lähihoitajaopiskelijat/lääkelaskut?
Miten ihmeessä osaatte tehdä noita?
Entä kun tulee tentti, missä pitää olla kaikki oikein?
Huh huh!
Kirjana Helmitaulu, onko kokemusta?
Kommentit (91)
Anteeksi mitä!? Valokuvaajat eivät ole tyhmiä, eivätkä lähihoitajat tai muut.
Itse opiskelen sote-alalla ja suoritan kaksoistutkintoa sekä harrastan valokuvaamista.
Ensinäkin, kaikki tuntuu aluksi hankalalle/vaikealle/mahdottomalle kunnes asian oppii.
Kannattaisi nyt vaan miettiä mitä sanoo :)
Tässäpä:
Potilaalle on määrätty candida-hiivasienen aiheuttamaan tulehdukseen Ambisome- infuusio-kuiva-ainevalmistetta, jonka vaikuttava aine on amfoterasiini B. Annosteluohjeen mukaan 13 mg Ambisone -kuiva-ainetta liuotetaan ad 3,25 ml steriiliä vettä. Mikä on liuoksen ambisome B-pitoisuus prosentteina?
Kyllä tällaiset oikeesti pitää töissä osata! Vastaus on 0.4% Lasku on ihan helppo, kun hiukan keskittyy!
Tässäpä:
Potilaalle on määrätty candida-hiivasienen aiheuttamaan tulehdukseen Ambisome- infuusio-kuiva-ainevalmistetta, jonka vaikuttava aine on amfoterasiini B. Annosteluohjeen mukaan 13 mg Ambisone -kuiva-ainetta liuotetaan ad 3,25 ml steriiliä vettä. Mikä on liuoksen ambisome B-pitoisuus prosentteina?
Kyllä tällaiset oikeesti pitää töissä osata! Vastaus on 0.4% Lasku on ihan helppo, kun hiukan keskittyy!
Mä meinaan sain 80 % ja kuvittelin että luultavasti osasin.
(En ole koskaan laskenut lääkelaskuja, en ole alalla.)
13 mg lääkeainetta 3,25 millilitrassa steriiliä vettä eli 13 mg/3,25 ml.
Jos 13 mg/3,25 ml, niin 400mg/100ml = 0,4 g/100ml
Ja kuinkas se pitoisuusprosentti ratkaistaankaan?
1 g/100 ml = 1 %, jolloin 0,4 g/100 ml = 0,4 %.
Miten sinä laskit?
Jees ja nykyään uusittava ainakin Helsingin kaupungin leivissä tietyin väliajoin.
Miten ihmeessä osaatte tehdä noita?
Entä kun tulee tentti, missä pitää olla kaikki oikein?
Huh huh!
Kirjana Helmitaulu, onko kokemusta?
Niin taitaa tehdä melkein kaikki muutkin suomen lähäriopiskelijat, laskettavat täällä lääkelaskunsa.
Ihan vakavissaan: KUINKA TYHMÄÄ PORUKKAA SINNE AMIKSEN LÄHÄRILINJALLE OIKEIN OTETAAN??!!
Ei hyvää päivää, oikein pelottaa joutua sairaalaan....
Jos noi laskut ois oikeesti vaikeita, mä ymmärtäsin tän ainaisen itkemisen. Mutta kun ne on helppoja, pääteltäviä, niillä ei siis oikeastaan ole matematiikan kanssa mitään tekemistä.
Terv. lähihoitaja vm -99, kaikki tekemäni lääkelaskutentit ekalla läpi
Tässäpä:
Kymmenvuotiaalle pojalle on määrätty Ermysin-oralisuspensiota, jonka pitoisuus on 80 mg/kg/vrk jaettuna neljään antokertaan. Poika painaa 28 kg. Miten annostelet lääkkeen?
Siitä vaan mammat ratkomaan kuin vettä vaan ja haukkumaan lähäreitä tyhmiksi?
ap.
80mg x 29 kg jaettuna 4 =
helppoa kun mikä =)
Kymmenvuotiaalle pojalle on määrätty Ermysin-oralisuspensiota, jonka pitoisuus on 80 mg/kg/vrk jaettuna neljään antokertaan. Poika painaa 28 kg. Miten annostelet lääkkeen?
Siitä vaan mammat ratkomaan kuin vettä vaan ja haukkumaan lähäreitä tyhmiksi?
ap.
Miten tuo ihminen on voinut päästä opiskelemaan lähihoitajaksi ja mitä ihmettä se on tehnyt kaikilla lääkelaskennan oppitunneilla? En ole itse hoitoalalla enkä hallitse lääkelaskentaa, mutta enpä siten kyllä vaaranna potilaitakaan. Kyllä kait peruslähtökohta olisi, että lähihoitaja osaisi lääkelaskennan. On hengenvaarallista, jos asenne on tuollainen kuin viestiketjun aloittajalla. Huh!
80 mg x 28 jaetaan 4 saadaaan 1 annos
Lääkeliuoksen pitoisuus on 7.5 mg/ml. Potilaalle annetaan 0.8 millilitraa lääkeliuosta kaksi kertaa vuorokaudessa. Kuinka paljon potilas saa lääkeliuosta a)kerta-annoksena ja b)vuorokaudessa?
Bakteerin aiheuttamaan infektioon tarkoitetun Biklin. injektionesteen pitoisuus on 250mg/ml. Siitä tehdään valmis infuusioliuos lisäämällä kahteen millilitraan alkuperäistä Biklin liuosta ad 150 ml keittosuolaliuosta. Saatu infuusioliuosa tiputetaan potilaaseen 45 minuutin kuluessa. Laske tiputusnopeus?
Lääkeliuoksen pitoisuus on 7.5 mg/ml. Potilaalle annetaan 0.8 millilitraa lääkeliuosta kaksi kertaa vuorokaudessa. Kuinka paljon potilas saa lääkeliuosta a)kerta-annoksena ja b)vuorokaudessa?
hassun kysymyksen. potilaalle annetaan siis 0,8 millitraa 2 kertaa vuorokaudessa. niinhän kirjoitit. meinasitko kysyä kuinka paljon vaikuttavaa ainetta annetaan?
Olen tuon tytön äiti ja käynyt ihan lukionkin. Hänellä tuollaisia tehtäviä, jotka peruspalstamammojen mielestä helppojako?
hassun kysymyksen. potilaalle annetaan siis 0,8 millitraa 2 kertaa vuorokaudessa. niinhän kirjoitit. meinasitko kysyä kuinka paljon vaikuttavaa ainetta annetaan?
en ole sairaanhoitja mut
2 milliä liosta+ 148 ml keittosuolaliusta.
150 milliä tiputetaan 45 minuutissa on 3,33 ml minuutissa.
Olen tuon tytön äiti ja käynyt ihan lukionkin. Hänellä tuollaisia tehtäviä, jotka peruspalstamammojen mielestä helppojako?
mutta olen sairaanhoitaja ja nuo on minulle helppoja, olisivat olleet tosin jo lukion matematiikallakin helppoja. En edes tajua että noissa voi olla jollekin jotain vaikeaa... Tietenkään en niitä ap:n (tyttären?) puolesta laske. Netti on pullollaan harjoitusmateriaalia joilla näitä voi harjoitella jos ei älli vielä riitä.
[quote author="Vierailija" time="30.10.2014 klo 21:39"]Kumma juttu, meidän luokalta pääsi kaikki muut laskut läpi paitsi lukion käyneet.. :)
[/quote]
Miksi tästä tuli yhtäkkiä sairaanhoitaja vs. lähihoitaja sekä lukio vs. amis. Kaikki tärkeitä! Ja viestiisi vastaisin, että lienee kiinni yksilön motivaatiosta ja oppimisesta eikä koulutustaustasta.