Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En pääse Mensan jäseneksi!

Vierailija
01.02.2013 |

Tein juuri Mensan nettitestin ja tulos oli 121. Raja ois 130 pistettä.

En ole aiemmin tehnyt testejä, sillä olen pelännyt juuri tätä, että "tyhmyyteni" on sitten jollain tapaa virallisempaa.

Voikohan noihin päättelytehtäviin oppia, jos sellasisia alkasisi harrastaa enemmänkin, vai auttaisiko se vain muutaman pisteen verran?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pääse 98% muistakaan.

Vierailija
2/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei tuo nyt ole mikään merkki tyhmyydestä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ottaisi asiaa mitenkään vakavasti :). Moni on pyrkinyt useammankin kerran just niin, että treenaa välissä. Mä itse en tuolle Mensalle paljon painoa laittaisi juuri testin luonteen vuoksi. Se mittaa vain tietynlaista älykkyyttä ja kaiken lisäksi siihen pystyy harjoittelemaan.

Eli voikin kysyä, mittaako se oikeasti älykkyyttä?

Vierailija
4/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis ottaisi asiaa mitenkään vakavasti :). Moni on pyrkinyt useammankin kerran just niin, että treenaa välissä. Mä itse en tuolle Mensalle paljon painoa laittaisi juuri testin luonteen vuoksi. Se mittaa vain tietynlaista älykkyyttä ja kaiken lisäksi siihen pystyy harjoittelemaan.

No kaiketi se mittaa vain tietynlaista älykkyyttä. Avaruudellinen hahmotuskyky on vähän ongelmana, mutta ehkäpä sitäkin voisi oppia. En tiedä miksi tuo harmitti niin paljon. Ja kuitenkin tuloksen yhteydessä tuli teksti "enemmän kuin 98,x% vastaajista(?)" Ei voi pitää paikkaansa.

Mutta kuten tuosta "hidas sytytys"-ketjusta voi päätellä, älykkyyttä ja tyhmyyttä on tosiaan monenlaista ;)

Vierailija
5/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis siis ap

Vierailija
6/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testiin siis kannattaa harjoitella nettitehtävien avulla ja mennä viralliseen testiin niiden jälkeen. Nettitestin tulos on kuitenkin vain suuntaa antava.

Vierailija
7/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä älykkyys edes on? Sitäpä on melko vaikea määritellä. Enkä nyt puhu näistä erilaisista älykkyyden lajeista tai yleisälykkyyden käsitteestä.

Mensan testistä sanoisin sen verran, että sitä voi ajatella mittarina, joka tietyllä tavalla adekvaatisti indikoi sopeutumista ja pärjäämistä nykyisessä yhteiskunnassa.

Vierailija
8/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä älykkyys edes on? Sitäpä on melko vaikea määritellä. Enkä nyt puhu näistä erilaisista älykkyyden lajeista tai yleisälykkyyden käsitteestä.

Mensan testistä sanoisin sen verran, että sitä voi ajatella mittarina, joka tietyllä tavalla adekvaatisti indikoi sopeutumista ja pärjäämistä nykyisessä yhteiskunnassa.

Minulta taitaa puuttua muutakin älykkyyttä kuin avaruudellista hahmotuskykyä.. Kertoisitko vielä omin sanoin mitä on adekvaattinen indikointi?

Voin sen kyllä asiayhteydestä jollain tapaa päätellä, mutta ehkä sinulla on siihen yksinkertaisempikin ilmaisu? ;)

ap

Vierailija
9/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisinkin kuulla perustelut tuolle sun väittämällesi. Mä en näe mitään yhteyttä.

Vierailija
10/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta taitaa puuttua muutakin älykkyyttä kuin avaruudellista hahmotuskykyä.. Kertoisitko vielä omin sanoin mitä on adekvaattinen indikointi?

Voin sen kyllä asiayhteydestä jollain tapaa päätellä, mutta ehkä sinulla on siihen yksinkertaisempikin ilmaisu? ;)

ap

Ihan suomeksi ja yksinkertaisesti sanottuna kirjoittaja väittää suurin piirtein näin: Mensan testiä voisi ajatella mittarina, joka tietyllä tavalla pätevästi osoittaa tai määrittää sopeutumista ja pärjäämistä nykyisessä yhteiskunnassa :D.

Mä en todellakaan näe mitään yhteyttä noilla asioilla. Yliopistoajoista on kuitenkin jäänyt mieleen, että ne opiskelijat, jotka eniten viljelivät sivistyssanoja tekstissään, vähiten niistä ymmärsivät ;D

Vierailija
11/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hyvin korreloivat esim. koulutustason kanssa ja käyttökin on laajaa. Armeijat kaikkialla niitä käyttävät (Suomessakin) ja USAssa SAT joka tehdään vuosittain 1.5 miljoonalle on älykkyystesti myös. Soveltuvuustestit ym.

Briteissä Tony Blairin varapääministerinä vuosia toiminut John Prescott on tunnettu siitä ettei päässyt vielä 70-luvulla kaikille koululaisille tehdystä 11-plus-älykkyystestistä läpi eli ei se ihan eksaktia tiedettä ole älykkyystestauskaan.

Mies ei kyllä varsinaisesti ole älykkään oloinenkaan ja toimi muistaakseni laivakokkina ennen politiikkaan lähtöä. Politiikassa vaikuttaa tietty moni muukin asia kuin pelkkä äly ja siitä Suomessakin on esimerkkejä ihan liiaksikin.

Vierailija
12/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon mensan rajan ylitää vain 2% väestöstä. Itse sain nettitestistä 131.

Vierailija
13/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa meni 15 min. Tyypillistä itseäni, en jaksanut keskittyä loppuun asti, liika miettiminen tympäisee.

Vierailija
14/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaa meni 15 min. Tyypillistä itseäni, en jaksanut keskittyä loppuun asti, liika miettiminen tympäisee.

Mutta tehtäväthän juuri vaikeutuikin lopussa isoin harppauksin ! Eli et voi selittää tulosta herpaantumisella. ? Mulla loppui aika kesken, sillä viimeiset joita ehdin tehdä, oli mulle todella haasteellisia enkä yhdestä edes keksinyt sitä logiikkaa.

ap

Vierailija
15/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en vain millään ymmärrä, että jos keskivertoälykkyys on 100, niin miksi kaikki testin tekijät (ainakin jotka kertovat tuloksen) ovat saaneet yli 120. Ja osa sanoo, ettei pistemäärää saa tietää, mikäli se on alle 120?

Onkohan tuo nettitesti lainkaan luotettava vai onko se lähinnä ihmisiä "tsemppaava"?

Vierailija
16/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syrjintään perustuva järjestö kuin Mensa pitäisi laittaa tutkintaan ja lopettaa. Hyväveliseura jossa on paljon julkisuuden vaikuttajia, mitähän salaisia pääkalloriittejä niillä lienee?

Vierailija
17/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onleko tyhmä?

Vierailija
18/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

syrjintään perustuva järjestö kuin Mensa pitäisi laittaa tutkintaan ja lopettaa. Hyväveliseura jossa on paljon julkisuuden vaikuttajia, mitähän salaisia pääkalloriittejä niillä lienee?

Samoin syrjintään perustuvat olympiakisat pitäisi lopettaa. Kaikkin halukkaiden pitäisi päästä olympialaisiin juoksemaan, heittämään keihästä, purjehtimaan, uimaan, hyppäämään seivästä, pelaamaan jääkiekkoa, hyppäämään mäestä jne. Sitä olisi kiva seurata tv:stä!

Vierailija
19/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en vain millään ymmärrä, että jos keskivertoälykkyys on 100, niin miksi kaikki testin tekijät (ainakin jotka kertovat tuloksen) ovat saaneet yli 120. Ja osa sanoo, ettei pistemäärää saa tietää, mikäli se on alle 120?

Onkohan tuo nettitesti lainkaan luotettava vai onko se lähinnä ihmisiä "tsemppaava"?

Usein ne, jotka tietää, ettei oma älykkyys ole mitään huippua, ei edes testaa ja siksi vastanneet on yleensä vähän korkeammalla ÄO:lla varustettuja.

Mä uskon, että testi antaa paljon noita lähellä rajaa olevia arvoja myös siksi, että ihmiset osallistuisivat Mensan viralliseen, maksulliseen testiin. Siitähän yhdistys rahaa tienaa :). Ei tietynlaista tsemppiä.

Mä itse sanoisin, että tulos on suuntaa antava, ei kuitenkaan mikään tarkka. Sen tarkoitus on houkutella ihmiset maksulliseen testiin, näin mä siis uskon. Mä itse en näe tuolla mitään painoarvoa. Itse tiedän olevani älykäs ja se riittää mulle. En mä siihen mitään tarkkoja lukuja tarvi. Sillä Mensan tuloslapulla ja jäsenyydellä mä en henkilökohtaisesti näe mitään arvoa.

Maailmassa on ja on ollut paljon neroja, joita ei ole ikinä testattu.

Vierailija
20/51 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tehtäväthän juuri vaikeutuikin lopussa isoin harppauksin ! Eli et voi selittää tulosta herpaantumisella. ? Mulla loppui aika kesken, sillä viimeiset joita ehdin tehdä, oli mulle todella haasteellisia enkä yhdestä edes keksinyt sitä logiikkaa.

ap

kun huomaan tehtävien vaikeutuvan, niin en jaksa edes miettiä vaan tiksuttelin mitä sattuu :)) ärsyttää itseänikin. Olisin voinut miettiä vähäsen, näyttivät kyl aika hankalilta, ehkä en olisi saanut yhtään oikein vaikka olisin miettinyt. Oon tyhmä!!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi