Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimikohan 2. lk:n opettaja tänään ihan oikein?

Vierailija
04.02.2013 |

Lapen luokkakaverin isä oli kuollu tviime perjantaina. Tänään asiasta oli keskusteltu luokassa kahden oppitunnin ajan.

Keskustelu on sinällään hyvä asia, mutta opettaja oli kertonut perjantain tapahtumat hyvin yksityiskohtaisesti. Jopa pojan ja isän viimeisten puhelinkeskustelujen sisältöä myöden. Ilmeisesti äiti oli opettajalle yksityiskohdat kertonut.

Mua itkettää perheen suru, mutta samalla olen vihainen opettajalle, joka kertoo asian tässä laajuudessa 8-vuotiaille! Oma lapseni on asiasta tietenkin järkyttynyt, eikä osaa laittaa tapahtuneita oikeaan kontekstiin. Jotenkin koen myös, että perheen yksityisyyttä on loukattu ja rankasti.

Opettaja on persoonaltaan sellainen, että ihan heti en hänen kanssaan asiasta keskustele. Rehtorille ajattelin toimintatavasta kysymyksiä lähettää.

Mitä mieltä av-raati?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asiasta keskustellaan?

Vierailija
2/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän epäeettiseltä. Tosin varmasti vaikea tilanne opettajan käsitellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia olisi kuitenkin tullut muiden oppilaiden tietoon jossain vaiheessa. Mutta 2 tuntia yksityiskohtineen on mielestäni liikaa.

Ja unohdin mainita, että kotitehtäväksi tuli tehdä pojalle kortti, jossa kertoo tunteistaan pojan isän kuoleman tiimoilta. Surunvalittelukorttiin oikeiden sanojen löytäminen on vaikea asia aikuisellekin, saati 8-vuotiaalle!

ap

Vierailija
4/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoltajat ovat voineet antaa luvan keskustella asiasta yksityiskohtaisesti. Jotkut perheet suhtautuvat yksityiselämäänsä avoimesti ja monesti koetaan, että on parempi kertoa totuus kun antaa rikkinäisen puhelimen toimia äänitorvena.

Vierailija
5/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoltajat ovat voineet antaa luvan keskustella asiasta yksityiskohtaisesti. Jotkut perheet suhtautuvat yksityiselämäänsä avoimesti ja monesti koetaan, että on parempi kertoa totuus kun antaa rikkinäisen puhelimen toimia äänitorvena.

onko 8-vuotias oikean ikäinen ottamaan tuollaista viestiä vastaan. Meidän lapsi on asiasta aivan järkyttynyt, siis monista kuulemistaan yksityiskohdista. Mutta ehkä on vaan herkkä. Pohtii aina kuulemaan ja kokemaansa todella hartaasti.

Vierailija
6/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö riitä keskustelu itse kuolemasta, miksi pitää mennä yksityiskohtiin. Noi lapset on vielä aika pieniä ja niille voi asiasta puhua vähän yksinkertaisemmin.

Vierailija
7/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehtorille laitoin wilmassa asiasta kyselyn. Siis kysymyksiä siitä toimiko opettaja äidin antaman suostumuksen pohjalta.

Vierailija
8/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi voinut pyytää vaikka kurattoorin tai terkan puhumaan kanssaan.Ihan ehdottomasti viet asian rehtorille.Ja oppilashuoltoryhmä voisi laatia ohjeet jos jatkossa tällaisia tilanteita tulee.

Vierailija
9/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoltajat ovat voineet antaa luvan keskustella asiasta yksityiskohtaisesti. Jotkut perheet suhtautuvat yksityiselämäänsä avoimesti .

niin ei perheellä ole oikeutta vaatia, että opettaja kaataa 8-vuotiaiden päälle enemmän kuin mitä nämä pystyvät kantamaan.

Minä laittaisin rehtorille pyynnön, että hän tarjoaisi luokalle tai yksittäisille oppilaille mahdollisuuden keskustella psykologin kanssa. Ryhmässä on nyt varmasti oppilaita, jotka kaipaavat apua asian käsittelyssä.

Vierailija
10/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että opettaja on halunnut antaa lapsille aikaa vastata kysymyksiin. Kuoleman edessä on todella tärkeää antaa lapsille mahdollisuus puhua ja kysellä. Jos asia ohitetaan turhan hätäisesti, niin tulee herkästi pelkoja.

Monesti vanhemmille kuolema on vaikea asia ja he siirtävät pelkonsa lapsiin. Pitäisi löytyä malttia ja ymmärrystä antaa lapselle mahdollisuus käsitellä asia.

Kortti kuulostaa hyvältä ajatukselta.

Ap: nuoret lesket ja käpy ovat julkaisseet oppaan kuoleman käsittelystä lasten kanssa, kannattaa lukea se.

Vierailija
11/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoltajat ovat voineet antaa luvan keskustella asiasta yksityiskohtaisesti. Jotkut perheet suhtautuvat yksityiselämäänsä avoimesti .

niin ei perheellä ole oikeutta vaatia, että opettaja kaataa 8-vuotiaiden päälle enemmän kuin mitä nämä pystyvät kantamaan.

Minä laittaisin rehtorille pyynnön, että hän tarjoaisi luokalle tai yksittäisille oppilaille mahdollisuuden keskustella psykologin kanssa. Ryhmässä on nyt varmasti oppilaita, jotka kaipaavat apua asian käsittelyssä.

Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten muissa kouluissa vanhemman kuolemasta on kerrottu muulle luokalle?

ap

Vierailija
12/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten muissa kouluissa vanhemman kuolemasta on kerrottu muulle luokalle?

ap

Vierailija
13/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että opettaja on halunnut antaa lapsille aikaa vastata kysymyksiin. Kuoleman edessä on todella tärkeää antaa lapsille mahdollisuus puhua ja kysellä. Jos asia ohitetaan turhan hätäisesti, niin tulee herkästi pelkoja.

Mutta selvästikään opettaja ei ole siinä aikomuksessaan onnistunut. Nythän hän vallan lietsoi lasten pelkoja.

Vierailija
14/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei noin yksityiskohtaisesti. Vaikea tilanne varmaan opettajallekin, olisiko siksi harkintakyky pettänyt?

Vierailija
15/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei opettajalla ole oikeutta levitellä yksityisiä tietoja jota virkansa kautta tietoonsa saa.

Tottakai saa kertoa kuolemasta muttei mistään puhelinkeskustelujen yksityiskohtaisista sisällöistä. Tuohan on toisten asioilla mässäilyä.

Toimin opettajana ammattiopistossa.

Minulla oli oppitunnit luokalle jonka useampaa opiskelijaa kosketti menetys. Useampi henkilö oli menehtynyt kerralla.

Meidän kuraattori tuli sovitusti luokkaan ja kertoi asiasta luokalle, tässä yhteydessä hän tarjosi keskusteluapua kaikille jotka siihen tarvetta tuntivat. Lisäksi terveydenhoitaja oli käytettävissä. Kuraattorin vierailu kesti n. 15 min. ja sen jälkeen siirryttiin päivän teemaan.

Oma osuuteni jäi siihen että joku opiskelijoista halusi keskustella kanssani. Toki lohdutin kykyni mukaan, toin esille sen että on syytä tukeutua ammattiauttajiin ja omiin läheisiin.

Tiesin yksityiskohtia tapahtuneesta, muttei tullut mieleenikään että puhuisin niistä opiskelijoille, se ei olisi ollut sopivaa.

Kun ajattelen teidän tapausta, kyseessä 8-vuotiaat. Suuri osa pienistä lapsista kokee pelkoa kuolemaa kohtaan ja opettaja ei siitä ole tietoinen. Hyvä kun olet lähestynyt rehtoria asian tiimoilta. Olen kyllä sitä mieltä ettei asiaa voi enää kokonaan korjata vaikka keskustelua ammattilaisten kanssa järjestettäisiinkin.

Uskon että monessa kodissa ollaan yhtä tyrmistyneitä kuin itsekin olet.

Kaksi tuntia ajallisesti on liian pitkä. Uskon että monelle ahdistava kokemus. Voi herättää pelkoja oman vanhemman menetyksestä.

Vierailija
16/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäntönä on tuollaisissa tilanteissa puhua lapsen vanhemman kanssa ja kysyä, kuinka paljon luokassa saa kertoa esim. yksityiskohtai asiasta. Voi olla, että tuollakin opettajalla on ollut lupa.

Tietenkin liika on aina liikaa, oli sitten lupa tai ei.

Vierailija
17/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se, että esim. kertoo, että isä soitti onnettomuuden tapahduttua kotiin ja sai sanottua viimeisellä hengenvedollaan, että mä rakastan sua, ei ole liikaa sanottu. Eikä se, että joutui sahaonnettomuuteen, jossa reisi leikkaantui irti ja kuoli siksi, että verta vuosi niin paljon.

Sitten mennään liiallisuuksiin, jos puhutaan "kuvitelkaa nyt, siis sitä verta vuosi kuin suihkusta" tai jos mässäillen kuvataan jokaikistä haavaa.

Jos mun tokaluokkalaisen luokkakaverin isä olisi kuollut, niin kyllä hänelle olisi tärkeää tietää miksi/ miten, jotta voi suhteuttaa asian omiin pelkoihinsa omien vanhempien kuolemasta. Jotta voidaan sanoa mistä joku asia johtui ja kuinka yleistä/todennäköistä sellaisen tapahtuminen olisi...

eli olisi kiva tietää minkä ap kokee olleen liikaa tietoa.

Vierailija
18/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänen kaverin isä kuoli. Opettaja kertoi ettei oppilas ole koulussa, koska hänen isä kuoli ja kertoi mihin kuoli eli tapaturmaan. Sitä en tiedä mitä muuta on puhuttu. Minähän itkin aivan kauheasti, kun kuulin asian. Lapsi sanoi olevansa surullinen.

No meillä ei ole mitään aihetta käydä opettajan kimppuun. Eikö sulla ole muuta tekemistä?

Vierailija
19/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkosluokkalaisen ajankäsitys on vielä hatara...On voitu puhua vähän sillä ekalla tunnilla, ja välkän jälkeen herännyt lapsilla kysymyksiä ja niihin vastattu tokalla tunnilla - aikaa ei välttämättä ole mennut yhteensä 15min enempää.

Vierailija
20/29 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. luokanope

Kysyisin perheeltä, milloin saa kertoa luokalle, ja mitä saa kertoa. Ja asiasta keskusteltaisiin tietysti lasten ikätasolle sopivalla tavalla.

Tosin ehkä perhe oli jo antanut luvan kertoa, mutta että ihan puhelinkeskusteluja myöten...?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi