mutta kirjallisesti pärjää paremmin (kirjoittaa mm. romaania ja päiväkirjaa), puhetuotannon ongelmat ovatkin enemmän sosiaalisia eli liittyvät siihen puhetuoton TILANTEESEEN. Autismikirjohan - kuten kaikki tiedämme - on ennen kaikkea sosiaalisten taitojen puutetila.
Aivan, eiköhän kaikille tähän keskusteluun osallistuville ja jo muillekin ole selvää, että as on autismia.
Minua kiinnostaa, juuri tämä hfan ja as:n ero, kyllähän vakava autismi huomataan jo varhaisemmalla iällä (mikäli ei tule taantumaa jne.) Olen myös ymmärtänyt, että tämä älyllinen viive erottaa hfan ja as:n. Minun lapseni sanavarasto on hyvä, mutta lausetuotto ja kertova puhe huonoa, paljon on myös samantoistamista, mutta missään vaiheessa ei ole menty huonompaan suuntaan vaan kehitystä tulee, mutta hitaasti.
Mutta siihen en ole löytänyt vastausta, että onko hfan ja aspergerin tulevaisuuden ennuste sama? Vai onko se "aina" aspergerilla parempi.
Mutta siihen en ole löytänyt vastausta, että onko hfan ja aspergerin tulevaisuuden ennuste sama? Vai onko se "aina" aspergerilla parempi.
Koko raja on vaikeasti määriteltävissä ja esim. jenkeissä on lastenpsykiatrit ehdottaneet koko erillisestä as-diagnoosista luopumista. Kyse on kumminkin samasta kirjosta ja aspergeriakin ON eriasteista, lievää ja syvää.
Itse olen ollut huomaavinani, että as-diagnoosissa on se HAITTA, että esim. Kela herkemmin tuntuisi eväävän vammaistukia ja kuntoutuksia as-dg-lapsilta kuin hfa-lapsilta, koska kovin sitkeästi elää tuo käsitys siitä, että assit on aina "niitä parempitasoisia autisteja". Kun sitä eroa hfa:han ei kumminkaan aina ole niin selvästi olemassa.
-sinua edeltänyt kommentoija, joka ei muista järjestysnumeroaan -
Kun joku jankkaa, että autismilla sitä ja aspergerilla sitä. Vaikka molemmat ovat autisteja.
Tietääkö joku viisas, mitä eroa on autismi(/asperger)-diagnoosin saaneilla ja vain "autistiset piirteet" omaavilla lapsilla? Missä siis menee raja, että on autistinen tai että on vain piirteitä?
Ovatko "pelkät" autistiset piirteet sellaisia, jotka iän myötä katoavat?
semanttis-pragmaattinen kielihäiriö. Meidän pojalla on nyt tällainen diagnoosi. Minulle ei oikein ole valjennut, miten tämä eroaa hyvätasoisesta autismista/assista. Tukitoimet ovat kuitenkin samoja ja sairaalassa sanottiin, että diagnoosi varmaankin tulee myöhemmin muuttumaan assiksi. Hämärää...
Tietääkö joku viisas, mitä eroa on autismi(/asperger)-diagnoosin saaneilla ja vain "autistiset piirteet" omaavilla lapsilla? Missä siis menee raja, että on autistinen tai että on vain piirteitä?
Ovatko "pelkät" autistiset piirteet sellaisia, jotka iän myötä katoavat?
Siis on olemassa tiettyjä piirteitä mitä kuuluu autismiin ja aspergerin oireyhtymään. Jos ei omaa ihan kaikkea, mutta löytyy joitakin osia, voidaan diagnoosiksi mielummin laittaa autistisia piirteitä. Se ei välttämättä tarkoita että ne poistuu iän myötä, mutta voivat. Mm. täällä voi lukea luotettavaa tietoa. http://www.autismiliitto.fi/autismin_kirjo
Olen luullut, että ko. kielihäiriö (dysfasia) poikkeaa (hyvätasoisesta) autismista siinä, että siinä puuttuvat nämä hankalat autistiset piirteet, tai jos niitä on, ne ovat selkeästi lievempiä kuin diagnosoidussa autismissa.
huomaa mitään outoa, moni saattaa vain ajatella että lapsi on ujo ja arka. Kun taas autistista oireet huomaa äkkiä.
Autisteilla oppimisvaikeuksia ja asperger yleensä haka koulussa.
koska erillinen asperger-diagnoosi saattaa poistua diagnoosiluokituksista. Näin meille ainakin lastenneurologi vihjasi.
Minäkin olen ymmärtänyt, että keskeinen erotustekijä olisi tuo puheen kehitys, aspergereilla ei ole "kliinisesti merkittävää" viivettä puheessa. Ja asperger-diagnoosia ei anneta ihan pienille lapsille.
Minäkin olen miettinyt paljon, onko poikamme hfa tai asperger... Puhe alkoi kehittyä 2-vuotissynttäreiden aikoihin, melkein heti tuli lausepuhetta. Puheenaiheet ja "keskustelutaidot" sitten ovat aika omaperäisiä... Ja muitakin autistisia piirteitä on, mutta ei huomattavaa kehitysviivettä. Poika on nyt 3,5 -vuotias.
En kyllä sanoisi noinkaan, että aspergeria ei tunnista helposti kuten autistia. Autistit (aspergerit ja muut) ovat yksilöitä, ja useimmilla lienee jotain erikoista käytöstä!
Olen luullut, että ko. kielihäiriö (dysfasia) poikkeaa (hyvätasoisesta) autismista siinä, että siinä puuttuvat nämä hankalat autistiset piirteet, tai jos niitä on, ne ovat selkeästi lievempiä kuin diagnosoidussa autismissa.
Dysfasia ja autismi ovat molemmat neurologisia sairauksia. Muuta yhteistä niissä ei sitten ole.
Dysfasia on puheen ymmärtämisen ja/tai tuottamisen vaikeus. Siihen ei kuulu autistisia piirteitä.
Dysfasia ja autismi ovat molemmat neurologisia sairauksia. Muuta yhteistä niissä ei sitten ole.
Dysfasia on puheen ymmärtämisen ja/tai tuottamisen vaikeus. Siihen ei kuulu autistisia piirteitä.
Teillä ei kuitenkaan ole diagnoosia, koska mietit, mikä pojallasi on? Tuli mieleen kun olette käyneet neurologilla.
Poikasi vastaa kuvaukseltasi minun poikaani, ikäeroakin vain muutama kuukausi. Olisi niin hienoa puhua jonkun kanssa näistä asioista. Harmittaa kun perheklubi loppui, eikä vastaavaa keskustelupalstaa netissä enää ole.
Autisteilla oppimisvaikeuksia ja asperger yleensä haka koulussa.
aspergertytöt ovat enemmän 'normaalinoloisia', eivät mitään älykköjä samalla tavoin kuin assipojat! Kiinnostuksen kohteet voivat olla tavalliset, ei mitään matemaattista kuin pojilla. Esim. meidän tyttöä kiinnostaa Bamsenalle...
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 15:17"]
Kun näistä diagnoosinimistä täällä väännetään,niin haluan huomauttaa, että sellaista diagnoosia kuin "dysfasia" ei ole enää, vaan nimi on kielellinen erityisvaikeus. Diagnoosi tarkentuu sen mukaan, keskittyykö vaikeus ennemmän puheen tuottoon vai ymmärtämiseen.
[/quote]
Ei muuten ole ICD luokituksessa HFA diagnoosiakaan.
Sana dysfasia sentään mainitsemiesi diagnoosien määritelmissä mainitaan, sillä nuo mainitsemasi diagnoosit kattavat myös afasian. Dysfasia ei ole minnekään hävinnyt. ks. http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/15c30d65-2b96-41d7-aca8-1a05aa8a0a19 sivu 273
Dysfasia on synnynnäinen. Afasia syntynyt elämän aikana.