Lasten omaisuus, kuinka pitkään salata se heiltä?
Ne on nyt 6 ja 8 v. toisella on pino osakkeita ja kymppitonnin säästötili, pienemmällä on säästötilillä vajaa 20 000 e.
Etenkin isompaa kiinnostaa jo raha-asiat ja kyselee että miten omia säästämiään rajoja (siis possuntyhjäysaalista) saisi nostaa pankista ja paljon hänellä on rahaa. Se kymppitonni on samlla tilillä kun lapsen omat säästämät, joten paljastuu jos ei tehdä jotain asialle.
Itse ajattelen että lapsi saisi olla aika iso, ennenkuin saa tietää säästöistään. Ettei suotta huutele koko pikkukylälle raha-asioitaan ja joudu hyväksikäytetyksi.
Kommentit (45)
Tosin nyt kun 9v kyseli niin sanoin että on siellä tilillä ainakin 1000 euroa (todellisuudessa useita ja lisäksi lapsilla on osakkeita). Lapsi on rauhallinen ja fiksu ja tietysti kielsin kertomasta kavereille. Ja tietenkään tilille jossa on tuhansia ei anneta lapselle käyttöoikeutta ennenkuin täysikäisenä. Mietityttää kyllä.
koska tiedän lasten kaveripiiristä kolme eri ikäistä ja eri perheistä olevaa lasta, joilla säästöjä on ja kotona on kielletty kertomasta. Silti houkutus on ollut liian suuri ja ovat säästöistä salaisuutena kertoneet jollekin kavereille.
Jos lapselle kertoo rehellisesti, että meillä on rahaa, mutta siitä puhuminen tekee muut kateellisiksi, niin yleensä se lapsi oppii olemaan asiasta hiljaa.
Meillä lapset tietävät, että laiskoilla ja juopoilla ei yleensä ole rahaa, joten rahattomuus kertoo ihmisestä negatiivisia asioita ja raha positiivisia. Silti raha on vain väline saada jotain itselle tärkeämpää, joten ei siitä kannata muille paljoa puhua. Ne köyhät ja laiskat kun on äkkiä käsi ojossa.
meilläkin kaksi tiliä. toiselle lapsi säästää viikkorahat (ja saa käyttää niitä) ja sitten toinen, jossa on enemmän rahaa.
mut muistakaa te, jotka lapsen tietämättä avaatte tilejä, niin pankki lopettaa koronmaksun, jos tili käyttämättä 10 vuotta.
ja muka kieltänyt lastaan puhumasta rahoistan, mutta aina välillä on kausia, kun joka välkkä keskustellaan rahasta ja siitä kuinka paljon hänellä on rahaa tilillä ja kyselee muilta, että kuinkas paljon sulla on. Jotkut menee tietysti siihen mukaan, en yhtään tiedä puhuvatko totta, mutta omalleni mä olen vain sanonut, että sulla on säästötili enkä ole kertonut summia. Mua ärsyttää suunnattomasti rahalla kerskailu.
muistakaa myös:
jos vanhemmat kuolevat, ei lapsi välttämättä tule käyneeksi pankissa x kysymässä, olisiko siellä tiliä hänen nimellään. Pankki saa pitää rahat ...
Erillinen tili voisi olla hyvä jos haluaa sen tosiaan pysyvän lapselta salassa. Todennäköisesti moisille summille ei ole edes mitään käyttöä ennen täysi-ikäisyyttä, joten ajattelisin ettei lapsen edes tarvitse rahoista tietää.
Mun vanhemmat oli kerryttäneet mun säästötilille 20 000e siihen mennessä kun muutin pois kotoa (20v.) ja olin rahoista tietoinen kyllä jo nuorempana. Edes kotoa muutettuani ei tullut mieleenkään käyttää rahoja mihinkään (kävin opiskelun ohella töissä ja asuin vuokralla opiskelija-asunnossa) - muutama vuosi myöhemmin menivät sitten oman asunnon hankintaan ja kevensivät kivasti lainan määrää.
Eli ei se rahoista tietäminenkään automaattisesti tarkoita, että lapsi tuhlaisi ne heti kun mahdollisuus on.