Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten omaisuus, kuinka pitkään salata se heiltä?

Vierailija
30.01.2013 |

Ne on nyt 6 ja 8 v. toisella on pino osakkeita ja kymppitonnin säästötili, pienemmällä on säästötilillä vajaa 20 000 e.

Etenkin isompaa kiinnostaa jo raha-asiat ja kyselee että miten omia säästämiään rajoja (siis possuntyhjäysaalista) saisi nostaa pankista ja paljon hänellä on rahaa. Se kymppitonni on samlla tilillä kun lapsen omat säästämät, joten paljastuu jos ei tehdä jotain asialle.

Itse ajattelen että lapsi saisi olla aika iso, ennenkuin saa tietää säästöistään. Ettei suotta huutele koko pikkukylälle raha-asioitaan ja joudu hyväksikäytetyksi.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ajatellut, että lasten on parasta kasvaa tietoon ja tiedossa, että heillä on ja tulee olemaan omaisuutta. Että siitä seuraa vastuuta ja työtä ja siitä on pidettävä huolta. Että vanhemmat auttavat kun he ovat pieniä, mutta että heidän pitää tietää, mitä heillä on ja miten siitä pitää pitää huolta. Nä tämä tietysti ei ole mitään säästötilejä, vaan ihan käsinkosketeltavaa omaisuutta, jota todella pitää hoitaa ja hoitamisessa on eri tasoisia asioita, joihin lapsia voi ottaa mukaan.

Tämän lisäksi meillä on tietysti erikseen sovittu ja painotettu, että perheen raha-asiat ovat meidän omia asioitamme, joita ei ole syytä huudella kylillä. On myös puhuttu siitä, miksi ei ole syytä.

5v ei vielä ole kiinnostunut, mutta availee kuitenkin pankin kirjeet itse, kirjeiden sisältö ei kiinnosta vaaan työntää paperit minulle.

Lapsella on muutama kymppi kuussa rahastosijoituksia ja toinen tili johon laitetaan lahjarahat ja possun tyhjennykset. Possutilinsä saa käyttöön heti kun omat rahat kiinnostavat, mutta karkkiin niitä ei kaikkia tuhlata. Isommista säästöistä puhun jo nyt tyyliin ajokortti tai asunto tai opiskelua.

Itseäni vituttaa vieläkin äitini minulta salassa pitämä tili. Muutin heti lukion jälkeen silloisen poikakaverin kanssa ja raha oli niin tiukilla ettei aina edes syöty vaikka molemmat hanttihommia tehtiinkin. Sitten kun poikkis oli ex ja aloitin opiskelut äidin hyväksymään ammattiin, jostain tipahti pankkikirja käteeni. Äiti oli säästänyt isän maksamia elatusapuja. Lähinnä kiukuttaa äidin harrastama vallankäyttö _tässäkin_ asiassa.

Kehoitankin kaikkia täysi-ikäiseksi kasvaneita pistämään kyselyt kaikkiin pankkeihin omista omistuksistaan, sillä ne salatilitkin paljastuu.

Vierailija
22/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 veenä, kun postista tuli nimellään tietoja, oli vähän ihmeissään, että mitä nämä rahasto-osuudet tarkoittavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihme porukkaa. Kyllä mä ainakin vastaan lapselle KAIKKIIN rahakysymyksiin. Eihän se muuten opi mitään ja opi hahmottamaan rahaa, laskuja jne. Mun eksä oli sellainen, jolta vanhemmat piilotti laskut ja ihan pihalla kaikista perusasioista. Mä meistä olin se kettu ja tiesin aina, paljonko mihinkin menee ja mitä joku voi tienata jostain työstä jne.

Vierailija
24/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset ihan pienestä pitäen tienneet, että heillä on tilillä rahaa ja osakkeita, joskin olemme pyrkineet siihen, että omaisuutta olisi alle ilmoitusvelvollisuuden eli 20 000 e.

Meillä lukutaitoisena on saanut tehnyt veroilmoituksen yhdessä aikuisten kanssa ja 12v iästä alkaen ostanut ja myynyt osakkeita itsenäisesti (siis saanut päättää, mitä omaisuudellaan tekee). Yhteiskuntaopin tunneilla he ovat kyenneet selittämään niin optiot, osingot kuin warrantitkin.

Koskaan lapset eivät ole huudelleet, että heillä on rahaa ja ovat kaikin tavoin rahankäytössään tarkkoja ehkä siksi, että heille on opetettu vastuuta samaa tahtia oikeuksien kanssa. Äidin palkka on heidän tiedossaan samoin kuin ne pakolliset kuukausikulut, jotka siitä on maksettava.

Mitä te rahasta vaikenevat voitatte? Pelkäätte, että lapset kuluttavat rahat kerralla? Niin ne varmaan tekevätkin, jos se summa tulee heille kuin lottovoitto yllätyksenä. Kannattaa opettaa rahaan liittyvät asiat ihan pienestä pitäen, silloin kykenee kertomaan kavereillekin, paljonko se pikavippi oikeasti maksaa!

Vierailija
25/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienemmän kohdalla säästötili on helpompi salata, koska emme ole edes itse avanneet sitä vaan setä teki sen.

Vierailija
26/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsella on omaisuutta niin pitäisikö olla edunvalvoja?

lapsi ei saa käyttää itse rahaa ennenkuin 15vuotiaana "pienimuotoisesti" ja 18v täysivaltaisena.

mielestäni lapsen kanssa pitää raha-asioista keskustella heti kun hän jotain hoksaa ja on asiasta kiinnostunut, muuten ne rahat ja omaisuudet katoaa kankkulan kaivoon kun kätensä niihin kiinni saa. oma vekara on jo tarkka rahankäytöstä, säästää ja tarkkailee hintoja (jopa puolestani!) kaupassa. ikää 10v.

Vierailija
27/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset ihan pienestä pitäen tienneet, että heillä on tilillä rahaa ja osakkeita, joskin olemme pyrkineet siihen, että omaisuutta olisi alle ilmoitusvelvollisuuden eli 20 000 e.

Meillä lukutaitoisena on saanut tehnyt veroilmoituksen yhdessä aikuisten kanssa ja 12v iästä alkaen ostanut ja myynyt osakkeita itsenäisesti (siis saanut päättää, mitä omaisuudellaan tekee). Yhteiskuntaopin tunneilla he ovat kyenneet selittämään niin optiot, osingot kuin warrantitkin.

Koskaan lapset eivät ole huudelleet, että heillä on rahaa ja ovat kaikin tavoin rahankäytössään tarkkoja ehkä siksi, että heille on opetettu vastuuta samaa tahtia oikeuksien kanssa. Äidin palkka on heidän tiedossaan samoin kuin ne pakolliset kuukausikulut, jotka siitä on maksettava.

Mitä te rahasta vaikenevat voitatte? Pelkäätte, että lapset kuluttavat rahat kerralla? Niin ne varmaan tekevätkin, jos se summa tulee heille kuin lottovoitto yllätyksenä. Kannattaa opettaa rahaan liittyvät asiat ihan pienestä pitäen, silloin kykenee kertomaan kavereillekin, paljonko se pikavippi oikeasti maksaa!

Vierailija
28/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain tietää kymppitonnistani jo pienenä, ylpeilin sillä kavereille ja minusta tuli rahanahne ja koppava ja lisäksi ajattelin, että tulevaisuuteni on turvattu, ei ole syytä panostaa opiskeluun kun kuitenkin saan 18-vuotiaana ison potin rahaa (ei lapsi tajua, ettei sillä kuitenkaan kovin pitkälle pötki)

Vierailija
29/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ajatellut, että lasten on parasta kasvaa tietoon ja tiedossa, että heillä on ja tulee olemaan omaisuutta. Että siitä seuraa vastuuta ja työtä ja siitä on pidettävä huolta. Että vanhemmat auttavat kun he ovat pieniä, mutta että heidän pitää tietää, mitä heillä on ja miten siitä pitää pitää huolta. Nä tämä tietysti ei ole mitään säästötilejä, vaan ihan käsinkosketeltavaa omaisuutta, jota todella pitää hoitaa ja hoitamisessa on eri tasoisia asioita, joihin lapsia voi ottaa mukaan.

Tämän lisäksi meillä on tietysti erikseen sovittu ja painotettu, että perheen raha-asiat ovat meidän omia asioitamme, joita ei ole syytä huudella kylillä. On myös puhuttu siitä, miksi ei ole syytä.

Juuri näin pitäisi kaikkien vanhempien tehdä. Eihän se lapsi opi rahan käsittelyä sillä, että 21-vuotiaana läiskästään pankkikirja (tai sen nykyversio) käteen ja sanotaan että älä sitten tuhlaa. Melkoisen karhunpalveluksen lapselle tolla lailla tekisi.

Mun mies oppi pienenä omaisuuden hoitamisen ihan kantapään kautta. Suurella vaivalla säästetty fillari jäi laiskuuden vuoksi talveksi lumihankeen ja sieltä keväällä irrotettuna olikin ihan surkea ja ruosteessa. On pitänyt tosi hyvää huolta kaikesta omaisuudestaan siitä lähtien. :-)

Vierailija
30/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain tietää kymppitonnistani jo pienenä, ylpeilin sillä kavereille ja minusta tuli rahanahne ja koppava ja lisäksi ajattelin, että tulevaisuuteni on turvattu, ei ole syytä panostaa opiskeluun kun kuitenkin saan 18-vuotiaana ison potin rahaa (ei lapsi tajua, ettei sillä kuitenkaan kovin pitkälle pötki)

että tiesit rahoista, vaan siinä, että vanhempasi eivät osanneet kasvattaa raha-asioissa.

Vierailija
31/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vain yhtään kuin minä 16-18v iässä, se raha katoaa sen siliän tien.

Ja itsellekin olisi voinut käydä noin, jollei raha olisi ollut määräaikaistililla turvassa ja jollen itse olisi ajatuksissani korvamerkinnyt sitä ajokorttia varten. ap

en ollenkaan tykkää siitä, että alaikäisille avataan omia tilejä, jonne mummot ym syytää rahaa huvin vuoksi. Mistäs sen voi tietää, mikä jonkun poikalapsen kypsyysaste on 18v iässä, eli meneekö mummon tallettamat suoraan kurkusta alas ja savuna ilmaan ja johonkin muuhun todella turhaan. Selkeät perinnöt ovat eri asia, niitä varten on varmaan pakkokin joku henkkoht tili olla, mutta tätä "laitanpa joka kk jotain talteen lapselle"-ajattelua en vaan tajua. Kyllä fiksut vanhemmat huolehtivat lapsen tarpeista 18v asti ja pitempäänkin. Jos mummo kokee suurta tarvetta syytää rahaa muille, niin antakoot suoraan lapsen vanhemmille sitten (jos ovat edes jollakin tapaa kunnollisia).

Vierailija
32/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä ei ole mitään käsitystä siitä, mikä on rahan arvo ja mitä palkalla saa. Isi ja äiti on säästäneet ja antavat sitten 18v lahjaksi pankkitilin, joka parissa kuukaudessa on tyhjä, koska se täysin tumpelo nuori laittaa rahat samantien menemään.

Mitä haittaa lapselle on siitä, että hän tietää tilillään olevan rahaa? Mitä haittaa on siitä, että opetellaan niillä omilla rahoilla suunnitelmallista rahankäyttöä? Ette te sen lapsen kanssa voi opiskelijakämppään mukaan lähteä maksamaan kaikkia kuluja, kannattaa opettaa rahan arvo ja käyttö jo kotona.

Vierailija
33/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itsellekin olisi voinut käydä noin, jollei raha olisi ollut määräaikaistililla turvassa ja jollen itse olisi ajatuksissani korvamerkinnyt sitä ajokorttia varten. ap

en ollenkaan tykkää siitä, että alaikäisille avataan omia tilejä, jonne mummot ym syytää rahaa huvin vuoksi. Mistäs sen voi tietää, mikä jonkun poikalapsen kypsyysaste on 18v iässä, eli meneekö mummon tallettamat suoraan kurkusta alas ja savuna ilmaan ja johonkin muuhun todella turhaan. Selkeät perinnöt ovat eri asia, niitä varten on varmaan pakkokin joku henkkoht tili olla, mutta tätä "laitanpa joka kk jotain talteen lapselle"-ajattelua en vaan tajua. Kyllä fiksut vanhemmat huolehtivat lapsen tarpeista 18v asti ja pitempäänkin. Jos mummo kokee suurta tarvetta syytää rahaa muille, niin antakoot suoraan lapsen vanhemmille sitten (jos ovat edes jollakin tapaa kunnollisia).

suuri osa suomalaisia nuoria käyttää rahojaan ihan järkevästi, pikavippikierteessä on vain tietty osa sellaista väkeä, joilla isä ja äiti on aina huolehtineet kaikesta, jopa veroilmoituksesta.

Vierailija
34/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 veenä, kun postista tuli nimellään tietoja, oli vähän ihmeissään, että mitä nämä rahasto-osuudet tarkoittavat.

siinähän tarjoutui hyvä hetki selittää.

Vierailija
35/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuri osa suomalaisia nuoria käyttää rahojaan ihan järkevästi, pikavippikierteessä on vain tietty osa sellaista väkeä, joilla isä ja äiti on aina huolehtineet kaikesta, jopa veroilmoituksesta.

Eb todellakaan oleta kaikkien käyttäytyvän vastuuttomasti raha-asioissa. Tarkoitan vaan, että koska ei voi varmuudella tietää millainen oma pikkulapsi on 18v iässä (varsinkin pojat aikuistuvat aika myöhään) niin tietty riskienhallinta on ihan hyvästä.

Vierailija
36/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eb todellakaan oleta kaikkien käyttäytyvän vastuuttomasti raha-asioissa. Tarkoitan vaan, että koska ei voi varmuudella tietää millainen oma pikkulapsi on 18v iässä (varsinkin pojat aikuistuvat aika myöhään) niin tietty riskienhallinta on ihan hyvästä.

Jos sen pitää täysin pimennossa, on tulos juuri kertomasi, mutta jos opettaa järkevää omaisuudenhoitoa (ei pelkkää rahankäyttöä), niin tulos on toisenlainen. Ja mikä on parempi tapa kuin ottaa lapsi mukaan hoitamaan omaa omaisuuttaan ja tekmään päätöksiä siitä, laitetaanko rahaa määräaikaistileille, rahastoihin vai johonkin muuhun.

Kun on 10v iästä lähtien saanut tehdä omista rahoistaan päätöksiä, ei 18v iässä tuhlaa kaikkea vaan haluaa edelleen tehdä järkevästi.

Meillä 18v sai ylioppilaslahjaksi vähän alle 7000 e. Serkut sitä miettimään, miten nopeasti rahat on käytetty, mutta poika tiesi täsmälleen, mitä tekee. Nyt 7000 e on jo lähes 7600 e eikä ole vielä kulunut vuottakaan.

Vierailija
37/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinähän tarjoutui hyvä hetki selittää.

Teinille se olikin positiivinen yllätys :)

Vierailija
38/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro mitään, anna pankkikirja 18v lahjaksi ja katso, muutamassa kuukaudessa kaikki ´hävitetty, koska nuori ei ole joutunut näkemään yhtään vaivaa niiden rahojen vuoksi, ei edes miettimään sijoituskohteita.

Parasta mitä voi lapsilleen antaa, on raha-asioiden pimittäminen. Antaa niiden sitten aikuisina itse miettiä ja tehdä omat virheensä,lapsillehan raha on vaarallista.

Vierailija
39/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nyt kun 9v kyseli niin sanoin että on siellä tilillä ainakin 1000 euroa (todellisuudessa useita ja lisäksi lapsilla on osakkeita). Lapsi on rauhallinen ja fiksu ja tietysti kielsin kertomasta kavereille. Ja tietenkään tilille jossa on tuhansia ei anneta lapselle käyttöoikeutta ennenkuin täysikäisenä.

Mietityttää kyllä.

koska tiedän lasten kaveripiiristä kolme eri ikäistä ja eri perheistä olevaa lasta, joilla säästöjä on ja kotona on kielletty kertomasta. Silti houkutus on ollut liian suuri ja ovat säästöistä salaisuutena kertoneet jollekin kavereille.

Vierailija
40/45 |
31.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...se kakara on aivan holtiton rahan kanssa 17 vuotiaana. Niin mikään ei estä huoltjaa laittamasta vaikka koko pottia 5 tai 10 vuoden määräaikaiselle tilille.

Lapsen itsensä tienaamia kesätyörahoja ette saa jemmata, vaan yli 15v hallinnoi niitä itse.

Saahan nuo määräaikaisetkin purettua heti 18v päivänä, mutta jos pankin välistä vetämät kulut edes laittaa ajattelemaan....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan