Kokemuksia kielikursseista?
15-vuotias tyttöni olisi lähdössä seuraavana kesänä kielikursseille 2-3 viikkoa Englantiin tai Maltalle. Olisi lähdössä kaverin kanssa.
Onko teillä kokemuksia ja mitä pitää huomioida.
Toimiiko homma isojen EF ja STS kanssa?
Isäntäperhe vai asuntola?
Kommentit (5)
noilla reissuilla ryypätään ja hillutaan baareissa aamuyölle asti. Opiskeluaikoina kaverini olivat tuollaisilla kursseilla jonain ryhmänvastaavina ja opettajina - silloin jo päätin, etten omaa lastani päästä koskaan :)
Itse olin aikoinani EF:n kielikurssilla Englannissa. Oli kyllä niin hurjaa menoa, että en omaa lastani sinne mistään hinnasta päästäisi!
Mutta hauskaa oli ja sai hyvin paljon kokemuksia... Tuli sitten kokeiltua limuviinoja ja tupakkaa, kun tajusi, että sai olla siellä ihan "vapaasti". Ennen reissua oli todella todella kiltti ja ahkera tyttö, joka ei koskaan ollut edes kiroillut.
Itse olen ollut Brightonissa joskus 90-luvulla ja silloin siellä kyllä dokattiin salaa. Päästäisin kyllä lapseni ilman muuta.
Kyllähän nuo kurssit on ihan mielettömän hienoja kokemuksia, kavereita tulee varmasti ja elämänpituisia muistoja!
Itse olen ollut sekä oppilaana että töissä EF:llä, mutta ilmeisesti toiminta on samaa kuin STS:llä. Tiedonkulku aika surkeaa ainakin liiderin näkökulmasta, tietty riippuen kohteesta.
Kielellisesti en tiedä, oppiiko noilta kursseilta mitään. Omaa lastani en laittaisi noin hintavalle kielikurssille vain rentoilemaan kavereiden kanssa. Taatusti löydät halvempiakin, tottakai tosin ymmärrän, että moni nuori haluaa noille isojen firmojen kursseille. Kielenoppiminen on kuitenkin hyvin vähäistä tunnilla, enemmän se riippuu nuoren aktiivisuudesta käyttää kieltä isäntäperheessä/muiden ulkomaalaisten oppilaiden kanssa.
Maltalla asuntola ei todellakaan ole hyvä idea, paljon rellestetään ja juodaan. Liideritkään eivät voi vahtia kaikkea 24/7 ja kyllä sitä alkoholia aina jostain saa. Tottakai, jos kiinni jäädään, se on lähtö kotiin seuraavalla lennolla.
Kannattaa kuitenkin tsekata esim Rotaryn ja Lionsin kesävaihdot (niitä löytyy myös muutaman viikon mittaisia) - parhaassa tapauksessa ei tarvitse maksaa mitään ja kokemus on vähintään yhtä hieno kuin kielikurssilla!
ainakaan Maltalla. Alkoholi säännöt on ihan oikeasti sääntöjä. Tyttären kurssikaveri lähetettiin kotiin toiseksiviimeisenä kurssipäivänä omalla kustannuksella. Tämä siis mielestäni plussaa, että säännöistä pidetään kiinni, mutta hyvä tehdä selväksi myös nuorille