Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaana ja parisuhdepaniikki :(

Vierailija
01.02.2013 |

Olen 25-vuotias ja raskaana (laskettu aika kesäkuussa), ja nyt sitten alan kriiseillä parisuhteestani! Emme ole naimisissa, mutta lapsi oli kyllä toivottu. Minulla on eräs sairaus joka vaikeuttaa hedelmöittymistä, joten olen tottakai iloinen siitä että saan lapsen.

Mutta en enää tiedä onko mieheni minulle oikea. Olemme olleet yhdessä siitä saakka kun olin 20, eli melko kauan. Jotenkin kuitenkin pari viime vuotta on mennyt jotenkin... en tiedä, vertaisin asiaa ehkä auton cruise-toimintoon. Emme ole niinkään keskittyneet toisiimme vaan omiin elämiimme, minä opiskeluun ja mies töihinsä.

Olen nyt huomannut että emme ole oikein enää samalla aaltopituudella. Tunnen olevani aikuisempi kuin mieheni (joka muuten onkin minua vuoden nuorempi). En voi kysyä häneltä mitään neuvoja ikinä, sillä hän ei vain oikein tiedä mistään mitään! En tiedä miten selittäisin asian järkevästi. Mutta siis hänen elämänpiirinsä on niin paljon kapeampi kuin minun! Hän toimii putkimiehenä, minä teen älyllisesti vaativaa työtä jossa pitää käyttää mm. vieraita kieliä ja olla tekemisissä aasialaisten, amerikkalaisten ym. kanssa.

Mieheni hoitaa taloudelliset vastuunsa oikein hyvin, mutta henkisesti olen aika yksin. Miehelle riittää tavallinen arki, eikä hän halua koskaan keskustella kanssani mistään "järkevästä", vaikka päivän uutisista. Mietin jo, mitä annettavaa hänellä tulee olemaan lapselle. Ei hänestä tule sellaista isää joka selittää asioita, mm. tähtitaivaan kuvioita, sitä miksi taivas on sininen ja ruoho vihreää ja sen sellaisia, koska ei osaa. Enkä myöskään usko että hän pystyy selittämään moraaliin liittyviä asioita, kuten että miksi toisia ei saa kiusata. Hän kyllä tietenkin tietää ettei saa kiusata, mutta ei osaa KERTOA asiasta muille. Hän ei osaa selittää ja keskustella.

Ajattelin nyt katsoa miten tilanne kehittyy, mutta olen silti jo hyvin lannistunut ja pettynyt, ja peloissani. Ihan kuin vasta raskaaksi tulon jälkeen olisin huomannut millainen mieheni on oikeasti.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja useimmista miehistä kasvaa ihan ok isiä. Ja vaikkei ne niin henkeviä ole koko ajan puhumassa niin kummasti ne silti osaa lasten kanssa touhuta ja jopa selittää asioita niille lapsille. Usein jopa paremmin kuin aikuisille.

Ja kuten joku jo sanoikin, niin anna sille miehelle mahdollisuus, et sä voi omien oletustesi perusteella päättää että miehestä tulee huono isä. Tuo sun pettymys ja pelko on hiukan ylimitoitettua, kun et ole vielä päiväkään sitä miestä isänä nähnyt.

Vierailija
22/25 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhteeseen kuuluu aina se, että se kehittyy jotenkin. Ei se pysy ikuisesti samanlaisena kuin se oli alussa. Usein siitä tulee arkisempaa, kaikkea ei tehdä enää yhdessä, vaan molemmilla on omat juttunsa. Tuo on ihan normaalia.

Ja kuten moni sanoi, niin ei kummankin tarvi opettaa lapselle tähtikuvioita. Jos se on sinulle tärkeää, niin sinä hoidat sen puolen. Mies taas varmasti osaa auttaa lasta kaikenlaisten kädentaitojen kehittämisessä, kun on itse tekevällä alalla. Mies hoitaa lapsen kanssa varmasti monta sellaista juttua missä sinä vuorostasi et ole niin hyvä. Täydennätte toisianne, mikäpä sen parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tekeminen moisen yksinkertaisen ja selkeästi sivistymättömän ja keskustelutaidottoman miehen kanssa on kyllä viimeinen niitti sille, että voisit elää elämäsi haluamallasi tavalla. Olet selvästi liian erilainen kuin miehesi ja se on jo vaikuttanut parisuhteeseenne: et enää kunnioita miestäsi. Mieshän ei tuosta muutu mihinkään parempaan suuntaan, kunhan jurottuu kun lapsiperheen arki rymyää parisuhteeseenne. Edessäsi on ankea parisuhde, jossa olette vain lapsenne vanhempia vailla keskinäistä syvää yhteyttä. Sellaistako mallia halusit lapsellesi näyttää parisuhteesta ja perheestä? Ahdistavan kuuloinen tilanne ap, enpä olisi mennyt lasta tuollaisen älyltään pikkupojan tasolla olevan kanssa tekemään.

on se pahin kauhukuva, minkä toteutumista pelkään. En nyt sanoisi miehen olevan pikkupojan tasolla älyltään, mutta jotain outoa meidän vuorovaikutuksessa jatkuvasti on. Minä saan useimmiten olla selittämässä asioita hänelle. Tämän vuoksi mietinkin, että kuka lasta sitten opettaa ja neuvoo. Kunnioitukseni miestä kohtaan on todellakin laskenut, ja tämä särkee sydämeni.

-ap-

Vierailija
24/25 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka eroasisitkin, miehesi on silti lapsen isä. Paremmin te kompensoitte toisianne yhdessä kuin erikseen. Lapsille se opettaminen ja neuvominen nyt ei ole se tärkein juttu. Parisuhteen tasolla taas lapsi voi teitä yhdistääkin. Ihan normaalia tuollainen panikointi tuossa vaiheessa.

Vierailija
25/25 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nointa kolmenkympin kriisiä, keski-iän villitystä ja ties mitä. Sulla on nyt meneillään tuo kriisi, kun miettii, että se lapsi on nyt tulossa, sitä ei voi perua (etkä haluaisikaan), nyt on määrätty kenen kanssa perhettä perustat, enää ei voi vaihtaa. Onhan tuossa niin lopullisesta elämänmuutoksesta kyse, että totta kai sitä tulee pohdittua perinpohjin.

Minäkin suosittelen, että et tässä tilanteessa tee noita pohdintoja liian vakavasti, vaan annat elämän edetä omalla painollaan sillä uralla mikä on jo valittu. Turha niitä menneitä valintoja on miettiä, kun ne on jo tehty. Keskity tuleviin valintoihin, että teet aina kulloisessakin tilanteessa sen valinnan, mikä on siinä kohtaa paras. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa!