Suklaapatukka päivässä pitää painon kurissa?
Mistähän johtuu että aina kun oon ilman suklaata, mun paino lähtee hitaaseen nousuun?
Ei mulla siinä mielessä ole hätää, koska oon alipainoinen mutta tuo vaan ihmetyttää mua.
Välillä oon syömättä suklaata mutta jatkan sitten kun huomaan että paino on noussut pari kiloa. Kun jatkan suklaansyöntiä, niin painosta putoaa pois se pari kiloa.
Hulluinta tässä on se etten ota mitään sen suklaan tilalle eli en syö sitten vastavuoroisesti jotain muuta. Suklaa on siis vain ylimääräinen naposteltava mulle.
Tiedän etten syö suklaan tilalla muuta koska oon tosi tarkka mun syömisistä ja ruoka-ajoista.
En syö sitä paljon, yhden pienen patukan päivässä. Mikä juttu tää oikein on? Onko kukaan muu huomannut vastaavaa? En syö muuten mitään makeaa ja mielelläni haluaisin eroon tästäkin "paheesta" mutten halua että paino alkaa nousta.
Mutta mulla mekanismi on aika selvä: mulla ne nimittäin vähentävät niitä muita syötyjä kaloreita. Vaikken tietoisesti yritä niitä rajoittaakaan. Jotenkin vaan esim. viini ruoan kanssa lisää tyytyväisyyttäni yksinkertaiseenkin ateriaan, niin ettei tule syötyä niin raskaasti ja paljon kuin ilman viiniä tulisi. Samoin makea jälkiruoka joka päivällisellä lisää tyytyväisyyttäni ateriakokonaisuuteen ja vähentää syötyä pääruoan määrää, kun jälkiruoalle pitää jäädä vielä tilaa vatsaan.
Mullakaan ei ole mitään paino-ongelmia enkä laihduta, olen vaan huomioinut näitä kun jotkut ovat epäilleet että olisin joku ihme läpipasko koska en liho herkuttelullani. Kirjasin jopa kerran Kiloklubiin viikon ajan kaikki syömiset nähdäkseni saanko kaloreita tosiaan ihan valtavasti, ja herkutteluineenkin näytti vaihtelevan 1600 ja 1900 kcal välillä syömiset eli aika kevyttä on.
Miksi muuten pitäisi luopua elämässä ruokanautinnoista eli päästä "paheista" jos ne kerran ei itselle tee mitään pahaa, ei lihota tai mitään. Minusta ultraterveellinen elämä olisi tylsää ja luultavasti myös loppujen lopuksi epäterveellistä sitä kautta, että se vähentäisi elämäniloa.