Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä aiot tehdä lapselle säästetyillä lapsilisillä?

Vierailija
04.02.2013 |

Annatko ne lapselle kun täyttää 18 rahana? Ostat ajokortin ja auton? Vai saako lapsi itse päättää mitä niillä tehdään?

Eikä pelota että lapsi tuhlaa hetkessä vuosien ajan säästämäsi rahat taivaan tuuliin?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota, koska meillä opetetaan rahan arvo jo kotona :)

Vierailija
2/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opetetaan rahan arvo jo kotona... :D Minullekkin opetettiin rahan arvo kotona ja säästämisen arvo ja kun ensimmäisen perintöni sain, matkustelin ja join pois kavereiden kanssa.

Joo, olin "hyvästä perheestä" jossa raha näytteli isoa osaa. Sinne vaan meni kaikista opetuksista huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opetetaan rahan arvo jo kotona... :D Minullekkin opetettiin rahan arvo kotona ja säästämisen arvo ja kun ensimmäisen perintöni sain, matkustelin ja join pois kavereiden kanssa.

Joo, olin "hyvästä perheestä" jossa raha näytteli isoa osaa. Sinne vaan meni kaikista opetuksista huolimatta.

Meillä opetettiin rahan arvo kotona ja se, että asioiden eteen pitää tehdä jotain. 20v sitten sain isomman summan rahaa, ajoin kortin ja loput pistin säästöön :) Meillä kun toi järki on pysynyt päässä ;)

Vierailija
4/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapsille kannata säästää, koska ei voi tietää mihihn ne rahansa käyttää?

Kannattaa muistaa, että jos rahat on lapsen nimissä, niin ne todella on lapsen rahoja. Silloin lapsi päättää niistä itse. Toki joku rahansa voi hummatakin, mutta ei kai lapsen kasvatuksessa voi lähteä siitä, että hitto, ei tästä mitään tulee. Ostan kaikella rahanlla krääsää itselleni, ettei vain ainakaan lapsi niitä rahoja käytä.

OScar.

Vierailija
5/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pankissa ihan tarpeeksi. Mutta nuorena sitä haluaa kokeilla mitä kaikkea sillä rahalla saa... pointti oli kuitenkin se että jos lapselle säästää pienestä asti lapsilisät siitä tulee kohtuullinen summa rahaa annettavaksi 18-vuotiaana.

Ja on kuitenkin miettimisen arvoinen asia että mitä jos lapsi päättääkin olla viis veisaamatta rahoista joita ei ole joutunut itse säästämään ja tuhlaa kaiken.

Sulla on sama pointti kun mulla, rahan eteen pitää tehdä jotian jotta se on arvokasta. Mitä arvokasta tai mitä se nuori on tehnyt säästettyjen lapsilien eteen? EI mitään. Ja näin ollen ne on helpompi tuhlatakkin.

Tottakai sinun jälkeläisesi on viisaampi kuin moni muu :) Mutta sanoin vain että ei kannata luottaa siihen kuitenkaan...

Vierailija
6/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onko järkevää antaa sitä rahaa noin vain suuria summia? Voihan sen rahan laittaa itselle säästöön ja ostaa sieltä nuorelle auton, ajokortin, omistusasunnon jne.

Minua ainakin harmittaisi jos säästäisin pienistä tuloistani vuosikaudet lapselle pesämunaa jonka laittaisi menemään turhuuksiin.

Vierailija
7/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saavat päättää mihin ne laittavat.

Autokouluun ei ainakaan niitä pistetä, mummo luvannut maksaa molempien poikien autokoulun kun tulevat siihen ikään.

Meillä mennyt kaikki lapsilistä alusta saakka poikien tilille, joten kivan pesämunan tulevat aikanaan saamaan.

Vierailija
8/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsilisän tulo loppui, pankkitilille kertyneellä summalla ostettiin lapselle/nuorelle osakkeita. Nyt hän on kuuden yhtiön omistaja, joka kuittaa osinkonsa tyytyväisenä.

Vierailija
9/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onko järkevää antaa sitä rahaa noin vain suuria summia? Voihan sen rahan laittaa itselle säästöön ja ostaa sieltä nuorelle auton, ajokortin, omistusasunnon jne.

Minua ainakin harmittaisi jos säästäisin pienistä tuloistani vuosikaudet lapselle pesämunaa jonka laittaisi menemään turhuuksiin.

tekemällä vaan joutuu maksamaan lahjaveroja -ja se nyt on sama kuin repisi seteleitä roskikseen.

Vierailija
10/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästämisen pointti on mun mielestä juuri siinä, että panee syrjään silloin kun on ylimääräistä että tarpeen vaatiessa voi sitten käyttää.

Meillä voi miehen kanssa taloudellinen tilanne olla 10 vuoden päästä huonompi - mutta ainakin on sitten varaa hankkia lapselle tarpeellisia vaikkei välttämättömiä asioita (uusia pyöriä, ajokortteja, vaihto-oppilasvuosia), lähteä reissuun ym.

Tarkoitus olisi myös opettaa lapsi käyttämään rahaa järkevästi ennen kuin täyttää 18 v.

Vierailija
11/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ne käyttää. 18-vuotiaana hän on aikuinen ja tekee niillä mitä tahtoo. Jos tuhlaa niin tuhlaa, enkä minä voi kuin paheksua. Suosittelen tosin käyttämään ajokorttiin ja muuhun tarpeelliseen.

Vierailija
12/12 |
04.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saavat päättää mihin ne laittavat.

Autokouluun ei ainakaan niitä pistetä, mummo luvannut maksaa molempien poikien autokoulun kun tulevat siihen ikään.

Meillä mennyt kaikki lapsilistä alusta saakka poikien tilille, joten kivan pesämunan tulevat aikanaan saamaan.

Jaa, onko se nyt niin varmaa, että mummo on silloin hengissä makselemassa niitä ajokortteja?